cover
Contact Name
CICES Journal
Contact Email
cices@raharja.info
Phone
+62215529586
Journal Mail Official
cices@raharja.info
Editorial Address
Jl. Jenderal Sudirman No. 40 Modern Cikokol Tangerang - Banten 15117 Indonesia
Location
Kota tangerang,
Banten
INDONESIA
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science)
Published by UNIVERSITAS RAHARJA
ISSN : 23565209     EISSN : 26553058     DOI : 10.33050/cices
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) adalah wadah publikasi jurnal ilmiah untuk multidisiplin ilmu seperti Bidang Ilmu Politik, Ekonomi, Manajemen, Sosial, Ideologi, IT, Budaya dan Pendidikan. CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) is a place for publishing scientific journals for multidisciplinary sciences such as Politics, Economics, Management, Social Sciences, Ideology, IT, Culture and Education.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 9 No 1 (2023): CICES" : 10 Documents clear
Desain Kemasan Sebagai Identitas Produk Pada PT Rahali Mandiri Anita Bawaiqki Wandanaya; Mukti Budiarto; Hanif Muttaqin
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (614.403 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2207

Abstract

In modern times today, information and promotional media are developing very rapidly. To achieve it all other than through promotional media, the product packaging design offered must be attractive in order to get the interest of public consumers. PT. Rahali Mandiri is a company engaged in the procurement and repair services of printer cartridge toner products and also printer infusion inks. Packaging used by PT. Rahali Mandiri previously only used plastic wrap, packaging like this is certainly very commonly used to wrap a product and looks less attractive when accepted by consumers. Problems arise when the appearance of the products marketed by competitors is better and has more value. Therefore, the purpose of this study is to produce product packaging at PT. Rahali Mandiri is more innovative and also more effective in conveying information about the products sold. The research method used is data collection and Design Concepts. The design concept in this packaging design is Modern Minimalist and in the design process created by the author using Adobe Photoshop supporting software. Keywords—Design, Identity, Product Pada zaman modern saat ini media informasi dan promosi berkembang sangat pesat. Untuk mencapai itu semuaselain melalui mediapromosi, desain kemasan produk yang ditawarkan harus menarik agar mendapat minat konsumen publik. PT. Rahali Mandiri adalah perusahaan yang bergerak dalam jasa pengadaan dan perbaikan produk toner cartridge printer dan juga tinta infus printer. Kemasan yang digunakan oleh PT. Rahali Mandiri sebelumnya hanya menggunakan plastic wrap, pengemasan seperti ini tentu sudah sangat umum digunakan untuk membungkus sebuah produk dan terlihat kurang menarik saat diterima oleh konsumen. Permasalahan muncul ketika penampilan produk yang dipasarkan oleh para pesaing lebih baik dan memiliki nilai lebih. Oleh karena itu tujuan dari penelitian ini yaitu untuk menghasilkan kemasan produk pada PT. Rahali Mandiri yang lebih inovatif dan juga lebih efektif dalam penyampaian informasi mengenai produk yang dijual. Metode penelitian yang digunakan yakni pengumpulan data dan Konsep Desain. Konsep desain dalam perancangan kemasan ini adalah Modern Minimalis dan dalam proses desain yang dibuat penulis menggunakan software pendukung Adobe Photoshop. Kata Kunci—Desain, Identitas, Produk
Pemanfaatan Sistem Informasi Kependudukan Di Perumahan Villa Permata Regensi 2 Berbasis Web Septian Priyo Utomo; Arief Ichwani; Syarah Syarah
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (849.956 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2401

