cover
Contact Name
Heru Purnawan
Contact Email
admbengkuluinstitute@gmail.com
Phone
+628562911777
Journal Mail Official
admbengkuluinstitute@gmail.com
Editorial Address
Jalan Kalimantan No 4 RT 004 RW 001 Kelurahan Kampung Kelawi, Kecamatan Sungai Serut, Kota Bengkulu, Provinsi Bengkulu
Location
Kota bengkulu,
Bengkulu
INDONESIA
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Published by Gayaku Publisher
ISSN : -     EISSN : 29631874     DOI : https://doi.org/10.58222/jiv.v2i2.430
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik is an open access, and peer-reviewed journal. Our main goal is to disseminate current and original articles from researchers and practitioners on various contemporary social and political issues: gender politics and identity, digital society and disruption, civil society movement, community welfare, social development, citizenship and public management, public policy innovation, international politics & security, media, information & literacy, politics, governance & democracy, radicalism and terrorism, Democracy and Globalization, Political Parties and Elections, Politics and Government, Bureaucracy and Public Policy, Islam and Politics, Politics and Defense Studies, Local Politics and Development, Local Governance.
Articles 16 Documents
ANALISIS DAMPAK KONFLIK KERJA PADA KINERJA PEGAWAI (STUDI PADA KANTOR KECAMATAN KOTA ARGA MAKMUR) Nasution Nasution
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 1 (2022): JANUARI-JUNI
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini berjudul “Analisis Dampak Konflik Kerja pada Kinerja Pegawai (Studi pada Kantor Kecamatan Kota Arga Makmur)”. Latar belakang dari penelitian ini yaitu karena peneliti melihat adanya kejadian konflik yang sering terjadi dalam suatu organisasi dan juga berdasarkan pengamatan awal yang dilakukan peneliti, peneliti menemukan beberapa masalah pada Kantor Kecamatan Kota Arga Makmur yaitu : kurangnya komunikasi serta interaksi antar pegawai yang menyebabkan beberapa perbedaan persepsi/pandangan pada pegawai yang bekerja di kantor kecamatan, masih adanya ketidaktepatan waktu kerja (pulang lebih awal dari waktu yang ditentukan). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana dampak konflik kerja pada kinerja pegawai di Kantor Kecamatan Kota Arga Makmur. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif. Dalam penelitian yang digunakan dalam penelitianini adalahmetode kualitatif. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan informan untuk memperoleh data dari keterangan-keterangan yang akan dikelola oleh peneliti. Informan-informan dalam penelitian ini antara lain : informan pokok, informan kunci dan informan ahli. Prosedur penelitian yang dilakukan oleh peneliti dalam proses pelaksanaan penelitian ini antara lain : infroman pokok, informan kunci dan informan ahli. Prosedur penelitian yang dilakukan oleh peneliti dalam proses pelaksanaan penelitian ini adalah sebagai berikut : Observasi lapangan, dalam penelitian ini, peneliti tidak menggunakan jasa pihak lain, data diperoleh dari sumber akan dikelola oleh peneliti dengan memakai data triangulasi untuk melihat keabsahan data. Dari hasil penelitian ini peneliti dapat menyimpulkan konflik kerja merupakan suatu hal yang tidak dapat dihindari dalam suatu organisasi, namun dapat diselesaikan dan diredakan agar tidak mengganggu jalannya organisasi. Konflik biasanya timbul dalam organisasi sebagai hasil adanya masalah-masalah komunikasi, hubungan pribadi, atau struktur organisasi. Dan dampak konflik kerja yang dominan dirasakan di Kantor Kecamatan Kota Arga Makmur yaitu dampak negatif. Dan sesuai dengan 2 pandang dalam (The Condflict Paradoks) Konflik Robbin (1996:431) yaitu pandangan tradisional (The Traditional View) dan pandangan hubungan manusia (The Human Relation View), dan kurang sesuai dengan pandangan interaksionis (The Interactionist View) dalam (The Conflict Paradoks) Konflik Robbin (1996:431)
ANALISIS PROSESREKRUTMEN KARYAWAN DI PT. SANDABI INDAH LESTARI BENGKULU UTARA Dyah Noor Intan
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 1 (2022): JANUARI-JUNI
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini berjudul “Analisis Proses Rekrutmen di PT. Sandabi indah Lestari”. Alasan penulis untuk meneliti hal tersebut yaitu ditemukannya kekurangan karyawan dibagian personalia kemudian kurang terbukanya perekrutan, posisi-posisi yang tidak sesuai dengan keahlian/skill yang dimiliki setiap individu/karyawan. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui bagaimana kegiatan proses rekrutmen yang dilaksanakan di PT. Sandabi Indah Lestari Bengkulu Utara. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik kualitatif yang bersifat deskriptif, sedangkan teknik pengumpulan data dalam penulisan skripsi ini dengan cara melakukan wawancara kepada informan melalui informan pokok, informan kunci dan informan ahli. Dari hasil penelitian dan pembahasan ini dapat ditarik kesimpulan bahwaproses rekrutmen yang dilakukan di PT. Sandabi Indah Lestari adalah proses internal yaitu proses yang dengan cara memberdayakan orang dalam/karyawan yang bekerja di PT. Sandabi Indah Lestari.
ANALISIS IMPLEMENTASI PELAKSANAAN PROGRAM PROMOSI KESEHATAN RUMAH SAKIT (PKRS) DI RSUD KECAMATAN ARGA MAKMUR KABUPATEN BENGKULU UTARA TAHUN 2018 Hania Sumarni
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 1 (2022): JANUARI-JUNI
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Skripsi ini berjudul “Analisis Implementasi Pelaksanaan Program Promosi Kesehatan Rumah Sakit (PKRS) diRSUD Kecamatan Arga Makmur Kabupaten Bengku Utara Tahun 2018”. Penelitian ini bertujuan untukmengetahui baaimana pelaksanaan program promosi kesehatan di Rumah Sakit Umum Daerah Arga Makmur Bengkulu Utara dalamrangka meningkatkan kesadaran akan hidup sehat. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yaitu melihat bagaimana pelaksanaan program promosi kesehatan di RSUD dari aspek eduki pelaksanaan kegiatan anggaran dan pengawasan. Sumber data dalam penelitian ini ada 3 yaitu data berupa jawaban lisan wawancara, kemudian tempat berupa kelengkapan alat, serta dokumentasi. Hasil analisis data diuji keabsahannya dengan menggunakan trianggulasi sumber. Dari keempat aspek tersebut pendanaan dan SDM sangatlah penting dalam pelaksanaan kegiatan program promosi kesehatan rumah sakit di RSUD Arga Makmur.
PENGARUH LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KOMITMEN KERJA KARYAWAN PADA PERUSAHAAN DAERAH AIR MINUM (PDAM) TIRTA RATU SAMBAN KABUPATEN BENGKULU UTARA Bakat Seno Pratomo
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 1 (2022): JANUARI-JUNI
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kondisi lingkungan kerja dan komitmen kerja karyawan pada PDAM Tirta Ratu Samban Kabupaten Bengkulu Utara dan adakah pengaruh signifikan antara lingan kerja terhadap komitmen kerja karyawan pada PDAM Tirta Ratu Samban Kabupaten Bengkulu Utara. Penelitian ini merupakan penelitian korelasi menggunakan metode kuantitatif populasi dalam oeelitian ini adalah seluruh karyawan PDAM Tirta Ratu Samban yang berjumlah 117 karyawan. Dengan menggunakan Uji validitas instrumen dan Uji reliabilitas. Selanjutnya ujia Hipotesis menggunakan uji t. Hasil penelitian menunjukkkan bahwa terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara lingkungan kerja dengan komitmen kerja karyawan pada Perusahaan daerah Air Minum (PDAM) Tirta Ratu Samban Kabupaten Bengkulu Utara.
KEBIJAKAN KEPEMIMPINAN KEPALA DESA DALAM MENINGKATKAN DISIPLIN KERJA PERANGKAT DESA PADA DESA TABA PADANG R KECAMATAN HULU PALIK KABUPATEN BENGKULU UTARA Fanro Fanro
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 1 (2022): JANUARI-JUNI
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.58222/jiv.v1i1.59

