cover
Contact Name
Zalik Nuryana
Contact Email
zalik.nuryana@pai.uad.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
tajdidukasi@gmail.com
Editorial Address
Jl. Gedongkuning No.131, Rejowinangun, Kec. Kotagede, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta 55171, Indonesia
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam
ISSN : 19796943     EISSN : 26141361     DOI : 10.31763/tajdidukasi
Core Subject : Education, Social,
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan is a journal of Research and Education Study which contains Classroom Action Research (PTK), and School Action Research (PTS), and Interdisciplinary Education Study at Higher Education published by Muhammadiyah Majelis Pendidikan Dasar and Menengah Daerah Istimewa Yogyakarta. The articles on the results of PTK and PTS and the study of educational thinking were written by teachers and principals and lecturers in experimenting with learning methods and strategies to improve the quality of education in both Primary Schools / Islamic Primary Schools, Junior High Schools, and Senior High Schools/MA/SMK and Universities. PTK and PTS articles focus on subjects in schools/madrasah, such as Natural Science (IPA), Social Knowledge Science (IPS), Mathematics, Physics, Chemistry, even engineering, such as Mechanical Engineering, Electrical, Informatics, and so forth. Meanwhile, the article of Educational Research is interdisciplinary and multidisciplinary research conducted by Lecturers in Higher Education to Islamic repertoire.
Articles 4 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 2 (2010)" : 4 Documents clear
STRATEGI SOUND BRACKETING DRILL DALAM PENINGKATAN KEMAHIRAN BERBAHASA ARAB SISWA KELAS X SMK MUHAMMADIYAH 1 MOYUDAN Nurul Nurul Qomariyah
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam Vol 2, No 2 (2010)
Publisher : Muhamadiyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47736/tajdidukasi.v2i2.6

Abstract

ABSTRAKArtikel ini membahas tentang penggunaan strategi sound bracketing drill untuk meningkatkankemahiran berbahasa Arab siswa kelas XB TKR SMK Muhammadiyah 1 Moyudan SlemanTahun Pelajaran 2013/2014. Bahan artikel ini diambil dari Penelitian Tindakan Kelas (PTK) atauClassroom Action Research (CAR) yang dilaksanakan dalam dua siklus dengan dua kali pertemuanterhadap 35 siswa. Hasil PTK ini menunjukkan bahwa pembelajaran menggunakan strategi soundbracketing drill dapat meningkatkan kemahiran siswa berbicara bahasa Arab. Hal tersebut dapatdilihat pada peningkatan nilai rata-rata siswa di dalam kelas. Sebelum tindakan, nilai rata-rata siswadi dalam kelas adalah 69, setelah siklus I menjadi 76 dan setelah siklus II, nilai rata-rata siswa didalam kelas mengalami kenaikan menjadi 83.Kata kunci : strategi, sound bracketing drill, kemahiran berbicara, bahasa Arab.
PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN Asykar Nurul Hidayah
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam Vol 2, No 2 (2010)
Publisher : Muhamadiyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47736/tajdidukasi.v2i2.11

Abstract

Pendidikan multikultural adalah pendidikan yang mengajarkan kepada anak didik tentang bagaimana menanamkan sikap saling menghormati, toleransi dan menghargai antara sesama dalam nuansa pluralisme. Pendidikan semacam ini diperlukan agar setiap perbedaan dapat dikelola dengan baik dan pada tahap selanjutnya tidak menimbulkan konflik yang dapat mengancam persatuan dan kesatuan bangsa. Bagaimanapun, nilai-nilai multikultural juga telah menjadi watak hakiki agama Islam. Hal ini terlihat jelas di pelbagai ajaran dalam al-Qur’an maupun Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. yang tidak membedakan manusia pada bidang ilmu. Karena itu, penanaman nilai-nilai inti dari pendidikan multikultural, seperti: demokrasi, humanisme dan pluralisme atau nilai-nilai keberagamaan yang inklusif pada diri anak didik merupakan suatu tuntutan yang tidak dapat dihindarkan lagi.Kata Kunci: Pendidikan Multikultural, Pluralisme, Toleransi dan Universalitas Islam
PERAN LEMBAGA PENDIDIKAN MUHAMMADIYAH DALAM PENDIDIKAN SAINS TERINTEGRASI AGAMA DAN ETIKA Arifah Khusnuryani
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam Vol 2, No 2 (2010)
Publisher : Muhamadiyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47736/tajdidukasi.v2i2.7

Abstract

Science and technology have been integrated into almost every aspect of human life. The development of science-technology raise a dilemma, in one hand it gives many benefits that can improve the quality of human life, but on the other hand it also has some disadvantages related to the technology itself and the ethical aspect of the development of science-technology. Therefore, we need an education about wisdom in developing science-technology through religion education or other disciplines which deliver ethics or values. Muhammadiyah is one of Islamic social-society board which has some institution of education, from early stage until higher education. Those institutions of education in Muhammadiyah have an important and strategic role in delivering education of science-technology which is integrated with religion and ethics, and vice versa. Ethics education, especially bioethics, usually is delivered for medical students. However, there is a thought that this ethics education should be delivered to early stage until higher education. Therefore, Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah and Majelis Pendidikan Tinggi Muhammadiyah has important role in formulating and developing the education of science-technology which is integrated with religion and ethics. Then the education institution of Muhammadiyah can produce some scientists who competence in their disciplines which is based with religion and ethics values. Key Words: Science-Technology, Religion, Ethics and Muhammadiyah
 Peran Kultur Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa Syamsudin Syamsudin
Tajdidukasi: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam Vol 2, No 2 (2010)
Publisher : Muhamadiyah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47736/tajdidukasi.v2i2.4

Abstract

Kultur sekolah (school culture) merupakan salah satu faktor penunjang dalam menentukan intensitas usaha untuk memotivasi belajar. Kultur sekolah juga dapat dipandang sebagai suatu usaha yang membawa siswa ke arah pengalaman belajar sehingga dapat menimbulkan tenaga dan aktivitas serta memusatkan perhatiannya pada suatu waktu tertentu untuk mencapai suatu tujuan. Beberapa penelitian yang telah dilakukan oleh para ahli pendidikan mengungkapkan bahwa kultur sekolah memiliki hubungan yang positif, baik dengan motivasi belajar siswa (student motivation) maupun prestasi belajar siswa (academic achievement)Key Words: School Culture, Student Motivation, Academic Achievement

Page 1 of 1 | Total Record : 4