Abstract

Residential Villa Permata Tangerang is one of the housing in Regensi 2 Sangiang area. The data collection process for residents who live is still being carried out using a data collection book so that the system that is running is not good enough. The current problem is that the RT head has difficulty knowing the number of residents living in Villa Tangerang Housing because the citizen data is not updated, the RT head does not know how many residents are contracting in the Villa Permata Tangerang area, the RT head has difficulty providing assistance to residents who are less fortunate because there is no data on poor people or data collection is done when there is an event giving assistance only so that many poor people do not get help, the head of the RT has difficulty finding information on residents who are married, unmarried, widows, widowers, orphans or orphans, and information on residents who died. Based on the current problems, a population data processing system was created that can help housing parties manage population data starting from citizen status, occupation, age, and family card data collection. This system is created using the PHP programming language and MySQL database. The analysis method uses PIECES, the development method uses the waterfall and the test uses the blackbox system. This research produces a population system that can assist housing in managing population data. Keywords—Population, Data Collection, Citizen Status, Housing Perumahan Villa Permata Tangerang adalah salah satu Perumahan yang berada di daerah Regensi 2 sangiang. Proses pendataan warga yang tinggal masih dilakukan dengan menggunakan buku pendataan sehingga sistem yang berjalan belum cukup baik. Permasalahan yang terjadi saat ini adalah Ketua RT kesulitan untuk mengetahui jumlah warga yang tinggal di Perumahan Villa Tangerang dikarenakan data warga yang tidak terupdate, ketua RT tidak mengetahui jumlah warga yang mengontrak di daerah Villa Permata Tangerang berjumlah berapa, ketua RT kesulitan untuk memberikan bantuan untuk warga yang kurang mampu karena tidak adanya data warga yang kurang mampu atau pendataan dilakukan pada saat ada even pemberian bantuan saja sehingga banyak warga yang kurang mampu tidak mendapatkan bantuan, ketua RT kesulitan mengetahui informasi warga yang berstatus sudah menikah, belum menikah, janda, duda, yatim atau piatu, dan informasi warga yang meninggal. Berdasarkan permasalahan yang terjadi saat ini maka dibuat sistem pengolahan data kependudukan yang dapat membantu pihak perumahan mengelola data kependudukan mulai dari status warga, pekerjaan, usia, dan pendataan kartu keluarga. Sistem ini dibuat menggunakan Bahasa pemrograman PHP dan database Mysql. Metode analisis menggunakan PIECES, metode pengembangan menggunakan waterfall dan pengujian menggunakan blackbox system. Penelitian ini menghasilkan sistem kependudukan yang dapat membantu pihak perumahan dalam mengelola data kependudukan. Kata Kunci—Kependudukan, Pendataan, Status Warga, Perumahan
Video Promosi Gerai Must Break Coffee & Eatery Untuk Meningkatkan Loyalitas Konsumen Muhammad Faisal; Wiranti Sri Utami; Wahyu Aji Putra Prakoso
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1169.638 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2578

Abstract

The strategy commonly used in the business world is in the form of media promotion, this is done to introduce a service to the wider community so that a sense of interest in offering services or products is created. This promotional activity was also carried out by the Must Break Coffee coffee shop, activities carried out in promoting coffee drinks at Must Break Coffee previously used brochures, banners and social media. Must Break Coffee is a business entity that sells coffee drinks as their main menu. The problem faced at this time is the lack of forms of promotion carried out by Must Break Coffee, therefore a new form of promotion is needed that can make Must Break Coffee better known by the public. The purpose of this study is to provide more complete information about the coffee products sold by Must Break Coffee in the form of the Must Break Coffee logo, the services available at Must Break Coffee, the facilities available at Must Break Coffee, and others. The method used in this study is to collect data, analyze using SWOT techniques, media design and media production concepts (KPM) which include pre-production, production and post-production using computer software, namely Adobe Premiere. This promotional video will be implemented through social media. Keywords—Promotion Video, Coffee Shop, Strategi Strategi yang biasa digunakan dalam dunia bisnis adalah dalam bentuk media promosi hal ini dilakukan untuk memperkenalkan suatu layanan kepada masyarakat luas agar terciptanya rasa ketertarikan dalam menawarkan jasa ataupun produk. Kegiatan promosi ini juga dilakukan oleh coffee shop Must Break Coffee, kegiatan yang dilakukan dalam mempromosikan minuman coffee pada Must Break Coffee sebelumnya menggunakan media Brosur, Banner, dan Sosial Media. Must Break Coffee merupakan suatu badan usaha yang menjual minuman coffee sebagai menu utama mereka. Permasalahan yang dihadapi saat ini adalah masih minimnya bentuk promosi yang dilakukan oleh Must Break Coffee, oleh karena itu dibutuhkan suatu bentuk promosi baru yang dapat membuat Must Break Coffee lebih dikenal oleh masyarakat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memberikan informasi yang lebih lengkap mengenai produk kopi yang di jual oleh Must Break Coffee hal tersebut berupa logo Must Break Coffee, layanan yang ada pada Must Break Coffee, Fasilitas yang ada pada Must Break Coffee, dan lain-lain. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah dengan cara mengumpulkan data, Analisa menggunakan teknik SWOT, Perancangan Media dan Konsep Produksi Media (KPM) dimana termasuk dari pre production, production, dan post production dengan menggunakan perangkat lunak computer yaitu Adobe Premiere. Video promosi ini akan di implementasikan melalu media social. Kata Kunci—Video Promosi, Coffee Shop, Strategi
Pemanfaatan Aplikasi SLiMS (Senayan Library Management System) pada Perpustakaan Universitas Raharja Meri Mayang Sari; Ilamsyah Ilamsyah; Lutfi Fatmawati
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (647.314 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2582

