Abstract: Teachers of elementary school / madrasah ibtidaiyah as professional educators who act as a facilitator in learning are required to have creativity to explore the potential sources and learning media that exist in the environment in order to give guidance in quality. In order to be a good facilitator, teachers of elementary school / madrasah ibtidaiyah are expected to supply themselves with the insights and skills of design development and the making of learning media so they can perform their role well. Without it, they canât improve their qualities of learning in order to fulfill their duty. The fact shows that teachers of elementary school / madrasah ibtidaiyah in Pujon Malang Regency generally have difficulty in improving the quality and effectiveness of learning in their respective elementary school / madrasah ibtidaiyah. This situation is caused by the lack of facilities and infrastructure that can support studentsâs activeness and enjoyment in learning as well because the teachers do not have enough knowledge and skills to create a fun learning media for children. Therefore, the task force provides training on graphic and board learning mediamaking to improve learning quality for teachers of elementary school / madrasah ibtidaiyah in Pujon Malang Regency which in the end can improve the quality of learning around the target audiences.Keywords: graphic media, board media, quality of learningAbstrak: Guru sekolah dasar (SD) / madrasah ibtidaiyah (MI) sebagai tenaga pendidik profesional yang berperan sebagai fasilitator dalam pembelajaran dituntut kreativitasnya untuk menggali potensi sumber dan media pembelajaran yang ada di lingkungannya agar dapat membelajarkan muridnya secara berkualitas. Agar dapat jadi fasilitator yang baik guru SD/MI diharapkan dapat membekali diri dengan wawasan dan keterampilan pengembangan desai dan pembuatan media pembelajaran sehingga guru dapat menjalankan perannya dengan baik. Tanpa bekal yang cukup guru SD/MI tidak akan dapat meningkatkan kualitas pembelajaran dalam melaksanakan tugasnya. Kenyataannya menunjukkan bahwa para guru SD/MI Kecamatan Pujon Kabupaten Malang pada umumnya mengalami kesulitan dalam meningkatkan kualitas dan efektivitas pembelajaran di SD/MI masing-masing. Keadaan ini disebabkan kurangnya sarana dan prasarana yang dapar menunjang keaktifan dan kesenangan murid dalam belajar juga karena para guru belum memiliki wawasan dan keterampilan yang memadai untuk membuat media pembelajaran yang menyenangkan bagi anak. Oleh karena itu, satuan tugas (satgas) memberi pelatihan pembuatan media grafis dan media papan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bagi guru-guru SD/MI Kecamatan Pujon Kabupaten Malang yang pada akhirya dapat meningkatkan kualitas pendidikan di sekitar khalayak sasaran.Kata kunci: media grafis, media papan, kualitas pembelajaran
Copyrights © 2017