Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pedidikan (JARTIKA)
Vol. 6 No. 2 (2023): Juni

Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan ChatGPT dalam Proses Pembelajaran

Hidayah, Hendi (Unknown)
Putri, Fitrah Utami (Unknown)
Safarudin (Unknown)
Putro, Dwi Suryo (Unknown)
Supardi (Unknown)
Inzani, Nada (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

Abstrak: Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi mahasiswa terhadap penggunaan ChatGPT di era Pendidikan dengan membandingkan persepsi antara perempuan dan laki-laki berdasarkan gender. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan survey. Instrumen yang di gunakan berupa angket sebanyak 10 soal/pernyataan dengan skala likert 5 options. Analisis data yang digunakan yaitu statistik deskriftif dan uji-t independent menggunakan SPSS. Hasil analisis data menunjukan persepsi mahasiswa terhadap penggunaan ChatGPT dengan nilai rata rata sebesar 75,69%. Selanjutnya pada uji-t yang telah dilakukan menggunakan SPSS di peroleh nilai uji-t yaitu sebesar -1,991 dengan nilai sig 0,052. Hal ini menunjukan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan (nyata) antara rata-rata hasil persepsi mahasiswa pada kelompok A (perempuan) dengan kelompok B (lakii laki). Abstract: The objective of this research is to explore students' perceptions regarding the use of ChatGPT in the educational landscape by comparing the perceptions between females and males based on gender. This study employs a quantitative method with a survey approach. The instrument used consists of a questionnaire comprising 10 items/statements using a 5-point Likert scale. Data analysis involves descriptive statistics and independent t-test using SPSS. The data analysis results reveal that students' perceptions towards the use of ChatGPT have an average score of 75.69%. Furthermore, the conducted t-test using SPSS yielded a t-value of -1.991 with a significance value of 0.052. This indicates that there is no significant difference between the average perceptions of female (Group A) and male (Group B) students.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jartika

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Social Sciences Other

Description

Focus and Scope: (1) Theoretical studies, research, and development of teaching materials, activities, models, or learning media in the field of education including mathematics and natural sciences (physics, chemistry, biology, science, ICT, and its applications); (2) social science, history, ...