Articles
177 Documents
ELEMEN-ELEMEN DALAM DESAIN KOMUNIKASI VISUAL
Suharto Cenadi, Christine
Nirmana Vol 1, No 1 (1999): JANUARY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.1.
In the recent information and technology globalization era%2C the role of Visual Communication Design has become important and it has become a hot topic which is inescapable from our daily lives. Almost every day%2C everwhere we go%2C we will encounter different forms of Visual Communication Design. Unfortunately%2C most of us have not yet realized the objectives and purposes of the Visual Communication Design. This paper will discuss about what the functions%2C purposes%2C elements and fields of the Visual Communication Design are. Abstract in Bahasa Indonesia : Dalam era globalisasi informasi dan teknologi seperti sekarang ini%2C Desain Komunikasi Visual berperan penting dan menjadi topik hangat yang tidak dapat terlepas dari kehidupan kita sehari-hari. Hampir setiap hari%2C kemanapun kita pergi%2C kita akan menjumpai bentuk-bentuk dari Desain Komunikasi Visual. Sayangnya%2C banyak diantara kita yang belum sadar akan tujuan dan manfaat dari Desain Komunikasi Visual itu sendiri. Tulisan ini akan membahas mengenai apa tujuan%2C manfaat%2C elemen dan lapangan kerja dari Desain Komunikasi Visual
MENGENAL FOTOGRAFI DAN FOTOGRAFI DESAIN
Yuliadewi, Lesie
Nirmana Vol 1, No 1 (1999): JANUARY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (242.842 KB)
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.1.
At present%2C photography technology has grown rapidly. It began from invention of obscura camera%2C which was invented by Leonardo da Vinci%2C until the invention of digital camera%2C which are produced by camera factories. Together with this development%2C the role of photography become expanded%2C that is to support the other sciences%2C like visual communication design. From this case%2C the term design photography often become the question to those who are involved in department visual communication design. The dicussion consist of two sections%2C they are basic photography and design photography. Abstract in Bahasa Indonesia : Saat ini teknologi fotografi telah berkembang pesat%2C mulai dari penemuan kamera obscura yang ditemukan oleh Leonardo da Vinci sampai penemuan kamera digital yang dikeluarkan oleh beberapa pabrik besar pembuat kamera. Seiring dengan hal itu peranan fotografi juga semakin luas%2C yaitu sebagai pendukung ilmu pengetahuan yang lain%2C seperti desain komunikasi visual. Dari sini timbullah istilah Fotografi Desain yang sering menjadi pertanyaaan di kalangan orang yang akan terlibat dalam jurusan Desain Komunikasi Visual. Pembahasan terdiri dari dua pokok bahasan%2C yaitu fotografi dasar dan fotografi desain.
PENGENALAN DAN PEMAHAMAN LOCAL GENIUS MENGHADAPI ERA GLOBALISASI
Sukarata, Made
Nirmana Vol 1, No 1 (1999): JANUARY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (22.812 KB)
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.1.
It is worried that the youth will grow consumptive%2C unproductive and uncreative because of absorbing most of the negative impact brought by the rapid flow of influence from outside. On account of this%2C the writer is inviting the youth to look back for a while to study on the characteristics and the great work created by our ancestors. The purpose of this writing is as the stepping stone to encourage the youth to learn and comprehend together the abundant source of inspiration which resulted in the more creative art work. Abstract in Bahasa Indonesia : Arus pengaruh dari luar terasa semakin derasnya baik itu yang berdampak positif maupun negatif dan bila unsur negatifnya lebih banyak diserap oleh kalangan generasi muda%2C maka dikhawatirkan akan tumbuh generasi-generasi yang konsumtif tidak produktif apa lagi kreatif. Maka dalam hal ini penulis ingin mencoba mengajak para generasi muda untuk sejenak menoleh kebelakang menelaah perilaku dan karya-karya adhiluhung yang pernah diciptakan oleh para leluhur kita%2C untuk dikenali dan dipahami bersama%2C sebagai batu loncatan perbendaharaan serta kekayaan sumber inspirasi penciptaan karya seni yang lebih kreatif. Local Genius%2C sumber kreatifitas.
