The purpose of this study was to determine the effect of multimedia usage on thematic learning outcomes of grade V students of SD Negeri 6 Metro Pusat in 2016/2017 academic year. The type of this research was experimental research. The design used in this research was quasi exsperimental design. Determination of research sample using purposive sampling with class V A as experiment group and class V C as control group with total number of 46 students. Data collection tools using cognitive tests and questionnaires. Data analysis using statistical test of independent sample t-test. The learning outcomes in this study were limited only to the cognitive domain. The results showed there was a positive and significant influence between the use of multimedia to the usaha pelestarian lingkungan subtheme learning outcomes.Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh penggunaan multimedia terhadap hasil belajar tematik kelas V SD Negeri 6 Metro Pusat tahun pelajaran 2016/2017. Jenis penelitian ini penelitian eksperimen. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi exsperimental design. Penentuan sampel penelitian menggunakan sampling purposive dengan kelas V A kelompok eksperimen dan kelas V C kelompok kontrol dengan jumlah seluruh 46 siswa. Alat pengumpul data menggunakan tes kognitif dan angket. Analisis data menggunakan uji statistik independent sample t-test. Hasil belajar dalam penelitian ini dibatasi hanya pada ranah kognitif. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara penggunaan multimedia terhadap hasil belajar subtema pelestarian lingkungan.Kata kunci: hasil belajar, multimedia, pembelajaran tematik.
Copyrights © 2018