cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
JURNAL SAINS PEMASARAN INDONESIA
Published by Universitas Diponegoro
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 13, No 1 (2014): Mei" : 6 Documents clear
ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMBELIAN SPONTAN Sari, Aprilia Eka
Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science) Vol 13, No 1 (2014): Mei
Publisher : Master of Management Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (175.317 KB) | DOI: 10.14710/jspi.v13i1.55-73

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh karakter unik yang dimiliki masyarakat Indonesia, dalamhal ini adalah perilaku konsumen yang memiliki ciri khas tersendiri dibandingkan dengan sebagianbesar konsumen lain yaitu salah satunya pembelian spontan atau pembeian impuls. Penelitianini mencoba untuk menganalis faktor yang mempengaruhi pembelian spontan dilihat dari responslingkungan belanja sebagai stimulus. Penelitian ini menggunakan 2 variabel, 1 variabel independenyaitu respon lingkungan toko dan variable dependen yaitu pembelian spontan. Penelitian inimemakai metode eksperimen dan menggunakan 100 partisipan dan membaginya menjadi 2yaitu grup eksperimen (yang diberi perlakuan) dan grup kontrol (yang tidak diberi perlakuan).Hasil penelitian mengungkapkan bahwa Berdasarkan hasil uji t tersebut diketahui bahwa nilait hitung sebesar 7,947 lebih besar dari T tabel yaitu 1,9845 sehingga hipotesis dari penelitianini diterima. Artinya ada perbedaan atau pengaruh antara grup eksperimen yang diberi treatmentatau perlakuan dengan grup yang tidak diberi perlakuan atau grup kontrol terhadap pengambilankeputusan pembelian spontan
ANALISIS PENGARUH HEDONIC VALUE, PERSEPSI MANFAAT, DAN PERSEPSI KREDIBILITAS TERHADAP KUALITAS LAYANAN DAN DAMPAKNYA PADA MINAT BELI ULANG DENGAN MEDIASI CUSTOMER VALUE Studi kasus pada Oriflame Produk Lipstik di Kota Semarang Fajariah, Fathi
Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science) Vol 13, No 1 (2014): Mei
Publisher : Master of Management Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (491.624 KB) | DOI: 10.14710/jspi.v13i1.74-96

Abstract

The purpose of this research is to test the influences of hedonic value, perceived usefulness,and perceived credibility on service quality and customer value to increase rebuying intention.Using these variables, the usage of these variables are able to solve the arising problemwithin PT. Oriflame Semarang.Using the Structural Equation Modeling (SEM). The samples size of this research is 100customers PT. Oriflame Semarang. The results show that the hedonic value, perceivedusefulness, and perceived credibility on service quality and customer value to increase rebuyingintention.The effect of hedonic value on service quality are significant; The effect of perceived usefullnesson service quality are significant; The effect of perceived credibility on service quality aresignificant; The effect service quality on customer value are significant; The effect of hedonicvalue on rebuying intention are significant; The effect of perceived credibility on rebuyingintention are significant; The effect of customer value on rebuying intention are significant;and The effect service quality on rebuying intention are significant.
ANALISIS PENGARUH PERSPEKTIF MANFAAT DAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUASAN NASABAH DALAM MENINGKATKAN MINAT MEREKOMENDASIKAN (Studi pada Bank Jateng Cabang Pembantu Kagok Semarang) Saputra, Whisnu Adhi
Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science) Vol 13, No 1 (2014): Mei
Publisher : Master of Management Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (350.896 KB) | DOI: 10.14710/jspi.v13i1.97-112

Abstract

The purpose of this research is to test the influences of benefit advantage and service advantageon customer satisfaction to increase word of mouth intention. Using these variables, the usageof these variables are able to solve the arising problem within PT. Bank Jateng Capem KagokSemarang.The samples size of this research is 100 customers PT. Bank Jateng Capem Kagok Semarang.Using the Structural Equation Modeling (SEM). The results show that the benefit advantageand service advantage on customer satisfaction to increase word of mouth intention.The effect of benefit advantage on customer satisfaction are 0,44; The effect service advantageon customer satisfaction are 0,27; and The effect customer satisfaction on word of mouthintention are 0,43.
ANALISIS YANG MEMPENGARUHI ADAPTIVE SELLING CAPABILITY DAN DAMPAKNYA TERHADAP KINERJA PENJUALAN PADA PERUSAHAAN FARMASI DI KOTA SEMARANG Hastuti, Yenny Widya
Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science) Vol 13, No 1 (2014): Mei
Publisher : Master of Management Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (440.399 KB) | DOI: 10.14710/jspi.v13i1.113-128