Abstract

Library automation is the use of information technology in library management activities such as circulation, catalogs, collection processing, membership, and others by using library hardware (hardware) and software (software). The application of automation in libraries can simplify library management work, improve service quality, and facilitate collaboration. SLiMS is a web-based Free Open Source Software that has facilities that can meet the needs of library Automation systems. The SLiMS application is widely used by libraries because it is easy to use. Like the Raharja University library, which has implemented a library automation system using the SLiMS application. This study was conducted to determine the use of the SLiMS application library automation system at the Raharja University Library which refers to the Technology Acceptance Model (TAM) based on usability and convenience aspects. The method used in this study is a qualitative method with interview techniques. Based on the results of interviews conducted, it can be concluded that the SLiMS application provides various benefits in helping work in the Raharja University library. The use of the SLiMS application at Raharja University has been very good. They take advantage of the SLiMS application features such as circulation services, collection inventory, reports and statistics, as well as system modules (barcodes, labeling, etc.), by utilizing the SLiMS application and its features users can increase work productivity, work performance, work effectiveness, and work can be completed faster. Keywords—Utilization, Automation, Libraries, SLiMS Automasi perpustakaan adalah pemanfaatan teknologi informasi dalam kegiatan pengelolaan perpustakaan seperti sirkulasi, katalog, pengolahan koleksi, keanggotaan, dan lain-lain dengan menggunakan perangkat keras (hardware) dan perangkat lunak (software) perpustakaan. Penerapan Automasi pada perpustakaan dapat mempermudah pekerjaan pengelolaan perpustakaan, meningkatkan kualitas layanan, dan memudahkan dalam kerjasama. SLiMS merupakan Perangkat Lunak Open Source Gratis berbasis web yang memiliki fasilitas yang dapat memenuhi kebutuhan sistem Automasi perpustakaan. Aplikasi SLiMS banyak digunakan oleh perpustakaan karena mudah digunakan. Seperti perpustakaan Universitas Raharja yang telah menerapkan sistem Automasi perpustakaan menggunakan aplikasi SLiMS. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui penggunaan sistem Automasi perpustakaan aplikasi SLiMS pada Perpustakaan Universitas Raharja yang mengacu pada Technology Acceptance Model (TAM) berdasarkan aspek kegunaan dan kemudahan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini metode kualitatif dengan teknik wawancara. Berdasarkan hasil wawancara yang dilakukan dapat disimpulkan bahwa aplikasi SLiMS memberikan berbagai manfaat dalam membantu pekerjaan di perpustakaan Universitas Raharja. Penggunaan aplikasi SLiMS di Universitas Raharja sudah sangat baik. Mereka memanfaatkan fitur-fitur aplikasi SLiMS seperti layanan sirkulasi, inventaris koleksi, laporan dan statistik, serta modul sistem (barcode, pelabelan, dll), dengan memanfaatkan aplikasi SLiMS dan fitur-fiturnya pengguna dapat meningkatkan produktivitas kerja, kinerja kerja , efektifitas dalam bekerja, dan pekerjaan dapat diselesaikan lebih cepat. Kata Kunci—Pemanfaatan, Automasi, Perpustakaan, SliMS
Application of Naive Bayes Model, SVM and Deep Learning Predicting Padeli Padeli; Aris Martono; Sudaryono Sudaryono
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (491.923 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2584

Abstract

The college hopes that every semester students are able to pay tuition properly and smoothly. The hope is that the institution will be able to maintain monthly cash flow so that its operational and maintenance costs can be met. Therefore, this study was conducted to predict and fulfill the institution's cash-in from the method of paying tuition fees either by cash, installments, or sometimes late payments every semester. In predicting the method of paying tuition fees, using student profile data (name, name, study program) and achievement index every semester for 5 semesters passed and the method of payment (cash, installments, and late--cash or installments). Using the Naive Bayes (NB) method, Support Vector Machine (SVM), and Deep Learning, this study aims to forecast tuition costs. The Classification Prediction Model with Naive Bayes, SVM, and Deep Learning produces Confusion Matrix Performance NB with an Accuracy of 91.49%, Confusion Matrix Performance SVM with an Accuracy of 85.11%, and Confusion Matrix Performance Deep Learning with an Accuracy of 89.36%, according to the research findings. Keywords—Payments, Algorithm, Performance
Pemanfaatan Information System Jurusan TI-D3 Berbasis Web Pada Universitas Raharja Gustina Gustina; Muhammad Khaidir Fahram; Alfarid Maulana Ependy
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (853.112 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2590

