JOURNAL OF SONGKE MATH
Vol. 6 No. 1 (2023): June

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTUAN GEOGEBRA TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKAS MATEMATIS SISWA SMP

Lisna Naldi (Universitas Katolik Indonesia Santu Paulus Ruteng)
Maximus Tamur (Universitas Katolik Indonesia Santu Paulus Ruteng)
Emilianus Jehadus (Universitas Katolik Indonesia Santu Paulus Ruteng)



Article Info

Publish Date
12 Aug 2023

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk menganalisis perbedaan kemampuan komunikasi matematis antara siswa yang diajarkan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan Geogebra dengan siswa yang mendapat pembelajaran konvensional. Metode yang digunakan adalah penelitian eksperimen semu dengan menggunakan desain posttest-only control group design. Populasi dalam penelitian seluruh siswa kelas VIII SMPN 5 Langke Rembong Manggarai NTT dengan jumlah 152 orang pada tahun ajara 2022/2023. Pengambilan sampel dilakukan dengan random kelas. Sampel penelitian pada kelas eksperimen yaitu kelas VIII B dan kelas VIII A yang berjumlah 29 siswa sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes uraian. Teknik analisis yang digunakan adalah dengan uji-t. Dari analisis data ditemukan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan geogebra berpengaruh positif terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa. Pembahasan tentang temuan baru dan kelemahan penelitian disajikan sebagai ide dasar untuk penelitian lebih lanjut. (This research was conducted to analyze differences in mathematical communication skills between students who were taught using the STAD type cooperative learning model assisted by Geogebra and students who received conventional learning. The method used is quasi-experimental research using a posttest-only control group design. The population in the study were all Grade VIII students of SMPN 5 Langke Rembong Manggarai NTT with a total of 152 people in the 2022/2023 academic year. Sampling was done by random class. The research samples in the experimental class were class VIII B and class VIII A, totaling 29 students as the control class. The instrument used in this study is a description test. The analysis technique used is the t-test. From the data analysis it was found that the STAD type cooperative learning model assisted by Geogebra had a positive effect on students' mathematical communication skills. A discussion of the new findings and research weaknesses is presented as a basic idea for further research).

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jsm

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Journal of Songke Math(JSM) is a peer-reviewed open access journal published twice in a year (June and December). The JSM aims to provide an international forum for researchers and professionals to share their ideas on all topics related to mathematics education. It publishes its issues in an online ...