BUAH HATI
Vol. 10 No. 2 (2023)

EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BERBASIS STEAM DENGAN MEDIA LOOSE PARTS TERHADAP KREATIVITAS ANAK USIA DINI

Novita Ananda (Universitas Negeri Makassar)
Parwoto Parwoto (Unknown)
Sitti Nurhidayah Ilyas (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2023

Abstract

Pembelajaran yang baik yaitu ketika anak terlibat langsung dalam proses pembelajaran dan tidak hanya mengetahui konsep tetapi dapat mengembangkan keterampilan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran berbasis STEAM dengan media loose parts terhadap kreativitas anak usia dini. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan desain quasi eksperimen. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 34 orang anak berusia 5-6 tahun. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 16 anak yang terbagi menjadi 2 kelompok yaitu kelompok eksperimen yang berjumlah 8 anak dan kelompok kontrol yang berjumlah 8 anak. Teknik analisis data yang digunakan adalah statistik deskripif dan statistik non parametrik. Setelah pemberian perlakuan, uji Wilcoxon untuk keterampilan kreativitas anak pada kelompok eksperimen menunjukkan nilai sig.(2tailed) sebesar 0,012 < 0,05 artinya terdapat perbedaan keterampilan kreativitas pada kelompok eksperimen sebelum dan sesudah diberi perlakuan. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran berbasis STEAM dengan media loose parts efektif terhadap kreativitas anak usia dini.AbstractGood learning is when children are directly involved in the learning process and not only know concepts but can develop skills. This study aims to determine the effectiveness of STEAM-based learning with loose parts media on early childhood creativity. The approach used in this study is a quantitative approach with a quasi-experimental design. The population in this study amounted to 34 children aged 5-6 years. The sample in this study amounted to 16 children divided into 2 groups, namely the experimental group of 8 children and the control group of 8 children. The data analysis techniques used are descriptive statistics and non-parametric statistics. After administering the treatment, the Wilcoxon test for children's creativity skills in the experimental group showed sig values. (2tailed) of 0.012 < 0.05 means that there are differences in creativity skills in the experimental group before and after treatment. Based on the results of the study, it can be concluded that STEAM-based learning with loose parts media is effective for early childhood creativity.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

buahhati

Publisher

Subject

Education

Description

Buah Hati Journal (e-ISSN 2502-6836 and p-ISSN 2355-102X) is a periodical scientific publication dedicated to lecturers, students and educational observers to disseminate relevant studies, thinks and research results in early childhood education.Any visitor to this site can browse abstracts, read ...