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk megetahui bagaimanakah kebijakan kepemimpinan kepala desa dalam meningkatkan displin kerja perangkat desa pada desa Taba Pdang R Kecamatan Hulu Palik Kabupaten Bengkulu Utara. Teknik pengumpulan dat dalam oenulisan skripsi ini adalah dengan cara melakukan wawancara kepada responden penelitian baik melalui informan pokok, informan kunci, maupun informan ahli. Sedangkan jenis penelitian yang penulis gunakan adalah jenis penelitian deskriptif dengan maksud untuk mengetahui nilai variabel amndiri, baik satu atau lebih tanpa membuat perbandingan, ataupun menghubungkan antara variabel yang satu dengan variabel yang lainnya. Analisis data dalam penelitian ini berlangsung bersamaan dengan proses pengumoulan data atau melalui tiga tahap model, yaitu reduksi data, penyajian data dan verifikasi data. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan dalam penulisan skripsi ini dapat disimpulkan bahwa kebijakan kepemimpinan kepala desa dalam meningkatkan disiplin kerja adalah kebijakan dalam bentuk empiris, valuatif, normatif. Dalam pembuatan suatu kebijakan disiplin kerja banyak menimbulkan kesulitan-kesulitan yang harus diatasi dan dilakukan dalam serangkaian kegiayan yang dibuat oleh pemerintah untuk mengatasi kesulitan dan hambatan tersebut. Di dalam suatu kebijakan kepemimpinan kepala desa dalam meningkatkan displin kerja tersebut diusulkan agar berguna dalam mengatasinya untuk mencapai tujuan yang dimaksud.
Quality of Health Services at Muara Tiga Village Health Center, Mulak Ulu District, Lahat District Ela Peranika; Ike Apriani; Muhammad Anshori DM
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 2 (2022): JULI-DESEMBER
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.58222/jiv.v1i2.186

