Bilangan penganggur berumur produktif adalah masalah yang melibatkan banyak pihak, terutamanya kerajaan. Banyak program yang telah dilaksanakan termasuk Program Usahawan Muda (PUM). Walau bagaimanapun, keberkesanannya belum dikaji dengan teliti. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan Program Keusahawanan Muda terhadap penerapan nilai keusahawanan pelajar sekolah menengah. Antara nilai keusahawanan yang dikaji adalah sabar, inisiatif, kreatif dan inovatif, kecekalan, keyakinan diri, amanah dan perancangan sistematik. Kajian ini dijalankan terhadap 1818 orang guru penasihat program keusahawanan di sekolah menengah di Sabah, Malaysia. Kajian ini adalah tinjauan kuantitatif dengan menggunakan soal selidik Likert 5 mata. Hasil kajian menunjukkan bahawa keberkesanan PUM terhadap penerapan nilai keusahawanan pelajar secara keseluruhan adalah pada tahap tinggi.
Copyrights © 2018