Jurnal Geografi, Edukasi dan Lingkungan
Vol 1 No 2 (2018): Januari - Juni 2018

PERILAKU PENDUDUK TERHADAP KEBERADAAN BANK SAMPAH SEBAGAI SARANA PENDIDIKAN LINGKUNGAN

Ahmad, Irdam (Unknown)



Article Info

Publish Date
17 Jan 2018

Abstract

ABSTRAK Bank Sampah menawarkan sistem pengelolaan sampah terpadu pada tingkat desa atau kelurahan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perilaku penduduk terhadap keberadaan Bank Sampah. Analisis data dilakukan dengan menggunakan metode regresi logistik dan uji chi square. Hasil penelitian menunjukkan tingkat pendidikan dan umur mempunyai pengaruh positif dan nyata terhadap perilaku penduduk dalam memilah sampah. Penduduk yang berpendidikan Diploma dan Sarjana mempunyai kecenderungan sebesar 1,41 kali lebih besar untuk memilah sampah dirumah, dibandingkan dengan penduduk yang berpendidikan SMA atau kurang.   Kata Kunci: Bank Sampah, perilaku penduduk, pendidikan lingkungan      ABSTRACT The Trash Bank offers integrated solid waste management system in village level. The aims of this research is to find out people’s behaviour about the Trash Bank. Logistic regression and Chi Square test of independence were employed to analyse the data. The results show that educational attainment have positive effect and significant on people’s bahaviour to separate organic and inorganic waste at their household. People graduated from colleges or universities tend to separate organic and inorganic waste as much as 1,41 times, compared to people graduated from high school or less.      Keywords: trash bank, people’s bahaviour, environmental education

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jgel

Publisher

Subject

Astronomy Earth & Planetary Sciences Education Social Sciences

Description

Jurnal Geografi Edukasi dan Lingkungan (JGEL) ISSN 2579-8499 (print), ISSN 2579-8510 (online) is an national journal in Indonesia published by the Departement of Geography Education, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA, concerns with physical geography, human geography, geography techniques, ...