Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Vol 4, No 1 (2016): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

PERBEDAAN PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR RECOUNT TEXT MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF DAN MOTIVASI

Muliati, Wiwik (Unknown)
Herpratiwi, Herpratiwi (Unknown)
Sukirlan, Muhammad (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Nov 2015

Abstract

This research aimed at finding: 1) the interaction between the cooperative learning, level of learning motivation on the improvement of student’s achievement in learning English; 2) the difference between the improvement of student’s achievement through STAD and Jigsaw. 3) the difference between the improvement of student’s achievement through STAD and Jigsaw on the high motivation; 4) the difference between the improvement of student’s achievement through STAD and Jigsaw on the low motivation. The result showed that: 1) there is an interaction between the cooperative learning and student’s learning motivation towards the improvement of student’s achievement; 2) the avarage of the student’s achievement through JIGSAW is higher than STAD; 3) the avarage of the student’s achievement through JIGSAW on the high learning motivation is higher than STAD; 4) the avarage of the student’s achievement through STAD on the low learning motivation is higher than Jigsaw.Penelitian bertujuan untuk mengetahui: 1) ada tidaknya interaksi antara pembelajaran, tingkat motivasi belajar pada peningkatan prestasi belajar siswa : 2) perbedaan peningkatan prestasi belajar siswa yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe STAD dan Jigsaw : 3) perbedaan prestasi belajar siswa yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe STAD dan Jigsaw pada motivasi belajar tinggi; dan 4) perbedaan prestasi belajar siswa yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe STAD dan Jigsaw pada motivasi belajar rendah.Hasil penelitian menunjukan: 1) terdapat interaksi penggunaan pembelajaran kooperatif dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar: 2) rerata peningkatan prestasi belajar pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw lebih tinggi dari tipe STAD : 3) rerata peningkatan prestasi belajar pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw lebih tinggi daripada tipe STAD pada motivasi belajar tinggi : 4) rerata peningkatan prestasi belajar pembelajaran kooperatif tipe STAD lebih tinggi daripada tipe JIGSAW pada motivasi belajar rendah.Kata kunci: hasil belajar, motivasi, recount text

Copyrights © 2016