cover
Contact Name
Myrna Indah Kemala
Contact Email
ramza.harry@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
admin@kemalapublisher.com
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
Fikiran Masyarakat
Published by Kemala Indonesia
ISSN : 2338512X     EISSN : 2477619X     DOI : -
Core Subject : Education,
Visi Jurnal Fikiran Masyarakat sarana informasi ilmu pengetahuan dan pemikiran. Tujuan : 1. Memberikan informasi hasil pemikiran dan penelitian yang dilakukan oleh masyarakat peneliti dan akademik. 2. Memberikan informasi yang berguna untuk membangun masyarakat yang lebih baik. 3. Memberikan pelajaran hidup yang bermanfaat untuk membangun peradaban manusia.
Arjuna Subject : -
Articles 88 Documents
Isu Melihat Allah SWT di Akhirat Antara Al-Būtī dan Salafiyyah Semasa Abdul Quddus Hashim; Abdull Rahman Mahmood
Fikiran Masyarakat Vol 5, No 1 (2017)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (373.173 KB)

Abstract

Isu dalam menetapkan orang mukmin melihat Allah S.W.T. di akhirat terdapat perselisihan di antara aliran al-AshaÑirah dan Salafiyah semasa. Aliran Salafiyyah semasa berpegang bahawa orang mukmin melihat Allah di akhirat adalah dengan keadaan Allah bertempat, berarah dan berjisim. Manakala al-AshaÑirah pula berpandangan bahawa orang mukmin melihat Allah di akhirat tanpa berjisim, bertempat dan berarah. Al-Būtī merupakan seorang pengkaji tentang aliran al-AshaÑirah yang sentiasa memberi pandangan terhadap aliran-aliran yang berbeza daripada pandangan al-AshaÑirah. Beliau banyak berkecimpung di dalam perdebatan, penyelidikan dan penulisan. Untuk tujuan demikian kajian ini diketengahkan untuk meneliti penghujahan antara al-Būtī dan aliran Salafiyah semasa di dalam isu melihat Allah s.w.t. di akhirat. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif yang menjurus kepada metode dokumentasi, kajian pensejarahan dan analisis perbandingan. Hasil kajian dalam isu ini menunjukkan penghujahan al-Būtī adalah jelas dengan menggunakan dalil naqli dan akal yang seimbang. Selain itu penghujahan beliau adalah selari dengan pandangan Ahli Sunah Waljamaah. Manakala penghujahan salafiyyah mempunyai perbezaan di antara Imam Ahmad dan sebahagian mereka yang mengikut pegangannya.
Perbezaan Makna Kata belanja, bilang dan jimat pada Bahasa Melayu Malaysia dan Bahasa Melayu Indonesia Roer Eka Pawinanto; Rusdi Abdullah
Fikiran Masyarakat Vol 2, No 1 (2014)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (50.214 KB)

Abstract

Tulisan ini akan mengkaji ketiga-tiga kata kunci dari segi takrifan, contoh penggunaan dalam ayat, serta perbezaan makna kata yang lazim dalam penggunaan rasmi kedua-dua bahasa Melayu Malaysia dan Melayu Indonesia. Seterusnya akan dikaji mengenai punca wujudnya perbezaan, akibat serta cadangan untuk meyelesaikan kesalahfahaman yang terjadi. Beberapa sasaran daripada penulisan ini ialah masyarakat Indonesia di Malaysia seperti pelajar, pekerja dan pelancong yang berkomunikasi menggunakan bahasa Melayu. Matlamat daripada penulisan ini antara lain: pertama ialah mengurangkan tingkat kesalahfahaman bagi pelajar-pelajar Indonesia di Malaysia yang bertutur dalam bahasa Melayu dan kedua ialah menjadikan rujukan bagi masyarakat Indonesia yang berada di Malaysia ataupun masyarakat Malaysia yang berada di Indonesia sama ada dalam masa yang singkat ataupun dalam masa yang lama. Tulisan ini meliputi beberapa perkara diantaranya; a. menambah pengetahuan terhadap perkataan, khasnya kata-kata yang sama tulisan, sama baca tetapi berbeza makna. b. mengurangkan kesalahan dalam menafsirkan katayang diucapkan oleh kedua-dua penutur daripada Indonesia dan Malaysia. c. menimbulkan keinginan untuk membiasakan diri dalam menggunakan kata-kata yang lazim terutamanya bagi para pelajar Indonesia yang sedang belajar di Malaysia.
Aplikasi Kaedah Fiqh dan Pendalilan Ayat Hukum Dalam Fatwa Berkenaan Status Senaman Yoga Terhadap Umat Islam Nurul Ain binti Anuar Shariff; Abdul Basir Mohamad
Fikiran Masyarakat Vol 6, No 1 (2018)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (129.396 KB)

