cover
Contact Name
Joy Elly Tulung
Contact Email
Joy Elly Tulung
Phone
-
Journal Mail Official
joy.tulung@unsrat.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota manado,
Sulawesi utara
INDONESIA
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)
ISSN : 23563966     EISSN : 26212331     DOI : -
Core Subject : Science,
Arjuna Subject : -
Articles 17 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3" : 17 Documents clear
BLACK SWAN GLOBAL MARKET: ANALYSIS OF THE EFFECT OF THE COVID-19 DEATH RATE ON THE VOLATILITY OF EUROPEAN FOOTBALL CLUB STOCK PRICES (CASE STUDY OF JUVENTUS F.C., MANCHESTER UNITED, AJAX AMSTERDAM AND BORUSSIA DORTMUND) Limba, Franco Benony; Rijoly, Jacobus Cliff Diky; Tarangi, Margreath I
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.32690

Abstract

Abstract: The Covid-19 pandemic that hit the world also directly affected financial markets and global stock markets; this condition in economic terminology is known as the Black Swann Global Market Effect. Black Swan Global Market Effect is also experienced by sports industries in the financial industry, the football industry. The purpose of this paper is to see whether there is an influence between the Covid-19 pandemic conditions on the share value of several major European football clubs, namely Ajax Amsterdam, Borussia Dortmund, Juventus F.C., and Manchester United, as a result of the Black Swan Global Market Effect. The data used in this paper is time-series data from March 2020 to August 2020. Meanwhile, to answer the black swan effect phenomenon, the Threshold Generalized Autoregressive Conditional Heteroskedasticity (TGARCH) method is used. The results showed that stocks that were the object of research (Ajax, Borussia Dortmund, Juventus, and Machester United) showed a large response to bad News (an increase in deaths due to covid-19). Abstrak:Pandemic covid-19 yang mengantam dunia juga secara langsung mempengaruhi pasar keuangan serta pasar saham global, kondisi ini dalam terminology ekonomi dikenal sebagai Black Swann Global Markert Effect. Black Swan Global Market Effect hal ini juga dialami industry-industri olahraga yang berada dalam industry keuangan tersebut salah satunya industry sepakbola.Tujuan penulisan ini adalah untuk melihat apakah terdapat pengaruh antara kondisi pandemic covid-19 terhadap nilai saham beberapa klub sepakbola besar eropa yaitu Ajax Amsterdam, Borussia Dortmund, Juventus FC, dan Manchester United sebagai akibat dari Black Swan Global Market Effect.Data yang digunakan dalam penulisan ini adalah data time series dari bulan maret 2020 hingga agustus 2020. Sementara untuk menjawab fenomoena black swan effect ini digunakan metode Threshold Generalized Autoregressive Conditional Heteroskedacity (TGARCH). Hasil Penelitian menunjukkan bahwa, saham-saham yang menjadi objek penelitian (Ajax, Borussia Dortmund, Juventus, dan Machester United) menunjukan respons yang besar terhadap bad news (peningkatan jumlah kematian akibat covid-19). Black Swan Global Market, Pandemi Covid-19, TGARCH Models
Pengaruh dari Risiko Operasional pada Profitabilitas Perusahaan Asuransi yang Tercatat di Bursa Efek Indonesia periode 2009-2019 Mujaddid Ahwali, Ahmad; Sinulingga, Grace Meintha Carolina; Susanto, Philipus; Sijabat, Rizky A.; Hanggraeni, Dewi
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31491

