IDEA: Jurnal Seni Pertunjukan
Vol 18, No 1 (2024)

Penerapan Teknik Ghost Note pada Pembelajaran Drumset untuk Mahasiswa Institut Seni Indonesia Yogyakarta

Agung Satya Gandhi (Institut Seni Indonesia Yogyakarta)
Ayub Prasetiyo (Institut Seni Indonesia Yogyakarta)
Mei Artanto (Institut Seni Indonesia Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
06 Mar 2024

Abstract

Penelitian ini berangkat dari ketertarikan penulis mengenai proses pembelajaran teknik ghost note, dimana pada proses pembelajaran tersebut kurang disadari oleh mahasiswa drumset. Teknik ghost note merupakan salah satu teknik pada instrumen drumset yang harus dimiliki bagi pemain drumset. Teknik tersebut sangat penting untuk pemain drumset saat melakukan improvisasi pada sebuah lagu. Penelitian ini bertujuan untuk memahami cara menerapkan teknik ghost note dan mengungkapkan tahap-tahap teknik yang harus dilalui bagi pemain drumset. Penulis menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Pemilihan subjek penelitian adalah sepuluh mahasiswa dipilih secara purposive sampling. Pengumpulan data penelitian ini dilakukan dengan cara wawancara, dokumentasi, dan observasi. Data penelitian yang telah terkumpul kemudian dianalisis secara deskriptif untuk memenuhi tujuan penelitian. Hasil penelitian menunjukan bahwa proses pembelajaran teknik ghost note tidak dipelajari secara langsung oleh mahasiswa drumset. Namun, mahasiswa drumset dianjurkan untuk aktif dan belajar secara mandiri dari materi yang telah diberikan. Materi tersebut yaitu teknik four basic stroke dan rudiments. This research stems from the author's interest in the ghost note technique learning process, where drumset students are less aware of the learning process. The ghost note technique is one of the drumset instrument techniques that drumset players must have. This technique is very important for drumset players when improvising on a song. This research aims to understand how to apply the ghost note technique and reveal the technical stages that drumset players must go through. The author uses a qualitative research method with a case study approach. The selection of research subjects was ten students selected using purposive sampling. Data collection for this research was carried out by means of interviews, documentation and observation. The research data that has been collected is then analyzed descriptively to meet the research objectives. The research results show that the process of learning the ghost note technique is not studied directly by drumset students. However, drumset students are encouraged to be active and learn independently from the material provided. The material is the four basic stroke and rudiments technique

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

IDEA

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Other

Description

IDEA draws its contributions from academics and practitioner-researchers at the interface of the performing arts. It acts as a forum for critical study, innovative practice, and creative pedagogy, addressing themes that may be domain-specific (e.g., dance, music, theatre, puppets, karawitan, ...