Abstract

The purpose of this research is to test the influences of individual orientation value and salesmancompetence on adaptive selling capability to increase sales performance. Using these variables,the usage of these variables are able to solve the arising problem within pharmacy industry atSemarang city.The samples size of this research is 100 salesman pharmacy industry at Semarang city.Using the Structural Equation Modeling (SEM). The results show that the individual orientationvalue and salesman competence on adaptive selling capability to increase sales performance.The effect of individual orientation value on adaptive selling capability are significant; Theeffect of salesman competence on adaptive selling capability are significant; The effect ofindividual orientation value on sales performance are significant; The effect of salesmancompetence on sales performance are significant; and The effect of adaptive selling capabilityon sales performance are significant;
ANALISIS PENGARUH KEUNIKAN DESAIN KEMASAN PRODUK, KONDUSIVITAS STORE ENVIRONMENT, KUALITAS DISPLAY PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN IMPULSIF (Studi pada Pasaraya Sri Ratu Pemuda Semarang) Dhameria, Vita
Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science) Vol 13, No 1 (2014): Mei
Publisher : Master of Management Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (406.618 KB) | DOI: 10.14710/jspi.v13i1.1-44

Abstract

Pengelolaan bisnis ritel tidak sekedar hanya membuka toko dan mempersiapkan barangbarangyang lengkap tetapi lebih dari itu. Pengelolaan bisnis ritel harus melihat dan mengikutiperkembangan teknologi agar dapat berhasil dan mempunyai keunggulan bersaing. Keunggulanyang dimiliki pengusaha ritel ditujukan untuk memenuhi kebutuhan dan keinginan pelanggannya.Semakin pesatnya perkembangan retail modern didasarkan pada keinginan Pasaraya SriRatu Pemuda Semarang untuk memenuhi kebutuhan pelanggannya. Seseorang membelibarang atau jasa karena keinginan (wants) dan kebutuhan (needs). Selain itu terdapat kebutuhanfungsional terkait dengan rutinitas seperti memenuhi kebutuhan keluarga, mencari harga murah,dan sebagainya. Selain itu, orang membutuhkan hal tersebut untuk memuaskan emosionalnya.Pada saat ini dalam perilaku pelanggan telah terjadi pergeseran perilaku (perubahan perilaku).Perilaku orang yang berbelanja dengan terencana menjadi tidak terencana. Orang yang tidakterencana berfikir pendek dan mencari yang serba instan dan mencari produk yang bisamemberi keuntungan jangka pendek untuk menyelesaikan masalah yang ada di depan matasaja.Penelitian ini ditujukan untuk menguji pengaruh keunikan desain kemasan produk, kondusivitasstore environment, kualitas display produk terhadap keputusan pembelian impulsif studi pasaPasaraya Sri Ratu Pemuda Semarang. Sampel dalam penelitian ini yaitu pelanggan PasarayaSri Ratu Pemuda Semarang dengan usia diatas 18 tahun yang diharapkan mereka fahamatas pertanyaan yang diajukan dalam kuesioner. Jumlah responden sebanyak 120 responden.Teknik analisis data menggunakan SEM (Structural Equation Model) AMOS 21.0. Modelpenelitian yang diajukan dapat diterima dengan asumsi nilai dari standardized residual covariancetidak ada yang melebihi ± -2,58 atau ± 2,58. Pengukuran terhadap konstruk eksogen danendogen di uji menggunakan analisis konfrimatori dan uji kelayakan full model dianalsismenggunakan SEM dimana nilai dari Goodness of Fit untuk Chi-square 104,652; 0,034;RMSEA 0,051; GFI 0,903; AGFI 0,854; TLI 0,977; CFI 0,982; NFI 0,931; CMIN/DF 1,308.Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa model yang diajukan dapat diterima.Hasil dari penelitian ini menemukan bahwa keunikan desain kemasan produk berpengaruhpositif dan tidak signifikan terhadap daya tarik emosional produk, keunikan desain kemasanproduk berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap keputusan pembelian impulsif.kondusivitas store environment berpengaruh positif dan signifikan terhadap daya tarik emosional,kondusivitas store environment berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelianimpulsif. kualitas display produk berpengaruh positif dan signifikan terhadap daya tarik emosionalproduk, kualitas display produk berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap keputusanpembelian impulsif.
MENINGKATKAN LOYALITAS PELANGGAN DALAM MENGHADAPI PERSAINGAN RITEL (Studi Pada Toko Warakas) Hafif, Andi
Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal of Marketing Science) Vol 13, No 1 (2014): Mei
Publisher : Master of Management Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (265.145 KB) | DOI: 10.14710/jspi.v13i1.45-54