TIPOGRAFI DALAM DESAIN KOMUNIKASI VISUAL
Yunita Wijaya, Priscilia
Nirmana Vol 1, No 1 (1999): JANUARY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (27.793 KB)
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.1.
The presence of Visual Communication Design is needed especially in today s information era. Just as its sound%2C the function and goal of visual communication design is to communicate to its mass audience with the right perception. One of its elements that determine the effectiveness of a design is typography. This paper is going to talk about the role of typography and how it effects a design in visual communication design. Abstract in Bahasa Indonesia : Di dalam era informasi saat ini kehadiran desain komunikasi visual sangatlah dibutuhkan. Sesuai dengan namanya%2C desain komunikasi visual mempunyai tujuan untuk mengkomunikasikan pesan yang dapat ditangkap oleh massa dengan benar. Salah satu elemen desain yang sangat penting dalam menunjang keberhasilan suatu desain dalam berkomunikasi dengan masyarakatnya adalah tipografi. Tulisan ini membahas bagaimana dan apa peran tipografi tersebut dalam desain komunikasi visual.
KEBERADAAN TEMA FANTASI DAN FIKSI SAINS DALAM ILUSTRASI
Masdiono, Toni
Nirmana Vol 1, No 1 (1999): JANUARY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.1.
Fantasy and science fiction is not new in illustration but its presence in Indonesia has just felt recently. The growing fans of Fantasy & Science Fiction theme in Indonesia is caused and supported by many films%2C games and novels made based on that theme. These theme is suited for teenagers and young adults. Abstract in Bahasa Indonesia : Tema Fantasi dan Fiksi Sains (F & FS) dalam bidang ilustrasi bukanlah hal baru. Namun baru pada waktu belakangan tema ini terasa kehadirannya di Indonesia. Hal ini terutama didorong oleh banyaknya film dengan tema tersebut yang diputar di Indonesia%2C serta mulai disukainya novel-novel dan game bertema F & FS di kalangan anak muda. Memang%2C tema ini nampaknya akrab dengan kalangan tersebut.
WHITE SPACE DALAM IKLAN DI MEDIA CETAK
D. Hagijanto, Andrian
Nirmana Vol 1, No 2 (1999): JULY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.2.
Readers are often unware of advertisments published in print media%2C therefore the elements of communication design composed in the promotion process fail to reach the objectives. One of the methods use to gain attention from the readers so they focus their vision to the advertisment is by presenting the lay out using white space. This article is to discuss about white space in media advertisments%2C especially newspaper and magazines. Abstract in Bahasa Indonesia : Iklan pada media cetak terkadang dilewati begitu saja oleh pembaca%2C sehingga proses promosi yang dikemas dengan elemen desain komunikasi visual itu gagal mencapai tujuannya. Salah satu cara untuk menarik perhatian pembaca agar menghentikan sejenak kedua matanya dan mengamati iklan adalah dengan menciptakan layout iklan lewat peranan white space. Tulisan ini akan membahas mengenai white space di dalam iklan media cetak%2C khususnya koran dan majalah.
CORPORATE IDENTITY SEJARAH DAN APLIKASINYA
Suharto Cenadi, Christine
Nirmana Vol 1, No 2 (1999): JULY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (25.974 KB)
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.2.
In the recent globalization era%2C and the developed market%2C many companies compete to attract consumers to buy their products. One of the keys to compete and survive in this developing market is by creating an image and graphic identity. This paper will discuss about corporate identity%2C image%2C its purpose and applications. Abstract in Bahasa Indonesia : Dalam era globalisasi dewasa ini%2C dan dengan berkembangnya pasar (market)%2C banyak perusahaan bersaing untuk menarik perhatian konsumen untuk membeli produknya. Salah satu cara untuk bersaing dan dapat bertahan di dalam pasar yang terus berkembang ini adalah dengan menciptakan suatu image dan identitas graphic. Tulisan ini akan membahas tentang corporate identity%2C image%2C fungsi dan aplikasinya
PERANAN KEYWORD (KATA KUNCI) DALAM IKLAN
Duto Hartanto, Deddi
Nirmana Vol 1, No 2 (1999): JULY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (173.09 KB)
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.2.
