cover
Contact Name
Zahra Khusnul Lathifah
Contact Email
zahra.khusnul.lathifah@unida.ac.id
Phone
+628997663302
Journal Mail Official
repository.jurnal@unida.ac.id
Editorial Address
Gedung G Lantai 3 Fakultas Pendidikan Islam dan Keguruan Universitas Djuanda Bogor, Jl. Tol Ciawi No 1 Po Box 35 Bogor 16720, Jawa Barat, Indonesia.
Location
Kota bogor,
Jawa barat
INDONESIA
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA
ISSN : -     EISSN : 29867231     DOI : doi.org/10.30997/alkaff.v2i3
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA is an Indonesian language scientific journal portal published by the Faculty of Islamic Religion and Teacher Education and published four times a year in February, April, June, and December, with an open submission process throughout the year. All submitted manuscripts will go through double-blind peer review and editorial review before being granted acceptance for publication. AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA has a mission to disseminate various results of student scientific research as a means of information and knowledge media, especially for students of the Faculty of Islamic Religion and Teacher Education, Djuanda University in the fields of Education, Management of Islamic Education, Language Education Arabic, Islamic economics and finance. AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Studies publishes research articles in Teaching and Learning, Curriculum, Evaluation, Inclusive Learning Innovation, Management of Islamic education, Guidance on educational and institutional management, Arabic Language, Islamic Economics, and finance.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 135 Documents
PENGARUH PENGELOLAAN KELAS TERHADAP PRESTASI BELAJAR MURID PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR Ayu Lestari Jamaludin; Amir Mahruddin; Irfan Supriatna
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 1 No. 1 (2018): SEPTEMBER
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Prestasi Belajar Murid pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV SD Negeri Pondok Terong 02 Depok, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universtas Djuanda Bogor. 2017. Pembelajaran yang baik adalah pembelajaran yang dilakukan dengan pengelolaan kelas yang optimal dan memberikan suasana nyaman pada murid. Berdasarkan fakta yang ada, masalah dalam penelitian ini adalah belum optimalnya prestasi belajar IPS kelas IV SD Negeri Pondok Terong 2 Depok. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh pengelolaan kelas terhadap prestasi belajar murid kelas IV pada mata pelajaran IPS. Populasi penelitian ini berjumlah 99 murid, dengan sampel sebanyak 48 murid, karena teknik yang digunakan dalam pengambilan sampel adalah random dengan tabel kerjcie. pengumpulan data dalam penelitian ini adalah metode observasi, angket dan dokumentasi. Analisis data menggunakan rumus product moment Hasil analisis data menunjukan ada pengaruh pengelolaan kelas terhadap prestasi belajar murid pada mata pelajaran IPS kelas IV SD Negeri Pondok Terong 2 Depok dengan rsquare 0,587 sebesar 58,7% . artinya bahwa variabel independen mampu menjelaskan perubahan variabel dependen.
PENGARUH PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN NUMBERED HEADTOGETHER (NHT) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SDN 1 LEMBURSAWAH Rini Febriani
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 1 No. 1 (2018): SEPTEMBER
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuann penelitin ini dalah untuk mengetahui pengaruh penerapan Metode pembelajaran numbered head together terhadap hasil belajar matematika siswa. Metode yang digunakan dlm penelitian ini dalah Eksperimen, penelitian ini dilakukan di SD Negeri 1 Lembursawahh sampel yang digunakn adalah 25 siswa kelas IV A sebagai kels Eksperiimen dan 25 siswa klas IV B sebgai kelas kontrol. Instrument penlitian yng digunakan sebagaii tes hsil belajr matematika dalah 20 butir soal berbntuk pilihan ganda. Kelompok eksperimen adlah kelompok yang kegiatan pembelajarnnya menggunakan metode pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together (NHT) sedangkann kelas kontrol adalah kelompok yang kegiatan pembelajarnnya dilkukan dengn pendekatan ceramah, instrument yang digunakn dengan instrumentt soal tes pilihn ganda. Hasl penelitian menunjukn bahwa terdapt Pengaruh Penerapn Metode Pembelajaran Numbered Head Together Terhadap Hsil Belajar Siswa Pada Mata Pelajarn Matematika SD Negeri 1 Lembursawah. Hal ini dibuktiikan dengn hsil perhitungn uji t dri hasil posttest klas eksperiimen dan kels kontrol dengan hasil nilai thitung sebesar 3.542lebih besar dari nilai ttabel 2.035. serta nilai signifikansi yaitu 0.851 yang lebih besar dari 0.05 maka Ho dan Ha diterima. Dengn demikian dapt disimpulkan bahwa terdapat Pengaruh Penerapan Metode Pembelajarn Numbered Head Together Terhapa Hasil Belajar Siswa Pda Mata Pelajaran Matematika SD Negeri 1 Lembursawah dikelas IV A SD Negerii 1 Lembursawah
HUBUNGAN TINGKAT KREATIVITAS MENGAJAR GURU DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA SEKOLAH DASAR NEGERI SINDANG BARANG heru Achmad Maulana; Omon Abdurakhman
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 1 No. 1 (2018): SEPTEMBER