Abstract

This study analyzes and examines the influence of capital structure and operational risk on profitability of insurance companies listed in Indonesia Stock Exchange. The method used in this research is quantitative method using Generalized Least Square and Structural Equation Model which implicate factor-analysis and path analysis. This research sample consists of 8 insurance companies listed on Indonesia Stock Exchange from 2009-2019. The study leads to three findings. First, capital structure has negative and significant influence on profitability in insurance companies. Second, capital structure has positive and significance on operational risk. Third, operational risk has profitability and insignificant influence on profitability.AbstrakPenelitian ini menganalisis dan menguji pengaruh struktur modal dan risiko operasional terhadap profitabilitas perusahaan asuransi yang tercatat di Bursa Efek Indonesia. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan teknik pengolahan data Generalized Least Squares dan menggunakan Structural Equation Model (SEM) dengan melibatkan factor-analysis dan path-analysis. Sampel yang digunakan pada penelitian ini adalah sembilan perusahaan asuransi yang tercatat di Bursa Efek Indonesia pada periode 2009-2019. Terdapat tiga penemuan dari penelitian ini. Pertama, struktur modal memiliki pengaruh negatif terhadap profitabilitas perusahaan asuransi, namun tidak signifikan. Kedua, adanya hubungan positif dan signifikan dari struktur modal terhadap risiko operasional. Ketiga, terdapat pengaruh positif dari risiko operasional terhadap profitabilitas namun tidak signifikan.Kata kunci: asuransi, Bursa Efek Indonesia, profitabilitas, risiko operasional
ANALISIS INTEGRASI PASAR MODAL INDONESIA DENGAN PASAR MODAL GLOBAL (NYSE, SSE, LSE, DAN PSE) Tiwang, Riadiani Anastasia; Karamoy, Herman; Maramis, Joubert
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31442

Abstract

Abstract : The existence of economic globalization makes the economies of the countries in the world depend on each other economically. Thus, economic events in one country will inevitably have an impact on economic performance in other countries. The purpose of this study was to analyze whether there is a relationship between the IHSG and the NYSE, LSE, SSE, and PSE. This study uses Vector Auto Regression (VAR) analysis technique and as an analysis tool is the Eviews 9 software.The population in this study is the global capital market stock price index at closing price, so the sample used is the monthly stock price index of the United States capital market. China, United Kingdom, Philippines and Indonesia for the period January 2013 to December 2018 so there are 72 data. The results showed that there was no relationship between NYSE, SSE, LSE, and PSE with the IHSG. Abstrak: Adanya globalisasi ekonomi membuat perekonomian negara-negara di dunia bergantung satu sama lain secara ekonomi. Sehingga, peristiwa ekonomi di suatu negara pasti akan berdampak pada kinerja ekonomi di negara-negara lainnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis apakah terdapat hubungan antara IHSG dengan NYSE, LSE, SSE, dan PSE. Penelitian ini menggunakan teknik analisis Vector Auto Regression (VAR) dan sebagai alat analisis adalah software Eviews 9. Populasi dalam penelitian ini adalah indeks harga saham pasar modal global pada saat closing price, dan sampel yang digunakan adalah indeks harga saham bulanan pasar modal Amerika Serikat, Cina, Inggris, Filipina dan Indonesia periode Januari tahun 2013 sampai dengan Desember tahun 2018 yang terdapat 72 data. Hasil penelitian menunjukan bahwa tidak ada hubungan antara NYSE, SSE, LSE, dan PSE dengan IHSG. 
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KINERJA MANAJERIAL PERBANKAN SYARIAH DI KOTA MATARAM Azhari, Maulana
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31149

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk menganalisa faktor-faktor yang menpengaruhi kinerja manajerial seperti sistem akuntansi manajemen, human capital, desentralisasi, dan ketidakpastian lingkungan. Penelitian ini termasuk penelitian asosisatif yang bermaksud melihat hubungan antar variabel laten eksogen terhadap variabel laten endogen. Populasi dalam penelitian ini adalah manajer bisnis dan manajer operasional pada bank syariah di kota Mataram yang berjumlah 68 orang. Pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dengan jumlah 57 orang responden. Metode analisa yang digunakan adalah partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) melalui program Smart PLS 3.0., dengan hasil penelitian berupa sistem akuntansi manajemen dan human capital memiliki pengaruh terhadap kinerja manajerial, sedangkan desentralisasi dan ketidakpastian lingkungan tidak memiliki pengaruh terhadap kinerja manajerial.
SPURIOUS REGRESSION ANALYSIS ON TIME SERIES DATA FROM FACTORS AFFECTING INDONESIAN HUMAN DEVELOPMENT INDEXS IN 1990 – 2017 Barry, Rinto Rain; Bernarto, Innocentius
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.30608