In the early 1996%2C Sanaflu launched the newest commercial ad themed Fireman. Most people will recognize and remember the words "Belum Tahu DiaÂ…." %2C a keyword that everybody : from children to older people of many classes in the society%2C certainly has repeated. Even a keyword is already concerned as something which can promote a product. Yet%2C not all keyword give advantages to product%2C keyword can be so familiar to everybody but is the products good in the selling market ? We often notice that keyword are usually put to compare products in the same kind%2C is this good ? This keyword thing is interesting to discuss in the topic of how far the role of a keyword in the success of commercial ad. Abstract in Bahasa Indonesia : Pada awal tahun 1996%2C Sanaflu meluncurkan iklan terbaru bertema pemadam kebakaran. Semua orang akan tahu dan ingat kalimat " Belum Tahu DiaÂ…" sebuah keyword (kata kunci) yang mulai anak kecil sampai orang tua dari berbagai golongan kelas ekonomi pasti pernah menirukannya. Bahkan keyword sudah dianggap sesuatu yang bisa mengangkat produk. Tidak semua keyword menguntungkan produk%2C keyword boleh terkenal tapi apakah produknya juga laku terjual ? Banyak kita jumpai keyword dijadikan suatu pembanding produk sejenis sesama kompetitor%2C apakah ini menguntungkan ? Keyword (kata kunci) inilah yang menarik untuk dibahas sampai sejauh mana peranannya dalam menunjang keberhasilan iklan.
PERAN TELEVISI DALAM MASYARAKAT CITRAAN DEWASA INI SEJARAH PERKEMBANGAN DAN PENGARUHNYA
H. Istanto, Freddy
Nirmana Vol 1, No 2 (1999): JULY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (40.842 KB)
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.2.
When television was invented for the first time%2C the inventor never imagined that the apparatus he designed would have an incredible impact to the civilized world. Watching television has even become habitual activity just like we take a bath or brush our teeth. This paper will impart the history of invention of televion%2C its development in the world especially in Indonesia as well as its role and influence to the social%2C political and cultural situation recently. Abstract in Bahasa Indonesia : Saat televisi diciptakan untuk pertama kalinya%2C penciptanya tidak pernah membayangkan bahwa alat yang dirancangnya akan menjadi alat yang luarbiasa pengaruhnya bagi peradaban dunia. Televisi bahkan telah menjadi ritual layaknya mandi dan gosok gigi saja. Tulisan ini menuturkan sejarah terciptanya televisi%2C perkembangannya di dunia bahkan di Indonesia serta peran televisi pada kondisi dan situasi budaya/politik akhir-akhir ini.
FAKTOR KEBUDAYAAN DALAM PENENTUAN POSITIONING
Yuliadewi, Lesie
Nirmana Vol 1, No 2 (1999): JULY 1999
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.9744/nirmana.1.2.
The culture is the important part to influent people s attitudes like the way they have seen or thinked. Usually%2C people will learn some thing faster than the other%2C because it has been related with their past experience. That is why%2C the culture become one of the most important thing in advertising and it have great influence for the brand image of the consumers. So the consumers can be easily remember the products that have been advertising. Last%2C all of it%2C will change the sales of the products goes up and hopefully%2C it will increase the revenue/profit of the firm. Abstract in Bahasa Indonesia : Kebudayaan akan mempengaruhi sudut pandang seseorang terhadap sesuatu yang dilihat atau diterima oleh otaknya. Seseorang akan lebih cepat menerima sesuatu apabila ciri-ciri hal yang baru diterimanya berhubungan dengan masa lampaunya. Oleh karena itu%2C kebudayaan merupakan faktor yang penting diperhitungkan agar pesan yang termuat dalam iklan cepat diterima dan diingat di benak calon konsumen%2C sehingga angka penjualan dapat meningkat.