JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN FISIKA AL BIRUNI
Vol 6, No 1 (2017): Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni

Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing Menggunakan Media KIT Fisika: Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika Siswa

Petri Reni Sasmita (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Apr 2017

Abstract

Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing Menggunakan Media KIT Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas VIIIA SMP Negeri 8 Kerinci Pada Konsep Cahaya. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam tiga siklus yang bertujuan untuk mengetahui peningkatan Aktivitas belajar dan Hasil belajar siswa. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIIIA yang berjumlah 40 orang. Data yang diperoleh dari tes dan lembar observasi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Penelitian ini dilakukan dalam empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Aktivitas belajar siswa meningkat. Pada siklus I rata-rata skor sebesar 16 dengan kriteria kurang, pada siklus II sebesar 20 dengan kriteria cukup, dan siklus III sebesar 26 dengan kriteria baik. Hasil belajar siswa juga meningkat pada setiap siklus. Kriteria peningkatan hasil belajar diperoleh dari nilai sikap, keterampilan, dan pengetahuan.Implementation of Guided Inquiry Method using KIT Physics Media: An Effort to Improve Students’ Activities and Physics Learning OutcomesThe applicability of the guided inquiry method uses the physics tool KIT to improve the results of students in learning physics at class 8 SMPN 8 Kerinci on the concept of light. This research is a classroom action research conducted in three cycles, that aims to determine the increase of learning activities and students' learning outcomes. The research subject is students of class 8 totals 40 students. The data obtained from the test and observation sheets were analyzed using descriptive statistics. This research was conducted through four stages; planning, implementation, observation, and reflection. The results of this study show that activity increases student learning. In cycle I the average score at 16 with less criteria, in cycle II of  20 criteria enough, and cycle III of 26 criteria good. The students learning outcomes also increased in each cycle. Criteria for the improvement of learning outcomes derived from the value of attitude, skill, and knowledge. 

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

AL-BIRUNI

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education Electrical & Electronics Engineering Physics

Description

Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni is a medium of communication used by researchers, lecturers, teachers, practitioners, and University student for submitting result of studies and prioritized result of research in the field of theoretical physics, applied physics, and physics learning ...