Abstract

With the rapid development of technology, especially in information technology, it has a positive impact on our lives as humans. Therefore, information processing must also be developed so that it is not out of date. Various technologies began to be applied to all daily needs. Throughout its development, Raharja University has become a flagship campus and Raharja University's mission is to be at the forefront of the field of information technology, so accurate and actual new innovations are needed. Along with the sophistication of digitization, one of the most appropriate information media today is the website. Because the website is a medium that can be accessed by anyone, anywhere, and anytime. The problem faced by the Head of the Diploma 3 Informatics Engineering Study Program (TI-D3) is that there is no main website that can provide information about the Study Program, so a scientific work is created which is expected to be a medium for delivering useful and useful information for Raharja University, especially Diploma 3 Informatics Engineering Study Program students (TI-D3) who have a concentration in Artificial Informatics and System Architecture. Keywords—Website, Technology, TI-D3 Department, UR Dengan berkembangnya teknologi yang semakin hari semakin pesat, terutama pada teknologi informasi membawa dampak positif dalam kehidupan kita sebagai manusia. Karena itu pengolahan informasi pun harus terus dikembangkan agar tidak ketinggalan zaman. Berbagai teknologi mulai diterapkan untuk segala keperluan sehari-hari. Sepanjang perkembangannya Universitas Raharja telah menjadi kampus Unggulan dan misi Universitas Raharja untuk menjadi yang terdepan dalam bidang ilmu teknologi informasi, maka diperlukan inovasi-inovasi baru yang akurat dan aktual. Seiring dengan canggihnya digitalisasi maka salah satu media informasi yang paling tepat saat ini adalah website. Karena website merupakan media yang dapat diakses oleh siapapun, dimanapun, dan kapanpun. Permasalahan yang dihadapi oleh Kepala Program Studi Teknik Informatika Diploma 3 (TI-D3) adalah belum adanya Website utama yang dapat memberikan informasi seputar Program Studi, maka diciptakanlah sebuah karya ilmiah yang diharapkan bisa menjadi media penyampaian informasi yang berguna dan bermanfaat bagi Universitas Raharja, khususnya mahasiswa-mahasiswa Program Studi Teknik Informatika Diploma 3 (TI-D3) yang memiliki konsentrasi Artifical Informatics dan System Architecture. Kata Kunci—Website, Teknologi, Jurusan TI-D3, UR
Media Promosi Berbentuk Video Series Pada MNC Vision Pictures Mohamad Ifran Sanni; Deddy Rusdiansyah; Po Abas Sunarya
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1976.105 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2591

Abstract

In the current era of globalization, the media is a very effective means of communication in conveying a message in the form of information or a promotion. Information that is easily obtained from anywhere, be it via the internet or print media such as magazines. Schools as educational institutions also require means of information and promotion. Especially private companies such as MNC Vision Pictures. The purpose of this study is to improve the public to be more familiar with the events in Vision +. Currently, information activities carried out in activities to convey information and promotions that previously only used brochure media, which were considered still simple and incomplete in providing information about Vision + shows, movie shows, entertainment, talk shows and various activities in Vision +, so that visual communication media in the form of curls is needed that can help Vision + in informing and promoting MNC Vision Pictures. The research methods used are data collection, namely observation, interviews, literature studies, design concept methods, media design and SWOT analysis. This promotional advertising media is designed using Adobe Premiere Pro CC 2019, Adobe Photoshop CC 2019 software. The result of this study is the design of visual communication media in the form of advertisements. Keywords—Media, Promotion, Advertisements Dizaman era globalisasi saat ini media menjadi sarana komunikasi yang sangat efektif dalam menyampaikan sebuah pesan berupa informasi maunpun sebuah promosi. Informasi yang dengan mudah didapatkan dari mana saja baik itu via internet ataupun media cetak seperti majalah. Sekolah sebagai lembaga pendidikan juga memerlukan sarana informasi dan promosi. Terutama perusahaan swasta seperti MNC Vision Pictures. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan masyarakat lebih mengenal acara-acara yang ada di Vision +. Saat ini kegiatan informasi yang dilakukan dalam kegiatan menyampaikan informasi dan promosi yang sebelumnya hanya menggunakan media brosur saja, yang dinilai masih sederhana serta kurang lengkap dalam memberikan informasi mengenai tayangan Vision +, tayangan film,hiburan,talkshow dan berbagai kegiatan yang ada di Vision +, sehingga dibutuhkan media komunikasi visual berupa ikaln yang dapat membantu Vision + dalam menginformasikan dan mempromosikan MNC Vision Pictures. Adapun metode penelitian yang digunakan yaitu pengumpulan data yaitu observasi, wawancara, studi pustaka, metode konsep desain, perancangan media dan analisis SWOT. Media iklan promosi ini dirancang menggunakan software Adobe Premiere Pro CC 2019, Adobe Photoshop CC 2019. Hasil dari penelitian ini adalah perancangan media komunikasi visual yang berbentuk iklan. Kata Kunci—Media, Promosi, Advertisement
Kombinasi Budaya Dan Kepercayaan Arab Jahiliyyah Pra-Islam Devi Puspita Sari; Dede Cahyadi; Muhammad Taufan Gunasri
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (614.226 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2592