Abstract

In a spurious regression conditions occur linear regression equations that are not stationary on the mean and variance. If the variables are not stationary, there will be cointegration, so it can be concluded that there is a long-term equilibrium relationship between the two research variables and in the short term there is a possibility of an imbalance, so to overcome it in this study using the Error Correction Model. The purpose of this study is to apply a cointegration test to see whether there is a long-term non-equilibrium relationship between the time series between the Human Development Index and life expectancy at birth, average school year for adults aged 25 years and over and gross national income per capita. The data used in this study are time series data between 1990-2017. The statistical management is carried out using Eviews 10. Based on the results obtained, it was concluded that 81.7% and it can be said that the types of independent variables included in the model are already good, because only 18.3% of the diversity of the dependent variable is influenced by the independent variables outside this research model. Keywords: spurious regression, stationary, cointegration, error correction model, equilibrium
ANALISIS PENGARUH PROMOSI, INOVASI PRODUK DAN CITRA PERUSAHAAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN MELALUI PERCEIVED VALUE (STUDI KASUS PADA MILENIAL YANG MENGGUNAKAN MASKAPAI GARUDA INDONESIA) Melisa, Pricilia; L. Mandey, Silvya; Hasan Jan, Arrazi
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31515

Abstract

This research aims to determine the effect of Promotion, Product Innovation and Corporate Image on Purchase Decision through Perceived Value in a case study on millennials using the Garuda Indonesia airline. The sampling method used was probability sampling with certain criteria. The data collection technique used was by distributing questionnaires to 216 respondents aged 19-39 years who had used Garuda Indonesia at least 1-2 times. The data collected was then analyzed using path analysis using the SPSS 20 program. The results of this study indicate that Promotion, Product Innovation and Corporate Image have a significant effect on Perceived Value. Promotion has a significant direct and indirect effect on Purchase Decisions, while product Innovation and Corporate Image have a direct but insignificant effect on Purchase Decisions and indirectly have a significant effect on Purchase Decisions through Perceived Value. Perceived Value has a significant effect on Purchase Decisions for millennials using the Garuda Indonesia airline
STRATEGI MENGOPTIMALKAN PENDAPATAN ASLI DAERAH KABUPATEN BADUNG (PAD) DARI E-COMMERCE Zumardi, Asmat Dhanny; Sanica, I Gede
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31408

Abstract

ABSTRAKKabupaten Badung ialah salah satu kabupaten di Provinsi Bali sebagaimana telah diatur oleh Undang-Undang Nomor 69 Tahun 1958 tentang Pembentukan Daerah-daerah Tingkat II dalam Wilayah Daerah-daerahTingkat I Bali, Nusa Tenggara Barat dan Nusa Tenggara Timur (Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1958 Nomor 122,Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 1655); Kabupaten Badung sangat mengandalkan Pendapatan Asli Daerahnya (PAD) dari pajak hotel Hotel, Restoran dan Hiburan yang menjadi  sumber utama dalam pelaksanaan Anggaran Pendapatan dan Belanja Daerah (APBD) setiap Tahunnya. Namun dari tahun ke tahun PAD Kabupaten Badung justru capaiannya semakin menjauh dari target. Pada tahun 2018 APBD Kabupaten Badung mengalami Defisit terbesar yang mencapai angka Rp. 2.355.696.667.570,16. Defisit ini sangat berdampak terhadap Pelaksanaan Penyelenggaraan Pemerintahan Daerah di Kabupaten Badung. Penyebab defisit tersebut terjadi karena beberapa kemungkinan yakni Target PAD yang terlalu tinggi atau Transaksi Akomodasi Hotel, Restoran dan Hiburan melalui E-Commerce belum terdeteksi pemungutan pajaknya oleh Manajemen Sistem Perpajakan yang ada pada Pemerintah Kabupaten Badung. Maka dari itu, tujuan penelitian ini adalah Untuk mengetahui Strategi Pemerintah Daerah Mengoptimalkan Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kabupaten Badung dari E-commerce. Penelitian ini menggunakan metode triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Triangulasi sumber dilakukan dengan membandingkan hasil wawancara dari sumber internal dengan sumber eksternal. Hasil penelitian ini adalah Pemerintah Daerah diharapkan mampu mengopyimalkan PAD dari E-commerce. Maka dari itu, dibutuhkan startegi  yang  efektif  dalam  pelaksanaannya. Kata kunci : Strategi, Optimal, Pendapatan, E-commerce
PENGARUH PERCEIVED VALUE, BRAND IMAGE TERHADAP CUSTOMER LOYALTY MELALUI CUSTOMER ENGAGEMENT SEBAGAI VARIABEL MEDIASI (STUDI PADA PELANGAN INDIHOME PT. TELKOM MANADO) Amir, Amriah; Mandey, Silvya L.; Tawas, Hendra N.
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31526

