Fikiran Masyarakat
Vol 6, No 2 (2018)

Hubungan antara Kepimpinan Transformasi Guru Besar mengikut Persektif Guru dengan Komitmen Guru terhadap Sekolah

Faridah Binti Mat Noor (Universiti Teknologi Malaysia, Johor)
Khadijah Binti Daud (Universiti Teknologi Malaysia, Johor)



Article Info

Publish Date
19 Jun 2018

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menilai hubungan antara kepimpinan transformasi guru besar mengikut perspektif guru dengan komitmen guru terhadap sekolah. Kajian ini dijalankan melibatkan 477 orang guru dari 14 buah Sekolah Rendah Kebangsaan bandar dan luar bandar di Sabah yang terdiri daripada enam zon. Hasil kajian mendapati bahawa kepimpinan transformasi guru besar di Sabah berada pada tahap tinggi. Manakala komitmen guru terhadap sekolah secara keseluruhan berada pada tahap sederhana. Melalui ujian korelasi pearson didapati bahawa secara keseluruhan, kepimpimpinan transformasi guru besar berhubungan secara sederhana terhadap komitmen guru di sekolah. Tingginya kepimpinan transformasi guru besar belum selari dengan komitmen guru terhadap sekolah.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

fm

Publisher

Subject

Other

Description

Visi Jurnal Fikiran Masyarakat sarana informasi ilmu pengetahuan dan pemikiran. Tujuan : 1. Memberikan informasi hasil pemikiran dan penelitian yang dilakukan oleh masyarakat peneliti dan akademik. 2. Memberikan informasi yang berguna untuk membangun masyarakat yang lebih baik. 3. Memberikan ...