Abstract

Budaya adalah gagasan dan ekspresi ide yang aestetik dalam suatu konteks komunitas, menurut Linton (1945: 32) secara spesifik, budaya merupakan konfigurasi prilaku manusia dari elemen-elemen yang ditransformasikan oleh anggota masyarakat. Ulama Syekh Yusuf Al-Makassari menuturkan bahwa "Agama adalah mengenal Allah (ma’rifatullah). Mengenal Allah merupakan berprilaku dengan akhlak (yang baik) yang menghubungkan tali silaturahim (kasih sayang). Dan silaturahim adalah memasukkan rasa bahagia di hati sesama manusia". Masa jahiliyyah selalu identik dengan amoralitas dan kebodohan serta ada begitu banyak Kepercayaan atau agama yang diyakini penduduk arab pra-Islam, seperti Ash-Shabiah, Yahudi, Nashrani (Kristen), Tauhid (monotheisme), Watsani (penyembahan berhala), penyembah malaikat dan penyembah jin. Ketika akan datang hari kelahiran agama islam, terbentuklah sebagian kelompok penduduk Arab yang berkeinginan keras untuk melepaskan bangsanya dari keyakinan atau kepercayaan yang sesat. Sedangkan budaya Arab jahiliyyah yang berkembang saat masa pra-Islam meliput bidang sosial politik, ekonomi, ilmu pengetahuan dan seni. Tulisan ini bertujuan agar para generasi penerus dapat memahami dasar-dasar dan membedakan antara Kepercayaan dan Kebudayaan Arab Jahiliyyah dengan Ajaran Islam. Metode penelitian yang digunakan library research. ​ Kata Kunci—Kepercayaan, Kebudayaan, Arab Jahiliyyah, Islam
Pemanfaatan Framework Laravel Dalam Pembangunan Sistem Penjualan Frozen Food Dedeh Supriyanti; Rino Raharja; Reza Mahandhika
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (723.01 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2650

