Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 1, No 2 (2016)

Penerapan Metode Kooperatif Jigsaw untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD

Ilham Fahriansah (Mahasiswa Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Agus Wedi (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)
Saida Ulfa (Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2017

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa pada pelajaran IPS di kelas V SD Negeri Tanjungrejo I Malang. Dengan menggunakan prosedur PTK, penelitian ini dilakukan 2 siklus perbaikan. Proses perbaikan pembelajaran dengan menerapkan metode kooperatif Jigsaw dapat merangsang interaksi antar siswa. Hasil tindakan menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar dan keaktifan siswa dalam kelompok.Abstract: This study aims to increase the activeness and learning outcomes of students in social studies in class V SD Negeri Tanjungrejo I Malang. By using the PTK procedure, this study carried out 2 cycles of improvement. The process of improving learning by applying the Jigsaw cooperative method can stimulate interaction between students. The results of the action indicate an increase in learning outcomes and student activity in the group. 

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...