UPEJ Unnes Physics Education Journal
Vol 7 No 2 (2018)

Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Modul terhadap Kemampuan Metakognitif Siswa

Lidia, Riska (Unknown)
Sarwi, Sarwi (Unknown)
Nugroho, Sunyoto Eko (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Nov 2018

Abstract

Sejauh ini pengetahuan tentang kemampuan metakognitif maupun implikasinya terhadap hasil belajar masih menjadi hal yang asing dalam proses pembelajaran. Model pembelajaran PBL dalam berbagai penelitian membuktikan mampu memberikan kesempatan siswa untuk mengkonstruksi pengetahuan dan mengatur aspek-aspek kognitif melalui sintaknya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning berbantuan modul terhadap kemampuan metakognitif dan hasil belajar kognitif siswa. Populasi diambil dari siswa kelas XI SMA N 13 Semarang, dengan sampel yang terpilih adalah kelas XI MIPA 2 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 4 sebagai kelas kontrol. Desain dalam penelitian ini adalah Pretest-Posttest Control Group Design. Data diperoleh dari instrumen angket Metakognitive Assessment Inventory dan soal tes kognitif yang kemudian dianalisis dengan uji-t dan uji gain. Hasil penelitian ini menunjukkan ketidakidealan hasil penerapan PBL terhadap kemampuan metakognitif karena tidak adanya perbedaan yang signifikan antara kelas eksperimen dan kontrol. Namun, PBL memberikan implikasi yang positif terhadap hasil belajar kognitif siswa. Koefisien korelasi yang dihasilkan antara kemampuan metakognitif dengan hasil belajar kognitif dalam penelitian ini berada pada taraf yang signifikan yaitu 0,668.   So far the knowledge of metacognitive ability and its implications for learning outcomes is still a strange thing in the learning process. The PBL learning model in various studies proves able to give students chance to construct knowledge and manage cognitive aspects through their syntax. This study aims to determine the effect of learning model of Problem Based Learning module based on the ability of metacognitive and students' cognitive learning outcomes. The population is taken from the students of grade XI SMA N 13 Semarang, with the selected sample is class XI IPA 2 as the experimental class and XI IPA 4 as the control class. The design in this research is Pretest-Posttest Control Group Design. The data were obtained from the Metacognitive Assessment Inventory questionnaire instrument and the question of cognitive tests which were then analyzed by t-test and gain test. The results of this study indicate the unpredictability of PBL application to metacognitive ability because there is no significant difference between experiment and control class. However, PBLs have positive implications for students' cognitive learning outcomes. The correlation coefficient generated between metacognitive ability and cognitive learning outcomes in this study is at a significant level of 0.668.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

upej

Publisher

Subject

Education Physics

Description

Unnes Physics Education Journal aims to publish results of empirical studies, theoretical studies, and conceptual analysis in the fields of education phylosophy and theory, physics education, development of physics learning instruments, physics learning media, experiments activity development in the ...