Abstract

This study entitled Quality of Health Services at the Muara Tiga Village Health Center, Mulak Ulu District, Lahat District. The purpose of this study was to determine the quality of health services at the Muara Tiga Village Health Center, Mulak Ulu District, Lahat Regency referring to Zeithaml's theory in Ratminto and Winarsih (2005:175-176), which states that to evaluate the quality of public services, people generally use five ( 5) dimensions, namely reliability (reliability), responsiveness (responsiveness), assurance (guarantee), empathy (empathy), and tangible (physical evidence). This study uses a qualitative descriptive research type with inductive data analysis and uses research informants consisting of functional officials assigned to provide services at the Muara Tiga Village Health Center; administrative staff at the Muara Tiga Village Health Center; and community users of health services at the Muara Tiga Village Health Center as primary data sources. The technique used by researchers is descriptive data analysis, with the results of the study showing that: (1) The quality of health services at the Muara Tiga Village Health Center seen from the dimensions of reliability, responsiveness, assurance, empathy, and physical evidence is under community expectations.
Implementation of the Village Fund Direct Cash Assistance Policy (BLT-DD) for Pajar Bulan Village, Tanjung Sakti Pumi District, Lahat Regency, South Sumatra Province Callia Puspa; Muhammad Anshori DM; Ike Apriani
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 2 (2022): JULI-DESEMBER
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.58222/jiv.v1i2.187

Abstract

This study discusses the Policy Implementation of the 2021 Village Fund Direct Cash Assistance Program in Pajar Bulan Village, Tanjung Sakti District, PUMI, Lahat Regency, South Sumatra Province. This study aims to describe the implementation of the BLT and Village Fund program policies and analyze the factors that support and hinder the successful implementation of the BLT program in 2021 in Pajar Bulan Village, Tanjung Sakti District, PUMI, Lahat Regency, South Sumatra Province. Research using qualitative methods. The implementation of the program runs well, orderly, smoothly, and safely. Field implementation took the form of program socialization, data verification, distribution of cards, disbursement of funds, and preparation of reports. The implementation of the BLT-Village Fund policy in Pajar Bulan Village, Tanjung Sakti District, PUMI has covered the target group, in this case, poor families. Factors supporting the implementation of the BLT-Village Fund policy in Pajar Bulan Village, Tanjung Sakti Subdistrict, PUMI are the existence of complete and accurate data on prospective beneficiaries and the existence of uncomplicated and straightforward rules and procedures for distributing BLT-Village Funds. The inhibiting factors for implementing the policy were the dishonest character and characteristics of the village apparatus as implementers of the policy and the lack of available funds, so they had to propose again to the Regent. With the BLT-Village Fund policy in Pajar Bulan Village, Tanjung Sakti District, PUMI is expected to ease the burden on the lives of poor families as a result of the Covid-19 pandemic.
The Discipline Enforcement at the Education and Culture Office of Lahat Regency Meri Asyanti; Yusri Yusri; Amaludin Amaludin
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 2 (2022): JULI-DESEMBER
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.58222/jiv.v1i2.189