Abstract

Yoga merupakan suatu senaman yang berasal dari negara India diamalkan sejak turun temurun iaitu 3000 tahun sebelum Masihi dikatakan boleh menyihatkan badan dan menenangkan fikiran. Akan tetapi dengan adanya gerakan-gerakan tubuh yang menggambarkan pemujaan dan unsur-unsur spiritual yang bertentangan dengan Islam, Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan Malaysia seterusnya negeri-negeri di dalam Malaysia telah membuat keputusan pada tahun 2009 untuk mewartakan status senaman yoga di mana ia dihukumkan haram jika pelakunya terdiri daripada umat Islam. Ini kerana dikhuatiri dapat menghakis akidah dan pegangan masyarakat Muslim di negara ini. Disebabkan pengharaman yang telah dibuat itu, timbul persoalan berkenaan apakah aplikasi kaedah fiqh yang digunapakai di dalam fatwa tersebut atau penggunaan ayat hukum jika ada. Justeru, artikel ini bertujuan untuk mengkaji kaedah fiqh dan ayat hukum yang digunakan di dalam fatwa pengharaman yoga ini. Kajian ini ialah kajian kualitatif di mana kaedah pengumpulan data dan penganalisisan data disampaikan secara deskriptif bersumberkan kitab-kitab ulama’ turath. Hasil kajian mendapati terdapat kaedah-kaedah fiqh dan juga ayat hukum yang menyokong penghujahan fatwa tersebut. Oleh itu, pengharaman yoga yang diputuskan oleh Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan adalah bertepatan dengan kaedah fiqh dan ayat-ayat hukum.
Pembangunan Visi dan Misi Persatuan Pelajar Indonesia (PPI-UKM) Tahun 2014 – 2015 di Universiti Kebangsaan Malaysia, Selangor Harry Ramza; Sofiyahna Kubro; Muhammad Rizal Habibi; Afri Yordan; Tito Maulana; Andi Muhammad Ryan Januardi; Roer Eka Pawinanto; Eriyanti Nasution; Aurora Trimasidy; Indra Islami
Fikiran Masyarakat Vol 4, No 1 (2016)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (748.83 KB)

Abstract

Persatuan Pelajar Indonesia – Universiti Kebangsaan Malaysia atau disingkat dengan PPI-UKM merupakan sebuah organisasi pergerakan mahasiswa Indonesia yang berada di Universiti Kebangsaan Malaysia, Selangor. Organisasi pergerakan PPI-UKM merupakan bahagian dari organisasi induk yang dikenal sebagai Persatuan Pelajar Indonesia di Malaysia disingkat pula dengan PPI-M. Gerak dan langkah PPI-M merujuk kepada organisasi dengan skala yang lebih besar yaitu PPI – Dunia. Sifat penggabungan organisasi pergerakan mahasiswa PPI disetiap negara ialah federasi kepada induk organisasi PPI dunia. Pergerakan mahasiswa PPI merupakan pergerakan mahasiswa yang sangat dinamis dengan dasar pemikiran pengembangan ide dan pemikiran untuk kepentingan bangsa Indonesia. Pergerakan mahasiswa PPI-UKM merujuk kepada rencana strategis yang dibuat oleh Atase Pendidikan, Kedutaan Besar Indonesia, Kuala Lumpur serta seluruh aparat perwakilan pemerintah didalamnya. Organisasi pergerakan mahasiswa PPI-UKM mempunyai organisasi kecil atau paguyuban yang mewakili daerah atau tempat domisili asal. Organisasi atau paguyuban menjadi tiang utama untuk menjadikan PPI-UKM sebagai organisasi yang besar dan sebagai wadah tangki pemikir untuk kepentingan kemajuan daerah – daerah. Dengan pembentukan dan pembangunan wadah pemikiran setiap pembangunan daerah, maka PPI-UKM diharapkan mampu membentuk manusia yang berkaliber dan kualitas yang tinggi dalam pembentukan karakter bangsa Indonesia. Keinginan dan harapan yang dibentuk dapat diamati dari; jumlah kegiatan yang dijalankan selama perjalanan kepengurusan, kuantitas dan kualitas mahasiswa yang menjalankan pendidikan di UKM, kemampuan biaya hidup atau dukungan dana yang diterima untuk mengikuti proses pendidkan yang sedang dijalankan.
Unsur Kebiasaan Bahasa Yang Terdapat Dalam Al-Quran Rasyad Afif Ibrahim; Muhd Najib Abdul Kadir; Haziyah Hussin
Fikiran Masyarakat Vol 6, No 2 (2018)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (269.445 KB)

