cover
Contact Name
Risa Marta Yati
Contact Email
martayati@stkippgri-lubuklinggau.ac.id
Phone
+6282284291654
Journal Mail Official
jurnalsindang@gmail.com
Editorial Address
Jl. Mayor Toha, Kelurahan Air Kuti, Kecamatan Lubuklinggau Timur 1, Kota Lubuklinggau Sumatera Selatan kode Pos 31628
Location
Kota lubuk linggau,
Sumatera selatan
INDONESIA
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah
ISSN : 26848872     EISSN : 26232065     DOI : https://doi.org/10.31540/sdg
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah merupakan berkala ilmiah Prodi Pendidikan Sejarah yang diterbitkan oleh Lembaga Penelitian Pengembangan Pengabdian pada Masyarakat dan Kerjasama (LP4MK) STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal ini memiliki ISSN 2623-2065 (Online) akan terbit dua kali dalam setahun pada bulan Januari dan Desember (dalam bahasa Indonesia atau Inggris). Fokus kajian dari SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah adalah kajian ilmiah berupa jurnal penelitian di bidang pendidikan secara umum, pendidikan sejarah, dan kajian sejarah dalam bentuk hasil penelitian, tinjauan teoretis dan konsep, metodologi, penilaian terhadap hasil penelitian, pengembangan hasil penelitian yang disesuaikan dengan perkembangan ilmu pengetahuan serta kebutuhan masyarakat luas, dan tinjauan buku.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 6 No 1 (2024): SINDANG: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN KAJIAN SEJARAH" : 5 Documents clear
Peran Frans Kaisiepo Dalam Menyatukan Papua Kepangkuan NKRI Debi Setiawati, Kawit Puji Rahayu, Aurora Indah Oktalia,
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah Vol 6 No 1 (2024): SINDANG: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN KAJIAN SEJARAH
Publisher : LP4MK STKIP PGRI Lubuklinggau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31540/sindang.v6i1.2351

Abstract

Papua merupakan bagian dari negara kesatua republik Indonesia, dimana dalam proses pembebasan Papua dari praktik kolonialisme dan imperialisme oleh bagsa Belanda memerlukan proses yang panjang dan banyak tokoh yang turut berperan aktif. Salah satunya adalah pemuda kelahiran Biak, yaitu Frans Kaisiepo. Oleh karena itu, melalui artikel ini penulis bertujuan untuk mengkaji lebih dalam terhadap upaya dan strategi Frans Kaisiepo dalam menyatukan Papua ke pangkuan NKRI. Tulisan ini menggunakan metode kajian pustaka dengan pendekatan historis, dimana dalam penelitian tersebut terdapat sumber primer Vidio TVRI Nasional Jejak Langkah “Matahari dari Timur” dan sumber sekunder berupa Buku. Dalam proses analisis data yang sudah tertulis, penulis menggunakan analisis kandungan pemikiran (content analisys). Hasil dari penulisan ini peran Frans Kaisepo dalam pembebasan Papua terlihat dari ide-ide dan gagasannya yang mampu diimplementasikan berupa : 1)Membangkitkan semangat nasionalime dengan mengajak masyarakat Papua menyanyikan lagu Indonesia Raya 2)Patriotisme mengibarkan bendera merah putih ditanah Papua 3)Berupa ide untuk melakukan perlawanan kepada bangsa Belanda.
Penerapan Model Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X.2 SMA Negeri 22 Palembang L.R. Retno Susanti, Mailiza Hidayati, Yusnidar,
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah Vol 6 No 1 (2024): SINDANG: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN KAJIAN SEJARAH
Publisher : LP4MK STKIP PGRI Lubuklinggau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31540/sindang.v6i1.2444

Abstract

This study is entitled " The Implementation of Project Based Learning Model in the subject of History, Specifically on the material of Process of the Arrival of Islam in Indonesia, to Improve the Learning Outcomes of grade X.2 Students at 22nd State Senior High School in Palembang". This study was motivated by the low of learning outcomes from students of the X.2 class caused by a learning model that was not yet interactive. Based on this background, the researcher formulates the problem namely whether the implementation of the independent learning curriculum with the application of Project Based Learning can improve the learning outcomes for students of the X.2 class in the History Subject matter of the Process of the Arrival of Islam in Indonesia. The aim of the study is to apply the Project Based Learning model in the implementation of the independent learning curriculum to improve the learning outcomes for students of the X.2 class in learning the history of the arrival of Islam in Indonesia. This study used the Classroom Action Research (CAR) method with the research design by Rustiyarso and Tri Wijaya, starting from action planning, action implementation, observation, and reflection which consisted of 2 cycles. The results of this study indicate that learning outcomes have increased in each cycle. In the initial condition stage (Pre-cycle) the classical mastery obtained was 45%, in the first cycle stage the classical mastery was achieved 76% and in the second cycle stage the classical completeness was 88%.
Perkembangan Organisasi Budi Utomo dan Pengaruhnya Bagi Pergerakan Nasional Tahun 1908 Yeni Asmara, Agus Susilo, Supriyanto,
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah Vol 6 No 1 (2024): SINDANG: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN KAJIAN SEJARAH
Publisher : LP4MK STKIP PGRI Lubuklinggau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31540/sindang.v6i1.2629