Abstract

To market a product is usually done by offering it to many people you meet or giving brochures. However, if a product that is sold and offered to potential buyers is not everyone's consumptive product, then the marketing must be different. The use of digital media in the current technological era, it is highly recommended to market products as a means of selling such as a sales website. This sales transaction is still conventional, where when ordering products using the telephone and sales that go directly to the field (shops) to offer products. For the management of data and reports, it is done semi-computerized using Microsoft Office. This study aims to analyze the problems that occur and provide system design proposals for the company. In collecting the required data, it is done by means of observation, interviews, and literature study. method of analysis in this study using PIECES analysis. Unified Modeling Language (UML) is used to describe the design model and system design created. The results obtained are a sales information system designed using the PHP programming language, MySQL database, and assisted by a framework such as Laravel which is specially designed to facilitate and speed up the web development process. With this system, it makes it easier for customers to find and buy products contained in the company as a company's sales promotion media, and help sales in selling products. Keywords—Laravel Framework, Website, Sales Untuk memasarkan suatu produk biasanya dilakukan dengan menawarkannya kepada banyak orang anda temui atau memberikan brosur. Akan tetapi, apabila suatu produk yang dijual dan ditawarkan kepada calon pembeli bukan merupakan produk konsumtif semua orang, maka pemasarannya pasti berbeda. Penggunaan media digital di era teknologi saat ini, sangat disarankan untuk memasarkan produk sebagai sarana penjualan seperti website penjualan. Transaksi penjualan ini masih bersifat konvensional, dimana pada saat pemesanan produk menggunakan via telepon dan penjualan yang terjun langsung kelapangan (toko-toko) untuk menawarkan produk. Untuk pengelolaan data dan laporan dilakukan secara semi komputerisasi menggunakan Microsoft Office. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis permasalahan yang terjadi dan memberikan usulan perancangan sistem bagi perusahaan. Dalam mengumpulkan data yang dibutuhkan dilakukan dengan cara observasi, wawancara, dan studi kepustakaan. metode analisis dalam penelitian ini menggunakan analisis PIECES. Unified Modeling Language (UML) digunakan untuk mendeskripsikan model desain dan desain sistem yang dibuat. Hasil yang diperoleh adalah sistem informasi penjualan yang dirancang dengan menggunakan bahasa pemrograman PHP, database MySQL, dan dibantu dengan framework seperti laravel yang dirancang khusus untuk memudahkan dan mempercepat proses web development. Dengan adanya sistem ini memudahkan pelanggan untuk mencari dan membeli produk yang terdapat pada perusahaan sebagai media promosi penjualan perusahaan, dan membantu sales dalam menjual produk. Kata Kunci—Framework Laravel, Website, Penjualan
Pembuatan Aplikasi Toko Thriftsans Berbasis Web Menggunakan PHP Dan MySQL Indah Tri Handayani; Kusuma Hati; Muhammad Rio Pratama
CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) Vol 9 No 1 (2023): CICES
Publisher : UNIVERSITAS RAHARJA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (550.275 KB) | DOI: 10.33050/cices.v9i1.2651

Abstract

Thriftsans is a clothing store that offers a wide variety of clothing styles. Thriftsans stores have customers ranging from the middle class to the upper class, with an average of thirty customer visits per day. Currently the sales system used is still manual, causing obstacles for the company including manual sales reporting, lack of marketing reach around the thriftsans store area, customers having difficulty getting the latest product information and lack of opportunity to get new customers, this has an impact on the company's revenue which not increasing. Therefore a website was created that can provide convenience in selling clothing products using the programming language PHP and MySQL as the database. This website only contains clothing products sold by Thriftsans, product installation history and payment confirmation using the transfer method. This website can be accessed at www.thriftsans.thriftsans.xyz. This application can be run on a browser and can make it easier for business owners to market clothing products at Thriftsans stores and can make it easier for customers to purchase products because it can save time and make it easier for customers without having to come to the store in person, of course it is very helpful for customers who are busy working and during a pandemic like today. Keywords—Website, Ordering, PHP, MYSQL, Thriftsans Thriftsans adalah toko pakaian yang menawarkan berbagai macam gaya pakaian. Toko Thriftsans memiliki pelanggan mulai dari kelas menengah hingga kelas atas, dengan rata-rata tiga puluh kunjungan pelanggan per hari. Saat ini sistem penjualan yang digunakan masih manual sehingga menimbulkan kendala bagi perusahaan antara lain pelaporan penjualan secara manual, kurangnya jangkauan pemasaran di sekitar area toko thriftsans, pelanggan kesulitan mendapatkan informasi produk terbaru dan kurangnya kesempatan untuk mendapatkan pelanggan baru, hal ini berdampak pada pendapatan perusahaan yang tidak meningkat. Maka dari itu dibuatlah website yang dapat memberikan kemudahan dalam menjual produk pakaian dengan menggunakan bahasa pemrograman PHP dan MySQL sebagai databasenya. Website ini hanya berisi produk pakaian yang dijual oleh Thriftsans, riwayat pemasangan produk dan konfirmasi pembayaran menggunakan metode transfer. Website ini dapat diakses di www.thriftsans.thriftsans.xyz. Aplikasi ini dapat dijalankan pada browser dan dapat mempermudah pemilik usaha dalam memasarkan produk pakaian pada toko Thriftsans serta dapat mempermudah pelanggan dalam melakukan pembelian produk karena dapat menghemat waktu dan mempermudah pelanggan tanpa harus datang ke toko secara langsung, tentunya sangat membantu bagi pelanggan yang sibuk bekerja dan pada masa pandemi seperti saat ini. Kata Kunci—Website, Pemesanan, PHP, MySQL, Thriftsans

Page 1 of 1 | Total Record : 10