Abstract

The study aims to analyze the effect of Perceived Value and Brand Image on Customer Loyalty with Customer Engagement as a Mediation Variable for Indihome Customers at PT. Telkom Manado. The population of this research were Indihome customers in Manado. Sampling was carried out based on Isaac Michael's table of 267 respondents. The research data were analyzed using PLS SEM (Partial Least Square - Structural Equation Modeling) with SmartPLS 3.0 software. The results showed that Perceived Value and Brand Image had an effect on Customer Engagement but did not directly influence Customer Loyalty. Perceived Value and Brand Image affect Customer Loyalty through Customer Engagement with full mediation. Customer Engagement affects Customer Loyalty. Indihome at Telkom Manado has already good at Perceived Value and Brand Image.  However, the product still couldn't drive the loyal customers to buy any add-on services or ensure to a long time subscription. The company need to find strategies that can improve the customer engagement and customer loyalty with Indihome as a product. Keywords : Perceived Value, Brand Image, Customer Engagement, Customer Loyalty
Analisis Pengaruh Pengetahuan Produk, Persepsi Manfaat dan Promosi terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik berbasis server Arifiyanto, Muhammad; Kholidah, Nur
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31390

Abstract

Perkembangan teknologi informasi saat ini berkembang sangat pesat. Hal tersebut sangat berdampak pada berbagai bidang, salah satunya pada sistem pembayaran retail yaitu uang elektronik atau e-money Menurut peraturan Bank Indonesia uang eletronik adalah instrumen pembayaran yang diterbitkan atas dasar nilai uang yang disetor terlebih dahulu kepada penerbit dan nilai uang disimpan secara elektronik dalam suatu media server atau chip.            Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pengetahuan produk, persepsi manfaat dan promosi terhadap minat penggunaan uang elekronik berbasis server. Responden dari penelitian ini adalah mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Pekajangan Pekalongan dari program studi akuntansi, ekonomi syariah dan manajemen. Metode sampling yang digunakan adalah purposive sampling dengan total sample 183 responden. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebarkan kuesioner yang berisi pertanyaan terbuka dan tertutup. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan berbagai uji antara lain uji validitas, uji reliabilitas, uji normalitas, uji multikolinieritas, regresi linear dan uji hipotesis.             Hasil penelitian menunjukkan bahwa semua variabel yang diujikan memiliki nilai koefisien positif. Variabel persepsi manfaat memiliki pengaruh tertinggi pada minat penggunaan dengan nilai koefisien 0,722. Selanjutnya variabel promosi memiliki pengaruh terhadap minat penggunaan uang elektronik dengan nilai koefisien 0,367. Dan variabel pengetahuan produk memiliki nilai pengaruh yang paling rendah  terhadap minat penggunaan uang elektronik dengan nilai koefisien 0,204.
PENGARUH KESADARAN MEREK, CITRA MEREK DAN KOMUNIKASI PEMASARAN TERHADAP EKUITAS MEREK Nurdiyanto, Ahmad Dwi; Purnomo, Mochamad
JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi). Vol 7, No 3 (2020): JMBI UNSRAT Volume 7 Nomor 3
Publisher : FEB Universitas Sam Ratulangi Manado

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35794/jmbi.v7i3.31443

Abstract

AbstractThe brand in a product has a very important role as an identity and differentiator from other products. A brand is said to have equity if it can be recognized and remembered and embedded in the minds of consumers in one product class over other product brands. This study aims to determine the factors that influence brand equity of Herborist products at PT. Victoria Care Indonesia (VCI). This type of research used in this research is explanatory research with a quantitative approach. Samples were taken of 100 respondents from the consumer population of Herborist products. The results showed that both partially and simultaneously brand awareness was obtained, brand image and marketing communications had a significant effect on brand equity. With an influence contribution of 67%.Keywords : brand awareness, brand image, marketing communications, brand equity

Page 1 of 2 | Total Record : 17


Filter by Year

2020 2020