Abstract

Bahasa Al-Quran memiliki unsur kepelbagaian makna sehingga terbentuknya ilmu al-Wujūh wa al-Naẓā’ir. Unsur kepelbagaian ini membuka peluang kepada pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menimbulkan fitnah atas nama Al-Quran. Dalam hal ini, unsur kebiasaan bahasa Al-Quran perlu ada bagi mengimbangi keluasan bahasa yang dimiliki Al-Quran. Dengan menggunakan metode analisis kandungan, kajian ini cuba memperjelaskan unsur kebiasaan bahasa Al-Quran yang masih belum popular dalam kajian tafsir dan ᶜUlūm al-Qur’ān. Hasil kajian mendapati kebiasaan bahasa Al-Quran melibatkan aspek lafaz dan uslub yang berulang-ulang menggunakan gaya dan makna yang sama. Pengetahuan mengenai klausa-klausa isyarat ulama dapat membantu proses mengeluarkan penyataan tentang kebiasaan bahasa yang tersembunyi dalam karya para ulama.
Kepercayaan:Tanasukh Al-Arwah dalam Islam dan Reinkarnasi dalam Hindu Muhammad Adduat; Indriaty Ismail; Mutiaah Mutiaah
Fikiran Masyarakat Vol 5, No 1 (2017)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (114.663 KB)

Abstract

Setiap agama menganjurkan kepada penganutnya untuk sentiasa melakukan kebaikan dan menghindari kejahatan, supaya mendapat kehidupan yang harmoni dan sejahtera. Di samping mencari keindahan dunia, manusia sering kali diingatkan agar tidak leka, kerana setiap perbuatan manusia kelak akan dipertanggungjawabkan. Setiap agama menjelaskan bagaimana seseorang itu mendapat balasan sama ada baik atau buruk. Terdapat fahaman dalam Islam yang dikenali dengan istilah tanasukh al-arwah iaitu perpindahan roh yang menyerupai konsep kepercayaan agama Hindu reinkarnasi. Reinkarnasi bermaksud perpindahan roh kepada jasad atau benda tertentu. Dalam artikel ini, penulis cuba meneliti secara perbandingan konsep perpindahan roh di antara tanasukh al-arwah dalam agama Islam dan reinkarnasi dalam agama Hindu. Penulisan ini berasaskan kajian kepustakaan atau penyelidikan dokumentari yang dipersembahkan secara kritis. Hasil daripada kajian ini, penulis mendapati bahawa kepercayaan al-tanasukh ini jelas menyimpang dari aqidah Islam sebenar. Begitu juga terdapat kesamaan di antara fahaman tanasukh al-arwah dan konsep reinkarnasi, walaupun pada hakikatnya kewujudan konsep reinkarnasi agama Hindu adalah demi kebaikan agama dan umatnya.
Berinteraksi dengan Turáth (Manuskrip), Menimba Tahqiq Turáth di Ma‘had al- Makhtùtát, Kairo Metsra Wirman Alidin
Fikiran Masyarakat Vol 1, No 1 (2013)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (106.206 KB)

Abstract

Makalah ini ditulis dengan maksud untuk memberikan sumbangan pemikiran dan pendapat kepada fihak – fihak yang mempunyai ketertarikan dengan manuskrip atau sedang mengkaji dan meneliti karya – karya ulama yang berwibawa dalam kajian ilmu - ilmu dan budaya Islam. Warisan keilmuan Islam (Turáth Islam) yang begitu banyak menuntut seseorang peneliti dan pakar khusus untuk memahami kunci – kunci pembuka yang dapat mengantarkannya kepada informasi yang dibutuhkan secara cekap, baik dari segi masa yang tersedia, fikiran yang tajam dalam beranalisis maupun tenaga kuat. Bagi pemula, tulisan ini diharapkan dapat memberi jawaban “dari mana harus memulai?”serta manfaat dan bermakna bagi masyarakat secara umum, ketika ingin merujuk kepada Turáth Islam.
Peranan Pegawai Penguatkuasa Agama (PPA) Dalam Melaksanakan Hisbah di Negeri Selangor Abdul Qahhar bin Ibrahim; Abdul Ghafar Hj. Don; Muhamad Faisal Asha’ari
Fikiran Masyarakat Vol 5, No 3 (2017)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (415.27 KB)