Abstract

Budi Utomo lahir sebagai bentuk keprihatinan bagi rakyat Nusantara yang dalam kesengsaraan akibat penjajahan Belanda maupun penjajahan bangsa asing lainnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perkembangan organisasi Budi Utomo dan pengaruhnya bagi pergerakan Nasional Tahun 1908. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Sejarah. Dalam metode penelitian Sejarah dilalui dengan pengumpulan sumber, kritik sumber, memilah sumber dan menuliskannya menjadi sebuah karya ilmiah yang dapat ditelaah dalam dunia pendidikan. Hasil dan pembahasan dalam penelitian ini, meliputi: perkembangan organisasi Budi Utomo semakin besar seiring dengan berkembangnya zaman. Organisasi Budi Utomo menjalankan kegiatannya dalam bidang pendidikan. Tujuan berdirinya organisasi tersebut dalam upaya mengangkat pendidikan masyarakat pribumi Nusantara. Hal ini jelas karena adanya pendidikan bagi masyarakat pribumi dapat membuka jalan bagi kemajuan rakyat nusantara. Pola pikir yang semakin berkembang dan maju tersebut akan membawanya pada semangat nasionalisme yang besar yang kemudian bersama-sama menyusun kemerdekaan. Simpulannya adalah organisasi Budi Utomo memberikan jalan bagi perjuangan dalam mengangkat derajat masyarakat pribumi melalui bidang pendidikan. Setelah kemunculan organisasi Budi Utomo, semangat perjuangan untuk mengangkat kemerdekaan semakin besar dengan hadirnya organisasi-organisasi lainnya.
Arus Balik Kekuasaan Sriwijaya: Relasi Ekonomi-Politik dan Agama Jalur Perdagangan Daerah Uluan Irwansyah, Yadri
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah Vol 6 No 1 (2024): SINDANG: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN KAJIAN SEJARAH
Publisher : LP4MK STKIP PGRI Lubuklinggau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31540/sindang.v6i1.2636

Abstract

ABSTRACT This research is a paper about the Backflow of Srivijaya Power: Economic-Political and Religious Relations of the Uluan Trade Route. The purpose of this research is to find out what Sriwijaya's archaeological remains are in the Uluan region and why Sriwijaya also focused on trade and religious propagation missions in the Uluan region, especially Lubuklinggau, Musi Rawas and Muratara. Efforts to answer the problems and analysis in this paper are pursued with historical methods through processes and procedures starting from heuristics, then criticizing sources and verifying relevant sources. Then after going through the process of analyzing and interpreting historical facts, the last stage is historiography. From this research, the author found that there was an economic-political and religious relationship when Sriwijaya tried to instill its hegemony and influence in the Uluan area. Sriwijaya started the mission of spreading religion as an instrument to secure its political-economic interests in the Uluan region, related to the supply of trade commodities and spices needed by Sriwijaya at that time. The conclusion of this paper is that the efforts made by Srivijaya in instilling its hegemony and influence in the Uluan area were a countercurrent to Srivijaya's power itself, which was originally the ruler of the international trade route and then had an interest in fully controlling the Uluan area which was rich in spices and Srivijaya's leading commodity at that time. As for the recommendations of this paper, in the future researchers, activists and historical writers can also focus their research and writing on the glory and influence of the Srivijaya Kingdom in the Uluan area which is still very minimal, so that the balance of information and narratives about Sriwijaya can be studied proportionally.
Pembelajaran IPS Terpadu Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Sekolah Menengah Pertam Ira Miyarni Sustianingsih, Indra Gandhi Purba, Ulung Napitu,
SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah Vol 6 No 1 (2024): SINDANG: JURNAL PENDIDIKAN SEJARAH DAN KAJIAN SEJARAH
Publisher : LP4MK STKIP PGRI Lubuklinggau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31540/sindang.v6i1.2637

Abstract

This research aims to analyze the Integrated Social Sciences learning process in building the character of students in junior high schools in Raya sub-district. The research method used is descriptive qualitative and library research where library research is research carried out using literature (libraries), whether in the form of books, notes or reports of previous research results. This research is a qualitative type through library study. The research stages were carried out by collecting library sources, both primary and secondary. This research classifies data based on the research formula. The research results show that the integrated social studies learning process in building the character of students in junior high school is (1) Integrated social studies learning in junior high school, (2) obstacles faced in integrated social studies learning in building the character of students in junior high school.(3) Benefits of Integrated Social Studies learning in building students' character in junior high school. 4) Integrated Social Sciences learning materials to build students' character, namely (1) Curriculum, (2) Strategy, (3) Assessment, (4) Teacher abilities.

Page 1 of 1 | Total Record : 5