Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol. 10 No. 1 (2024): Vol. 10 No. 1 Januari 2024

Qur’an Recitation Virtual Reality (QVR) Sebagai Solusi Meningkatkan Literasi Al-Qur’an Bagi Teman Tuli

Dermawan, Dodik Arwin (Unknown)
Muhimmah, Hitta Alfi (Unknown)
Beny, Acep Ovel Novari (Unknown)
Anggara, Onny Fransinata (Unknown)
Windayani, Novia Restu (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Jan 2024

Abstract

This research discusses the development of Quran Recitation Virtual Reality (QVR) as an interactive medium to help students with special needs in studying and reading the Al-Qur'an. This research was conducted to develop assistive technology that can make it easier for deaf children to learn to read the Koran. The research method used is ADDIE development (R&D) and feasibility trials have been carried out with media expert validators and material experts. The aim of this research is to provide a stimulus for reading Al-Qur'an texts, ablution movements and prayer movements for deaf children. The benefit is to develop knowledge in the field of disability through information technology-based innovation and helping deaf children in worship. UNESA is a higher education institution that is adaptive and actively transforming in facing global challenges. Keywords: Disability, Quran Recitation Virtual Reality, Deaf ABSTRAK Penelitian ini membahas pengembangan Quran Recitation Virtual Reality (QVR) sebagai media interaktif untuk membantu mahasiswa berkebutuhan khusus dalam mempelajari dan membaca Al-Qur'an. Penelitian ini dilakukan untuk mengembangkan teknologi bantu yang dapat memudahkan anak-anak tunarungu dalam belajar membaca Al-Qur'an. Metode penelitian yang digunakan adalah pengembangan (R&D) ADDIE dan telah dilakukan uji coba kelayakan dengan validator ahli media dan ahli materi. Tujuan penelitian ini adalah untuk memberikan stimulus bacaan teks Al-Qur’an, gerakan berwudhu, dan gerakan sholat bagi anak tunarungu. Manfaatnya adalah untuk mengembangkan keilmuan dalam fokus bidang disabilitas melalui inovasi berbasis teknologi informasi dan membantu anak tunarungu dalam beribadah. UNESA merupakan perguruan tinggi yang adaptif dan aktif bertransformasi dalam menghadapi tantangan global. Keywords: Disabilitas, Quran Recitation Virtual Reality, Tuna rungu

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...