Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 5, No 1 (2017): Juni 2017

MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA MENGGUNAKAN MEDIA TEKS CERITA DI KELAS III SEKOLAH DASAR

Alamsyah, Muhammad (Unknown)
Ason, Ason (Unknown)
Etiovia, Rosalyna Yoesi (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jun 2017

Abstract

Abstract: This research was conducted in public elementary schools 17Laman Tanjung located in dusun Laman Tanjung desa Batu Amparkecamatan Belimbing. The method used was of classroom actionresearch, in this study the authors used a model draft Kemmis and McTaggart which consists of four components: planning, action /implementation, observation / observation, and reflection. Subjects in thisstudy was the third grade students at SDN 17 Page Tanjung totaling 10students, consisting of 5 boy and 5 girl. This study was conducted in twostages, namely the first cycle and the second cycle. This study aims to seeincreased student reading skill on Indonesian lesson by using story textmedia in third grade students of SDN 17 Laman Tanjung school year2015. This study was conducted in two cycles. The results showed therewas an increase of 30% in the first cycle and closed with a value of 100%on the second cycle the final value of a series of research activities. Thus,an increase from the first cycle to the second cycle of 70% on wellqualification. And the learning quality, in the first cycle researchersobtained a percentage of 70.27%, in the second cycle researchersobtained a percentage of 81.11%.from The teacher activity increased of10.84%. Based on the analysis of research data this class action, it can beconcluded that the application of the text stories media can improvestudent reading skills the Indonesian subject in the third grade students ofSDN 17 Laman Tanjung academic year 2015/2016.Keywords: Reading, Text Story, Indonesian.Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan di sekolah dasarnegeri 17 Laman Tanjung yang terletak di dusun Laman Tanjung DesaBatu Ampar Kecamatan Belimbing. Metode penelitian yang digunakanberupa Penelitian Tindakan Kelas, dalam penelitian ini menggunakanrancangan model Kemmis dan Mc Taggart yang terdiri dari empatkomponen yaitu perencanaan, tindakan/ pelaksanaan, observasi/pengamatan, dan refleksi. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelasIII di SDN 17 Laman Tanjung yang berjumlah 10 orang siswa,yangterdiri dari 5 orang laki – laki dan 5 orang perempuan. Penelitian inidilaksanakan dalam dua tahapan yaitu siklus I dan siklus II. Penelitianini bertujuan untuk melihat peningkatan kemampuan membaca siswa pada pelajaran bahasa Indonesia dengan penggunaan media teks ceritapada siswa kelas III SDN 17 Laman Tanjung tahun pelajaran 2015/2016.Hasil penelitian menunjukan terdapat peningkatan 30% pada siklus I danditutup dengan nilai 100% pada siklus II yang menjadi nilai akhir darirangkaian kegiatan penelitian. Jadi, peningkatan dari siklus I ke siklus IIsebesar 70% di kualifikasi baik. Kemudian untuk kualitas pembelajaran,pada siklus I peneliti memperoleh persentase sebesar 70,27%, pada siklusII peneliti memperoleh persentase sebesar 81,11%. Dari siklus I ke siklusII peningkatan kegiatan guru sebesar 10,84%. Berdasarkan analisisterhadap data hasil penelitian tindakan kelas ini, dapat disimpulkanbahwa penerapan media teks cerita dapat meningkatkan kemampuanmembaca siswa dalam pelajaran bahasa Indonesia pada siswa kelas IIISDN 17 Laman Tanjung tahun ajaran 2015/2016.Kata Kunci: Membaca, Teks Cerita, Bahasa Indonesia.

Copyrights © 2017