Abstract

Competition in the retail business is growing rapidly Semarang, where there are currentlymany emerging minimarket in the entire city of Semarang. The level of competition in theretail world market is very tight and had too many players who are involved with very largecapital, to face the market competition is too tight the need for the concept of different strategieswith other competitors who have very large capital. Right strategy to enter the market withdifferent marketing concept is the social business strategy, and grew to involve the community,where companies try to gain an advantage, but also to solve social problems by using businessmethods.This research will discuss about improving customer loyalty through customer retention tosupport competitiveness of prices, incentives and community stakeholders the role of socialcommunities. The sampling technique used in this study is purposive sampling method.Respondents who used as much as 115 respondents are mothers decision makers in thecommunity entered by Warakas.The data analysis technique used is stuctural equation model (SEM) of the software AMOS21. Results of SEM analysis for the full model has met the criteria for Goodness of Fit - FullModel is a chi square of 97.016; probability of 0.139; CMIN / DF amounted to 1,169; GFI by0904; TLI was 0.970; CFI of 0.976; RMSEA of 0.038. Thus it can be said that this model isfeasible to use.The test results of the four hypotheses, proving the existence of a single hypothesis is rejected.Based on this research can be concluded that there are two factors that significantly affectcustomer retention is the price competitiveness of the social and community stakeholders.The price competitiveness of the factors proved to have the strongest influence on customerretention than the social community stakeholders while not proven community incentives affec customer retention.

Page 1 of 1 | Total Record : 6


Filter by Year

2014 2014


Filter By Issues
All Issue Vol 21, No 2 (2022): September Vol 21, No 1 (2022): Mei Vol 20, No 3 (2021): Desember Vol 20, No 2 (2021): September Vol 20, No 1 (2021): Mei Vol 19, No 3 (2020): Desember Vol 19, No 2 (2020): September Vol 19, No 1 (2020): Mei Vol 18, No 3 (2019): Desember Vol 18, No 2 (2019): September Vol 18, No 1 (2019): Mei Vol 17, No 3 (2018): Desember Vol 17, No 2 (2018): September Vol 17, No 1 (2018): Mei Vol 16, No 3 (2017): Desember Vol 16, No 2 (2017): September Vol 16, No 1 (2017): Mei Vol 15, No 02 (2016): September Vol 15, No 01 (2016): Mei Vol 15, No 3 (2016): Desember Vol 14, No 3 (2015): Desember Vol 14, No 2 (2015): September Vol 14, No 1 (2015): Mei Vol 13, No 3 (2014): Desember Vol 13, No 2 (2014): September Vol 13, No 1 (2014): Mei Vol 12, No 3 (2013): Desember Vol 12, No 2 (2013): September Vol 12, No 1 (2013): Mei Vol 11, No 3 (2012): Desember Vol 11, No 2 (2012): September Vol 11, No 1 (2012): Mei Vol 10, No 3 (2011): Desember Vol 10, No 2 (2011): September Vol 10, No 1 (2011): Mei Vol 9, No 3 (2010): Desember Vol 9, No 2 (2010): September Vol 9, No 1 (2010): Mei Vol 8, No 3 (2009): Desember Vol 8, No 2 (2009): September Vol 8, No 1 (2009): Mei Vol 7, No 3 (2008): Desember Vol 7, No 2 (2008): September Vol 7, No 1 (2008): Mei Vol 6, No 3 (2007): Desember Vol 6, No 2 (2007): September Vol 6, No 1 (2007): Mei Vol 5, No 3 (2006): Desember Vol 5, No 2 (2006): September Vol 5, No 1 (2006): Mei Vol 4, No 3 (2005): Desember Vol 4, No 2 (2005): September Vol 4, No 1 (2005): Mei Vol 3, No 3 (2004): Desember Vol 3, No 2 (2004): September Vol 3, No 1 (2004): Mei Vol 2, No 3 (2003): Desember Vol 2, No 2 (2003): September Vol 2, No 1 (2003): Mei Vol 1, No 3 (2002): Desember Vol 1, No 2 (2002): September Vol 1, No 1 (2002): Mei More Issue