Buletin Konseling Inovatif
Vol. 3 No. 1 (2023)

Pengembangan Panduan Permainan Simulasi Ular Tangga untuk Mencegah Prokrastinasi Akademik Siswa SMK

Elia Flurentin (a:1:{s:5:"en_US"
s:25:"Universitas Negeri Malang"
})

Sausanuz Zakiyyah Hamibawani (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2023

Abstract

Abstract: Time discipline is one of the habits that vocational high school students must own. Currently, many vocational high school students have academic procrastination and choose to spend their time doing less valuable activities. This study aims to develop a snakes and ladders simulation game guide to reduce academic procrastination for vocational high school students. This study used the Research and Development model from Borg and Gall, which was adapted into seven steps, namely: data collection, planning, product development, testing, revision based on the results of expert testing, testing of prospective product users, and final product revision. The results of expert tests and tests of prospective product users were analyzed using the average formula. Based on the results of the validity index of the guidance and counseling expert test, learning media, and potential users of the product, it shows very high criteria. It meets very appropriate, useful, easy, and interesting acceptability so that the product is declared very feasible. It can be used to implement group guidance services to prevent academic procrastination. Abstrak: Disiplin waktu merupakan salah satu kebiasaan yang harus dimiliki oleh siswa sekolah menengah kejuruan. Sayangnya, saat ini banyak siswa sekolah menengah kejuruan yang memiliki prokrastinasi akademik atau tidak memanfaatkan waktu belajar dengan baik dan memilih untuk menghabiskan waktu dengan melakukan kegiatan kurang berguna. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan panduan permainan simulasi ular tangga untuk mengurangi prokrastinasi akademik siswa sekolah menengah kejuruan. Penelitian ini menggunakan model Research and Development dari Borg dan Gall yang diadaptasi menjadi tujuh langkah yaitu: pengumpulan data, perencanaan, pengembangan produk, uji coba, revisi berdasarkan hasil uji ahli, uji calon pengguna produk, revisi akhir produk. Hasil uji ahli dan uji calon pengguna produk dianalisis menggunakan rumus rata-rata. Hasil indeks validitas uji ahli bimbingan dan konseling, media pembelajaran serta calon pengguna produk, menunjukkan kriteria sangat tinggi dan memenuhi akseptabilitas sangat tepat, sangat berguna, sangat mudah, dan sangat menarik sehingga produk dinyatakan sangat layak dan dapat digunakan dalam pelaksanaan layanan bimbingan kelompok untuk mencegah prokrastinasi akademik.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

buseli

Publisher

Subject

Education

Description

Bulletin Konseling Inovatif publishes articles on guidance and counselling, special education, multicultural studies, trauma healing, mental health studies, clinical psychology, and career development in educational ...