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Teachers' lack of creativity in the learning process can to than optimal learning process, so that the material presented be uncompleted. Given the existence of these, the role of teachers is one of the factors that have the responsibility for the intellectual life of students. Personal decency is expected ably present in each of the students. Therefore, teachers should be responsible for all the attitudes, behaviors and actions in order to foster the spirit and character of the students. Thus, the teacher's responsibility is to form students to become proficient morals of people, useful for religion, homeland, nation in the future. The teacher's responsibility more important is to be able to follow all the progress of Science and Technology (Science and Technology) today. Obtained information that the creativity of teachers to teach in elementary school Sindangbarang 3 Bogor City there are still some problems, namely: 1) Teachers tend to lack the ability to issue new ideas; 2) Teachers in learning activities tend to take on the subject matter alone of the teacher without asking questions about subjects that are not understood students, and 3) The learning process is executed teachers tend to be monotonous. The purpose of this research was to determine the correlation between teachers' teaching creativity and academic achievement in SDN 3 Sindang Barang Bogor City. The sample in this study is a Grade 5 student at SD Negeri 3 Bogor City Sindangbarang totaling 30 people. The final result of this study shows there is a relationship between the level of creativity of teaching teachers and academic achievement in elementary school Sindangbarang 3 City Bogoryang produce rxy of 0,550 and when consulted with a table of values criticism "r" with a significance level of 5% obtained a value of 0.361. Thus r count> r table (0.550> 0.361). Obtained t count> t table (2.623> 2.048) then from these results it can be said that the relationship variables X and Y are significant. Contribution of variable X to variable Y amounted to 30.25% and the remaining 69.75% influenced by other factors.
THE INFLUENCE OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHER SD ON STUDENT LEARNING OUTCOMES syifa Muhafillah
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 1 No. 1 (2018): SEPTEMBER
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Student learning outcomes can be influenced by a teacher, because teachers can direct and guide students in achieving learning success. Teacher professional competence is a set of abilities a teacher must possess in order for him to carry out his teaching task successfully. This study aims to determine the effect of professional competence of elementary school teachers on student learning outcomes. The type of research used is quantitative research based on regression analysis. The subjects of this study were 15 teachers and 6th graders, 36 students at SDN Leuwiliang 01, and 15 teachers and grade VI students who were 34 in SDN Leuwiliang 04 Leuwiliang District. The data were summarized using obsevation, questionnaires and interviews. The result of this research is the data of filling questionnaires from 30 gur and 70 students using t test obtained t count = 2.275>ttable = 1.990 so that the influence of professional competence of Sd teacher toward student learning result is significant. Form of regression equation Y = 43.296 = 0.438X. This research has effective contribution of R2 = 0.296, which shows 29.6% variable of student learning result influenced by teacher professional competence, the rest 7.4% influenced by other factor not analyzed in this research. Thus, the higher the professional competence of teachers, the more student learning outcomes in SDN Leuwiliang 01 and in SDN Leuwiliang 04 Leuwiliang District Bogor Regency
The Effect of Cooperative Learning Student Team Achievement Division (STAD) Model on Student Learning Outcomes of Grade V of Elementary School of Sukajaya dedie gustiawan; Hasan Bisri
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 1 No. 1 (2018): SEPTEMBER
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research is motivated by low learning outcomes of science in class V. Based on these problems, the researchers applies the model of learning STAD. The purpose of this study is to determine the effect of the application of  STAD method to the result of science learning in SDN Sukajaya 01.The model used by the researcher is quasi experiment research with type nonequivalent control group design. The population in this research is all student of class V SD N Sukajaya 01with sampling technique of nonpropability sampling with saturated sample type consisting of two experiment class. Data colection technic are done by way of observation, test and documentation. Based on the result of t test at significance level a = 0,05  obtained thitung 3,33 while ttabel 2,00 so obtained thitung> ttable, this null hypothesis (H0) rejected and alternative hypothesis (Ha) accepted. Based on the results of research that has been done, it can be concluded that there is influence of learning model STAD to science learning outcomes of class V student. STAD science learning outcomes are better compared to conventional class group.
