cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
galuh.amadeo@uajy.ac.id
Editorial Address
Jl. Babarsari No. 6, Yogyakarta 55281
Location
Kota yogyakarta,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : 18296564     EISSN : 25488643     DOI : -
Core Subject : Education,
urnal ILMU KOMUNIKASI has been published since 2004 by Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Atma Jaya Yogyakarta. The publisher only accepts an original work, which has not been published elsewhere. The article should be submitted through this site in accordance with our format (see Author Guidelines). Submitted article will be reviewed and edited for format uniformity, term, and other procedures.
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol. 13 No. 2 (2016)" : 8 Documents clear
Generasi Muda Muslim dan Gerakan Sosial Spiritual Berbasis Media Online Puji Hariyanti
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (273.196 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.671

Abstract

Abstract: This study aims to determine the role of Moslem youth and the use of communication technologies in social spiritual movement in Indonesia. This research is important to expose the participation of young Moslem and the existence of social spiritual movements, which based on online media. The object of this study was the One Day One Juz Community. This research uses descriptive qualitative method and the concept of social movements and online communities to analyse the phenomenon. The result shows that the role of young Moslem in social spiritual movements is as the initiator, organizer, donors, motivator, and monitor.Keywords: Moslem, One Day One Juz Community, online communities, social spiritual movement, youthAbstrak: Penelitian ini mengkaji peran generasi muda Muslim dan fenomena gerakan sosial spiritual yang diinisiasi melalui komunitas online. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peran generasi muda Muslim dan pemanfaatan teknologi komunikasi dalam gerakan sosial spiritual di Indonesia. Penelitian ini penting untuk menunjukkan partisipasi generasi muda dan eksistensi gerakan sosial spiritual berbasis media online. Komunitas yang menjadi obyek penelitian ini adalah Komunitas One day One Juz. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan analisis berdasarkan konsep gerakan sosial dan komunitas online/virtual. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran generasi muda Muslim dalam gerakan sosial spiritual adalah sebagai inisiator, organisator, donatur, motivator, dan pemonitor.Kata Kunci: generasi muda, gerakan sosial spiritual, komunitas online, Komunitas One Day One Juz, Muslim
Ekonomi Politik Pemberitaan Konflik Persepakbolaan Indonesia Afdal Makkuraga Putra
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (330.178 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.673

Abstract

Abstract: This study reveals the interests behind football conflicts news in three newspapers in Indonesia: Kompas, Bola, and Seputar Indonesia. The analysis is based on the political economy of media theory developed by Vincent Mosco, Graham Murdock, and Peter Golding. Using critical paradigm with Norman Fairclough’s model of Critical Discourse Analysis (CDA) method, the findings show that the conflicts in Indonesian football have been produced as issues that legitimate the strategic position of the football elite power. The media and journalists were drag into the creation or the legitimation of football elite domination.Keywords: critical discourse analysis, football, political economy of mediaAbstrak: Penelitian ini mengungkap kepentingan di balik pemberitaan konflik persepakbolaan Indonesia di tiga media cetak, yakni Kompas, Bola dan Seputar Indonesia. Analisis didasarkan pada teori ekonomi politik media yang dikembangkan oleh Vincent Mosco, Graham Murdock, dan Peter Golding. Penelitian ini menggunakan paradigma kritis dengan metode Critical Discourse Analysis (CDA) model Norman Fairclough. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peristiwa konflik persepakbolaan Indonesia diproduksi menjadi isu yang melegitimasi posisi strategis kekuasaan elit persepakbolaan. Media dan wartawan terseret dalam penciptaan atau pengukuhan kekuasaan dominasi elit persepakbolaan tersebut.Kata Kunci: analisis wacana kritis, ekonomi politik media, sepak bola
Motivasi, Kebiasaan, dan Keamanan Penggunaan Internet Zinggara Hidayat; Asep Saefuddin; Sumartono Sumartono
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (395.169 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.675