Abstract

The Education and Culture Office of the Lahat Regency as an institution that provides services in the education sector seeks to improve personnel services to create professional, reliable, honest, clean, and responsible Civil Servants. The main problem in this study is "How is Discipline Enforcement at the Education and Culture Office of Lahat Regency?". This study uses a qualitative approach. Civil Servants do not implement this Government Regulation because of the character of the civil servants themselves, due to the lack of mindset of the civil servants themselves, to comply with these regulations. So that it has an impact on the performance of the State Civil Apparatus in improving the performance of employees in the Education and Culture Office of the Lahat District. The firmness of the leadership is not maximized so there are still several employees at the Department of Education and Culture who are still not efficient in completing the assigned tasks and responsibilities. Supervision is not optimal, so there are still employees who underestimate the instructions from the leadership. In terms of imposing sanctions on Civil Servants, it has been carried out according to Government Regulation Number 53 of 2010 concerning the Discipline of Civil Servants. But it still needs to be improved.
Public Services In Ngalam Baru Village Government, Gumay Talang District, Lahat District In The Paradigm Of Good Governance Miki Effendi; Fierda Nurany
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 2 (2022): JULI-DESEMBER
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.58222/jiv.v1i2.190

Abstract

This research aims to describe public services in the government offices of Ngalam Baru Village, Gumay Talang District, Lahat Regency in the Good Governance Paradigm. In general, public service is an action aimed at providing benefits to other people, individuals, and community groups, by providing needs to the community that has been identified in the organization as a service center that operates centrally in the village without reducing it. The research method used is a qualitative approach. The focus of this research is the service at the Ngalam Baru Village government office. This study used data collection techniques through field observations and documentary observations. The documents collected are documents relevant to the problem and this research focuses on public services at the Ngalam Baru Village Government Office in 2022. Documentation is used by researchers to obtain accurate and objective data references. Thus the results of the research that has been carried out, that public services at the Ngalam Baru Village Office, Gumay Talang District, Lahat Regency are still not optimal, the reason is the lack of implementation of the SOP (Standard Operating Procedure) that has been set by the government. There are still many service officers in this case, village apparatus who cannot operate media devices in the form of computers, laptops, and notebooks.
The Government Efforts To Increase Public Awareness In Making Death Certies At The Department Of Population And Civil Registration In Lahat District Yuliana Yuliana
JURNAL ISIP VOICE : Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Vol. 1 No. 2 (2022): JULI-DESEMBER
Publisher : Gayaku Publisher

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.58222/jiv.v1i2.192

Abstract

The author focuses on the problem of reducing mortality due to low public knowledge about making death certificates. The purpose of this study was to find out the government's efforts to increase public awareness in making death certificates at the Population and Civil Registration Office of the Lahat Regency. The research method used is qualitative by way of descriptive presentation. In collecting data, the authors use observation, open interviews, and documentation. The theory used in this career is the theory put forward by Benjamin Bloom based on Notoatmodjo (2014: 139) Regarding public awareness he divides it into three dimensions: knowledge, attitudes, and behavior. Public awareness is still low, based on a study of public awareness in issuing death certificates. Public awareness is still low. This is evidenced by the table of death certificates which increases and decreases every year. Death certificates are still considered a small document in society, so many people make death certificates because they need them for insurance payments and inheritance purposes. Therefore the Department of Population and Civil Registration of Lahat Regency carried out innovations and outreach to increase public knowledge of the importance of making death certificates.

Page 1 of 2 | Total Record : 16