Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen
VOL 2, NO.1, JULY 2016

Efektivitas Pemanfaatan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Korespondensi Pada Siswa Kelas X Administrasi Perkantoran di SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen

Febrian Afirsta Kusumajaya (Unknown)
Djoko Dwi Kusumajanto (Unknown)
Sarbini - (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jul 2016

Abstract

Abstract: This study was conducted to determine (1) the implementation of correspondence learning by using visual media, (2) differences in the learning results for the tenth grade students who uses visual media and classes that do not use the visual media, (3) the response of the tenth grade students of in useing visual media in teaching. The research finding showed that: (1) the class that uses visual media, the attention and interest of students to the material is more visible and enthusiastic compared with classes that do not use the visual media. Most of the students in the control class show less interest and attention to the presented material. Most of the students are still not ready to accept the material, for example, there are students who are chatting with friends; (2) the results of gain score obtained from experimental class is 12.27 (13%), while the control class is 1.67 (2%). From these findings, it showed the results of the experimental class gain greater score than the control class that does not use visual media, (3) applied learning activities are also very fun and not boring so that students are able to absorb the material. From the results of the questionnaire instrument data processing, it can be concluded that as many as nine respondents (41%) assume that Visual Media that is applied is excellent, six respondents (27%) stated that applied Visual Media is good, five respondents (23%) stated Visual media is not good, and 2 respondents (9%) stated that Visual Media is very bad. Abstrak: Penelitian ini dilaksanakan untuk mengetahui (1) pelaksanaan pembelajaran korespondensi menggunakan media visual, (2) perbedaan hasil belajar siswa kelas X yang menggunakan media visual dengan kelas yang tidak menggunakan media visual, (3) respon dari siswa kelas X yang menggunakan media visual dalam pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) kelas yang menggunakan media visual, perhatian dan minat siswa terhadap materi lebih tampak dan antusias dibandingkan dengan kelas yang tidak menggunakan media visual. Sebagian siswa pada kelas kontrol kurang menunjukkan minat dan perhatian terhadap materi yang disampaikan. Sebagian siswa ada yang masih belum siap menerima materi, contohnya masih ada siswa yang mengobrol dengan teman sebangkunya. (2) hasil gain score yang diperoleh kelas eksperimen yaitu sebesar 12,27 (13%), sedangkan kelas kontrol sebesar 1,67 (2%). Dari temuan tersebut menunjukkan hasil gain score kelas eksperimen lebih besar daripada kelas kontrol yang tidak menggunakan media visual, (3) kegiatan pembelajaran yang diterapkan juga sangat menyenangkan dan tidak membosankan sehingga siswa mampu menyerap materi. Dari hasil olah data instrument kuesioner, dapat disimpulkan bahwa sebanyak  9 responden (41%) menganggap bahwa Media Visual yang diterapkan dinyatakan sangat baik, sebanyak 6 responden (27%) menyatakan Media Visual yang diterapkan berkategori baik, sebanyak 5 responden (23%)  menyatakan Media Visual kurang, dan sebanyak 2 responden (9%)  menyatakan bahwa Media Visual sangat kurang. 

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpbm

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education

Description

Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen (JPBM)(Journal Bussines and Management Education) is published three times a year in July, September, and November, It contains business and management education articles, consisting of; Education Administration, Education Trade System, Entrepreneurship ...