Abstract

Abstract: This study investigates motivation, habits, and security of internet use by high schools and universities students in Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang, and Bekasi. This descriptive and quantitative reasearch uses survey method. The findings of the study show that the strongest motivation is to show self existence, entertainment, and academic purposes. At some points, the habit of using the internet also makes the students face some risks such as verbal and nonverbal abuses, bullying, pornoghrapy, account hacking, and the risk of interaction with unknown parties.Abstrak: Penelitian ini menyelidiki motivasi, kebiasaan, dan keamanan penggunaan internet di antara siswa sekolah menengah atas dan universitas di Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang, dan Bekasi. Penelitian deskriptif kuantitatif ini menggunakan metode survei. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi paling kuat adalah untuk memperlihatkan eksistensi diri, pencarian hiburan, dan penyelesaian tugas akademis. Kebiasaan penggunaan internet oleh pelajar dan mahasiswa menghadapi beberapa risiko, seperti kekerasan verbal dan nonverbal,
Kaum Muda, Meme, dan Demokrasi Digital di Indonesia Sandy Allifiansyah
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1495.193 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.676

Abstract

Abstract: Internet appears as a new medium for youth generation to shape and to articulate discourses in a unique ways known as internet meme. In Indonesia, internet meme is not an expression of youth jokes, but also their reflection through everday lives issues, like democracy, social, and politics. The discourse battleground in particular internet memes expands the democracy itself. This research examines the dynamics of discourse in two biggest Indonesian political controversy in 2014 by using Anthony Giddens’ structuration.Abstrak: Internet menjadi medium baru kaum muda untuk membentuk wacana dan mengartikulasikannya ke dalam sebuah bentuk yang unik, yakni internet meme. Di Indonesia, meme digunakan sebagai ekspresi lelucon sekaligus refleksi kaum muda terhadap kehidupan sehari-hari menyangkut aspek-aspek demokrasi, sosial, dan politik. Adu wacana antar kaum muda via meme yang tersebar di internet mengenai isu-isu sosial politik, memperluas spektrum demokrasi. Riset ini melihat dinamika wacana dalam internet meme mengenai dua isu politik besar di Indonesia pada tahun 2014 dengan menggunakan pendekatan stukturasi milik Anthony Giddens.
Mempertanyakan Privasi di Era Selebgram: Masih Adakah? Ester Krisnawati
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (9407.202 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.682

Abstract

Abstract: Instagram marks the importance of participatory culture in the era of new media. This paper aims to examine the complex notion of privacy in regards to children’s privacy that were made famous (by their parents) through Instagram with the selebgram phenomenon. By examining the data gathered using #selebgram and underlining the self-presentation perspective in the study of the psychological communication, the results show that parents have their own motives and goal when uploading their child’s fotos on Instagram. Consequently, the childs have to lose their privacy in cyberspace and of course, the information is vulnerable to crime.Keywords: children’s privacy, Instagram, selebgram, self-presentationAbstrak: Instagram menandai gagasan pentingnya budaya partisipatif dalam era media baru. Tujuan dari paper ini adalah untuk menganalisa konsep Instagram sebagai forum dan sarana komunikasi dengan melihat fenomena selebgram. Paper ini meneliti gagasan kompleks privasi dalam hal privasi anak-anak yang dibuat terkenal (oleh orang tua mereka) melalui Instagram dengan memeriksa data yang dikumpulkan menggunakan #selebgram dan menggarisbawahi perspektif presentasi diri dalam kajian psikologi komunikasi. Hasil analisa menunjukkan bahwa ada motif dan tujuan orang tua memuat foto anaknya di akun Instagram. Sedangkan dampaknya, anak tidak mempunyai privasi di dunia maya dan tentunya informasi tersebut akan rentan disalahgunakan untuk kejahatan.Kata Kunci: Instagram, presentasi diri, privasi anak, selebgram
Pemaknaan Lokal terhadap Teks Global Melalui Analisis Tema Fantasi Hapsari Dwiningtyas Sulistyani
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1327.468 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.721