Abstract

Hisbah merupakan salah satu elemen yang wujud dalam amalan pengurusan Islam bagi memenuhi tanggungjawab menyeru kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran (amar maaruf nahi munkar). Ia mempunyai skop yang luas merangkumi aspek ekonomi, sosial dan politik. Dalam pelaksanaan hisbah di Selangor, tumpuan banyak diberikan kepada aspek yang pencegahan maksiat menerusi penubuhan skuad yang dinamakan dengan Pegawai Penguatkuasa Agama (PPA). Oleh itu kajian ini bertujuan untuk meneliti peranan sebenar PPA dalam melaksanakan hisbah Pengurusan Hal Ehwal Islam (PHEI) di Negeri Selangor khususnya dari sudut bidangkuasa. Ini merupakan kajian kualitatif yang menggunakan kaedah analisis dokumen dalam pengumpulan data kajian. Hasil kajian mendapati bahawa konsep hisbah yang dilaksanakan tertumpu kepada aspek kesalahan berhubung dengan kesusilaan (pencegahan maksiat), akidah, kesucian agama Islam dan institusinya serta kesalahan pelbagai. PPA juga turut memainkan peranan yang cukup besar dan penting dalam usaha menjalankan tugas amar maaruf nahi mungkar di Negeri Selangor demi menjaga kemaslahatan agama dan masyarakat Islam. Jelasnya bidangkuasa PPA dalam menjalankan tugas hisbah tersebut adalah tertakluk kepada apa yang telah termaktub di dalam enakmen-enakmen yang berhubung dengan undang-undang pentadbiran agama Islam Negeri Selangor Darul Ehsan. Kajian ini juga wajar diteruskan dan diperkembangkan lagi pada masa akan datang untuk kepentingan bersama bagi mentransformasikan Pengurusan Hal Ehwal Islam (PHEI) di Malaysia ke arah yang lebih baik khususnya dalam usaha pelaksanaan hisbah.
Nilai – Nilai Pendidikan Pada Peristiwa Isra Mi’raj Muhammad Hidayat; Kalam Setia
Fikiran Masyarakat Vol 3, No 2 (2015)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (371.227 KB)

Abstract

Analisis Punca Perceraian Dalam Kalangan Remaja: Kajian Kes di Kota Bharu 2010-2014 Wan Murni Binti Wan Moktar; Anwar Fakhri Bin Omar
Fikiran Masyarakat Vol 6, No 2 (2018)
Publisher : Penerbit Kemala Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (186.596 KB)

Abstract

Perceraian merupakan isu sejagat yang sering berlaku dalam kalangan remaja pada hari ini. Hal ini sekaligus menghancurkan keharmonian dalam rumah tangga. Perceraian bermaksud putus hubungan suami isteri, berpisah dan menceraikan untuk hidup berasingan. Perceraian yang terdapat dalam Enakmen Keluarga Islam Negeri yang sedang berkuatkuasa di negeri-negeri berkenaan adalah perceraian dengan lafaz talak, pengesahan lafaz talak, cerai taklik dan tebus talak. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat punca perceraian dalam kalangan remaja di Kota Bharu. Sehubungan dengan itu, kajian ini adalah ingin melihat kekerapan peringkat umur yang terlibat dalam kes perceraian remaja dalam tempoh 2010 hingga 2014 dan meneroka faktor-faktor berlakunya perceraian dalam kalangan remaja di Kota Bharu. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan analisis data dan dokumen bagi mengenalpasti punca perceraian dalam kalangan remaja di Mahkamah Syariah Kota Bharu berdasarkan Enakmen Keluarga Islam Negeri Kelantan 1/1983 dan merujuk buku-buku ilmiah. Kajian ini diharapkan dapat membantu Jabatan Agama Islam Negeri Kelantan dengan mempertingkatkan modul kursus pra perkahwinan dan membuat penambahbaikan dari masa ke masa supaya pasangan yang akan mendirikan rumah tangga lebih memahami tanggungjawab mereka seterusnya dapat mengelakkan daripada berlakunya perceraian.