DEVELOPING THE PROFESSIONALISM OF TEACHERS THROUGH KELOMPOK KERJA GURU (KKG) IN CLUSTER I OF ELEMENTARY SCHOOL fitri Fadhila; hasan bisri
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 1 No. 1 (2018): SEPTEMBER
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The low quality of teachers caused to several factors, is the low education level of teachers, teachers didn’t depth understand the substance of science teacher, majority of teachers profession is only usual routine without regard the values of education for students. Developing the professionalism of teachers can improve teacher competencies order have positive impact in learning process. On the professionalism developing program do that through KKG. The research’s goal to describe the developing and efforts of teachers in improving the professional competence through KKG. This research used qualitative approach and case study.Data collected through observation, interviews, questionnaires, and documentation study. Analysis technical of data is reduction, display, verification, and conclusion. Result showed elementary school of teachers Cluster I Sub Ciawi have good professional competence. Aspects that played information about professionalism competence, is the participation teachers in KKG’s program. KKG program is related to improvement of the professional competence teachers is training for creating lesson plans, syllabi, modules, ICT, PTK and the others
APPLICATION OF THE MAKE A MATCH METHOD TO IMPROVE MATHEMATICAL LEARNING RESULTS WITH BUILDING MATERIALS IN CLASS 3 indah Setyaningrum
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 2 No. 4 (2019): APRIL
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

mathematics students expected to get understanding the concept abd traint attitude, value and skill best on the concept that has had shows execution in mathematics in the elementary school Sukamaju Baru Tapos Depok hasn’t been optimal methods theacher can use less varied it impact to mathemathics material still divicult to be understand for student and madestudent be come less active.Problems in this researth is if use make a match methods cant improve the skill of teachers students activity and the result of study on student in class 3 elemantary, school Tapos Depo?, the purpose of this research is improve the result of study on student. Percentage the result of research study of student grade 3 of the number of 41 students in cycle 1 with percentage 63%, cycle 2 inreases become 85%, Then based of these data increased by 22% each cycle so can be concleded that the make a match methods in mathematics can increased the result of study on student gard 3 elementary school Sukamaju Baru Tapos Depok. Make a match methods mathematics for used on another lessons.
PENGARUH POLA ASUH PERMISIF TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA MEKANIS Ekayani Setyaningrum; Rasmitadila Rasmitadila; Megan Asri Humaira
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 2 No. 1 (2019): JANUARI
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Dalam dunia pendidikan, membaca  mempunyai peran penting terkhusus dalam kegiatan proses belajar di kelas. Dengan memiliki kemampuan membaca, siswa akan lebih mudah dalam memahami materi tiap pelajaran, menambah pengetahuan dan meningkatkan hasil belajar. Keluarga merupakan tempat pertama dan utama bagi anak dalam mendapatkan pendidikan dari orang tua. Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui pengaruh antara pola asuh permisif terhadap kemampuan membaca mekanis siswa kelas III SD Negeri Bondongan Kota Bogor. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis hubungan fungsional. Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa/i kelas III SD Negeri Bondongan Kota Bogor. Teknik pengambilan sample yang digunakan yaitu nonprobability sampling dengan jenis sampling purposive. Sample yang digunakan sebanyak 30 siswa. Untuk menguji hipotesis menggunakan uji korelasi Product Moment dari Pearson, dengan bantuan penghitungan menggunakan program SPSS versi 21.0.  Berdasarkan hasil yang diperoleh didapatkan nilai r hitung sebesar  -0.107 dengan p-value 0.573. Sementara nilai r tabel pada taraf signifikan 5% dengan N=30  adalah 0.361. Karena nilai r hitung yang didapat < dari r tabel (p-value > 0,05) maka hipotesis nihil (H0) yang menyatakan tidak ada pengaruh antara pola asuh permisif dengan kemampuan membaca mekanis siswa diterima.
