JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN FISIKA AL BIRUNI
Vol 6, No 1 (2017): Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni

Pembelajaran Fisika menggunakan Media Animasi Macromedia Flash-MX dan Gambar untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa

Yuliani, Hadma (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Apr 2017

Abstract

The objectives of the study are: (1) to measure the improvement of the conceptual understanding of the students by using Animated Macromedia Flash – MX and Picture in Quantum Physics Subject; (2) to describe the respond of students after using Animated Macromedia Flash – MX and Picture in Quantum Physics Subject. The result of the Study shows that: (1) The Pretest score of understanding before using Animated Macromedia Flash – MX and Picture is 33,02, which is not significantly different than post-test score 46,25, The gain score achieved is 13,23, the N-gain score achieved is 0,19 with low category. There is an improvement of teaching learning Quantum Physics subject using Animated Macromedia Flash – MX and Picture with low category; (2) the students’ response toward teaching and learning of Quantum Physics subject using Animated Macromedia Flash – MX and Picture are positive (100 %), the students consider the media as something new and beneficial (100 %), the students’ response towards Lembar Kerja Mahasiswa (LKM) application of Schrodinger equation for simple potential system are considered difficult (85%) and the students’ response towards the questions of Schrodinger equation for simple potential system are still considered difficult (90%).Penelitian ini bertujuan: (1) untuk mengetahui peningkatan pemahaman konsep mahasiswa dengan menggunakan Media Animasi Macromedia Flash – MX dan Gambar pada mata kuliah Fisika Kuantum; (2) Untuk mengetahui respon mahasiswa setelah diterapkan Media Animasi Macromedia Flash – MX dan Gambar pada mata kuliah Fisika Kuantum. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Nilai pretest pemahaman sebelum dilaksanakan pembelajaran oleh peneliti sebesar (33,02) tidak jauh berbeda dengan nilai pada post test (46,25), nilai gain yang diperoleh sebesar (13,23), nilai N-gain yang diperoleh (0,19) dengan kategori rendah. Terdapat peningkatan pembelajaran fisika kuantum dengan menggunakan Media Animasi Macromedia Flash – MX dan Gambar pada mata kuliah Fisika Kuantum dengan kategori rendah; (2) Respon mahasiswa terhadap pembelajaran fisika kuantum dengan menggunakan Media Animasi Macromedia Flash – MX dan Gambar pada mata kuliah Fisika Kuantum pada umumnya siswa menyatakan senang (100 %), siswa merasa baru (100 %), dan siswa merasa bermanfaat (100 %), Respon untuk perasaan mahasiswa terhadap Lembar Kerja Mahasiswa (LKM) aplikasi persamaan Schrodinger untuk sistem potensial sederhana umumnya menyatakan sulit (85%) dan respon mahasiswa untuk soal-soal aplikasi persamaan Schrodinger untuk sistem potensial sederhana dianggap masih sulit (90%).

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

AL-BIRUNI

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education Electrical & Electronics Engineering Physics

Description

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is a medium of communication used by researchers, lecturers, teachers, practitioners, and University student for submitting result of studies and prioritized result of research in the field of theoretical physics, applied physics, and physics learning ...