Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni
Vol 18, No 1 (2017)

CHARACTER EDUCATION VALUES IN THE SAPARAN TRADITION FOLKLORE ON WRITING SKILLS LEARNING

Yanuar Bagas Arwansyah (Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Surakarta, Indonesia)
Sarwiji Suwandi (Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Surakarta, Indonesia)
Sahid Teguh Widodo (Program Studi Sastra Jawa, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sebelas Maret, Surakarta, Indonesia)



Article Info

Publish Date
19 Aug 2017

Abstract

AbstractThis study aims to describe the value of character education of folklore in the Saparan tradition for the improvement of writing skills on learning in High School. This type of research is descriptive qualitative by deepening the history and education value through direct observation, interview, and document analysis. The validity of this study used triangulation of data and sources. Based on the results of analysis using Roland Barthes's semiotics theory validated by in-depth interviews, it is concluded that the values of character education in this Saparan tradition are the value of social care, the value of cultural education, and religious values. The substance of this research is to provide an understanding of the history and value of folklore in the Saparan tradition as a learning material for improving writing skills.Keywords: education value ,folklore,writing skill.  AbstrakPenelitian ini bertujuan mendeskripsikan nilai pendidikan karakter cerita rakyat dalam tradisi Saparan untuk peningkatan keterampilan menulis pada pembelajaran di Sekolah Menengah Atas. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan mendalami sejarah dan nilai pendidikan melalui observasi langsung, wawancara, dan analisis dokumen. Validitas penelitian ini menggunakan triangulasi data dan sumber. Berdasarkan hasil analisis menggunakan teori semiotika Roland Barthes yang divalidasi dengan wawancara mendalam, disimpulkan bahwa nilai-nilai pendidikan karakter dalam tradisi Saparan ini adalah nilai peduli sosial, nilai pendidikan budaya, dan nilai religius. Substansi dari penelitian ini adalah memberi pemahaman tentang sejarah dan nilai pada cerita rakyat dalam tradisi Saparan sebagai bahan pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menulis.Kata Kunci: nilai pendidikan, cerita rakyat, keterampilan menulis.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

komposisi

Publisher

Subject

Arts Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni is an international journal dedicated for the publication of scientific articles in language education, literature, and arts education. It was firstly published on March 2000 with ISSN 1411-3732 in 2007 by Faculty of Language Literature and Arts ...