IDEA: Jurnal Seni Pertunjukan
Vol 17, No 2 (2023): Vol 17, No 2 (2023)

Lagu 'Sikap Berdoa' Sebagai Upaya Pendidikan Karakter Islami Anak Usia Dini

Pola Katelu (Pendidikan Musik Fakultas Seni Pertunjukan Institut Seni Indonesia Yogyakarta)
Suryati Suryati (Pendidikan Musik Fakultas Seni Pertunjukan Institut Seni Indonesia Yogyakarta)
Reza Ginandha Sakti (Pendidikan Musik Fakultas Seni Pertunjukan Institut Seni Indonesia Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
26 Aug 2023

Abstract

Penanaman pendidikan karakter islami khususnya ilmu Tauhid atau keesaan Tuhan sejak usia dini merupakan salah satu upaya untuk mencegah terjadinya demoralisasi. Dengan penanaman nilai tersebut, anak akan terbiasa untuk beribadah dimulai dari terbiasa bersikap dengan baik dan benar ketika berdoa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemanfaatan lagu ‘Sikap Berdoa’ sebagai upaya pendidikan karakter islami pada anak usia dini serta bermaksud untuk mengetahui hasil dari pemanfaatan lagu tersebut yang dipadukan dengan area Montessori practical life dalam pendidikan karakter islami di KBTK Alifa Muslim Montessori Yogyakarta. Untuk mencapai dua tujuan penelitian tersebut, dilakukan dengan metode kualitatif dan pendekatan studi kasus serta teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan studi pustaka. Hasil dari penelitian yang dilakukan yaitu lagu ‘Sikap Berdoa’ diberikan pada anak melalui tahap demonstrasi, tahap simulasi, dan tahap pembiasaan. Hasil yang dicapai dari tahap-tahap tersebut ialah berhasil membiasakan siswa playgroup untuk melakukan sikap berdoa dengan baik dan benar sehingga visi misi sekolah dapat tercapai yaitu membentuk karakter islami pada anak khususnya senang beribadah. Keberhasilan tersebut didukung oleh dua faktor, yaitu peran orang tua di rumah dan kegigihan para guru serta faktor penghambat yaitu suasana hati anak yang mudah berubah-ubah, lingkungan keluarga, serta keterlambatan perkembangan kemampuan anak. The Song 'Sikap Berdoa' as an attempt of Islamic Character Education for Early Childhood The cultivation of Islamic character education, especially the concept of Tawhid or the oneness of God from an early age, is one of the attempts to prevent demoralisation. By cultivating this value, children will get used to worship, start from getting used to behave properly and correctly when praying. This study aims to describe the use of the song 'Sikap Berdoa' as an attempt to educate Islamic character in early childhood and intends to find out the results of the use of the song combined with the practical life as one of the Montessori areas in Islamic character education at KBTK Alifa Muslim Montessori Yogyakarta. To achieve these two research purposes, qualitative methods and case study approaches were used as well as data collection techniques through interviews, observations, and literature studies. The results of the research conducted are the song 'Sikap Berdoa' given to children through the demonstration stage, the simulation stage, and the habituation stage. The results achieved from these stages are successfully accustoming playgroup students to perform prayer attitudes properly and correctly so that the school's vision and mission can be achieved, which is to form Islamic characters in children, especially fond of worship. This success is supported by two factors, which are the role of parents at home and the persistence of teachers while also the inhibiting factors, which are the easily fluctuating mood of children, the family environment, and the delay in the development of children's abilities

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

IDEA

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Other

Description

IDEA draws its contributions from academics and practitioner-researchers at the interface of the performing arts. It acts as a forum for critical study, innovative practice, and creative pedagogy, addressing themes that may be domain-specific (e.g., dance, music, theatre, puppets, karawitan, ...