PENGARUH PENGENALAN KEAKSARAAN TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA Yayang Maulida; Rasmitadila Rasmitadila; Novi Maryani
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 2 No. 1 (2019): JANUARI
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh banyaknya siswa sekolah dasar yang belum bisa membaca, dikarenakan tidak mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) sebelum masuk ke sekolah dasar, atau kurangnya peran serta orang tua dalam melatih kecerdasan berbahasa anak, sehingga mempengaruhi kemampuan keaksaraan siswa yang berdampak pada kemampuan membacanya di sekolah dasar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui adakahpengaruh pengenalan keaksaraan awal terhadap kemampuan membaca siswakelas I di SDN Kadaung 02. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah penelitian kuantitatif korelasional. Subjek yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa kelas I SDN Kadaung 02 Kecamatan Cigudeg Kabupaten Bogor yang berjumlah 45 siswa. Dengan teknik sampel yang digunakan adalah sampel jenuh yang dimana seluruh populasi diambil dan dijadikan sampel.Teknik analisis yang digunakan adalahanalisis regresi sederhana. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis dengan regresi sederhana menunjukan adanya pengaruh yang signifikan antara pengenalan keaksaraan awal terhadap kemampuan membaca di kelas I SDN Kadaung 02 kecamatan Cigudeg Kabupaten Bogor, pengujian tersebut dapat dibuktikan dengan besarnya koefisien korelasi sebesar (0,343) yang mana lebih besar dari rtabel (0,248). Dengan sumbangan variabel X terhadap variabel Y sebesar 34,4% sedangkan sisanya 65,6% dipengaruhi oleh variabel lain yang berupa faktor fisiologi, faktor intelektual, lingkungan (latar belakang pengalaman siswa dirumah, dan ekonomi sosial keluarga siswa), dan psikologis.
PERAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MINAT MEMBACA SISWA Achmad Mukarom; Rasmitadila Rasmitadila; Novi Maryani
AL - KAFF: JURNAL SOSIAL HUMANIORA Vol. 2 No. 1 (2019): JANUARI
Publisher : Fakultas Agama Islam dan Pendidikan Guru

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui peran perpustakaan sekolah dalam meningkatkan minat membaca siswa. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif jenis studi kasus, sebagai upaya peneliti untuk memberikan gambaran minat membaca siswa di sekolah, dalam hal ini adalah SDN RRI Nasional Sukmajaya Depok. Minat siswa dalam membaca buku di sekolah ini masih rendah, hal ini karena dipengaruhi oleh berbagai faktor baik itu faktor pendukung ataupun faktor penghambat. Faktor pendukung minat membaca itu adalah perpustakaan sekolah dan penjaga perpustakaan yang siap melayani keperluan siswa dalam hal peminjaman buku, dan juga koleksi buku bacaan yang tersedia yang cukup memadai. Faktor penghambat minat membaca siswa ada dua yaitu faktor yang datang dari dalam sekolah, yaitu minat membaca siswa itu sendiri dan waktu kunjungan yang terbatas. Sedangkan faktor dari luar sekolah yaitu motivasi yang diberikan orang tua kepada anak yang masih rendah akan pentingnya membaca. Maka dari itu, untuk meningkatkan minat membaca siswa, perpustakaan di SDN RRI Nasional Sukmajaya Depok menyelenggarakan program literasi dan lomba-lomba literasi bagi siswanya agar minat membaca siswa dapat meningkat.

Page 1 of 14 | Total Record : 135