Abstract

Abstract: This study focuses on exploring the use of Fantasy Theme Analysis for examining local interpretation on global media texts, particularly the way in which Indonesian girls interpret Disney princesses. The main theory used in this research is Symbolic Convergence Theory in which the theory is used as a tool to analyze the chain of meanings. This research uses fantasy themes analysis as the method of analysis. The results indicate that the girls perceive the beauty images constructed by Disney as ideal. Consequently, they have negative perception to the dominant physical characteristics of Indonesian women.Keywords: beauty codes, fantasy themes analysis, feminine codes, local meaningsAbstrak: Penelitian ini fokus pada eksplorasi penggunaan analisis tema fantasi untuk melihat pemaknaan lokal terhadap produk global melalui interpretasi anak perempuan di Indonesia terhadap film putri Disney. Teori utama yang digunakan dalam penelitian ini adalah Teori Konvergensi Simbollik dengan analisis tema fantasi sebagai metode. Hasil penelitian menunjukkan bahwa anak-anak perempuan menempatkan konstruksi kecantikan oleh Disney sebagai kecantikan yang ideal, sehingga mereka cenderung memiliki persepsi negatif terhadap karakteristik fisik dominan yang dimiliki oleh sebagian besar perempuan Indonesia.Kata Kunci: analisis tema fantasi, kode feminin, pemaknaan kecantikan, pemaknaan lokal
Komunikasi Pembangunan Partisipatif untuk Pemberdayaan Buruh Migran Adhi Iman Sulaiman; Toto Sugito; Ahmad Sabiq
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (897.103 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.734

Abstract

Abstract: The profession of migrant worker in rural communities remains as the most promising job for better welfare. Participatory Rural Apprasial is used as the method, meanwhile the data is collected through FGD, interviews, observation, and documentation. The informants are former and potential migran workers in Sidaurip and Karangtawang village of Cilacap district. Using interactive analysis and SWOT, the results show that participatory development communication is important in planning and implementing empowerment program, to get the people involved to develop their village, including to choose to stay in the village instead of become migrant worker as the most important profession.Keywords: empowering, migrant workers, participative communication, rural communitiesAbstrak: Profesi buruh migran bagi masyarakat desa tetap menjadi harapan utama paling menjanjikan dan menjamin kesejahteraan yang lebih baik. Penelitian ini menggunakan Participatory Rural Apprasial dan pengumpulan data melalui FGD, wawancara, observasi, dan dokumentasi. Penentuan informan penelitian menggunakan purposif sampling yaitu mantan dan calon buruh migran di Desa Sidaurip dan Desa Karangtawang Kabupaten Cilacap. Menggunakan Analisis interaktif dan SWOT, hasil penelitian menunjukkan bahwa komunikasi pembangunan partisipatif penting dalam perencanaan dan pelaksanaan program pemberdayaan di desa, sehingga masyarakat terlibat dalam membangun desa, mendapat pekerjaan, kesejahteraan, dan tidak meninggalkan desa untuk menjadi buruh migran sebagai profesi paling utama.Kata Kunci: buruh migran, komunikasi partisipatif, masyarakat desa, pemberdayaan
Integrated Marketing Communications (IMC) di PT Halo Rumah Bernyanyi Rebekka Rismayanti
Jurnal ILMU KOMUNIKASI Vol. 13 No. 2 (2016)
Publisher : FISIP Universitas Atma Jaya Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (283.24 KB) | DOI: 10.24002/jik.v13i2.835

Abstract

Abstract: This research aims to describe the effectiveness of Integrated Marketing Communication (IMC) in PT Halo Rumah Bernyanyi which, from the perspective of marketing strategy, could be studied by analyzing the segmentation, targeting, and positioning. Using case-study method with in-depth interview, the result shows that the implementation of IMC at PT Halo Rumah Bernyayi is arranged in one single strategy and tend to neglect the complexities of running multi-brand family karaoke-house. This considers as ineffective because it leads to “cannibalization” among brands, especially when costumer’s targetting is overlooked before drafting the IMC plan.Keywords: Business, Integrated Marketing Communication, Marketing Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas penerapan Integrated Marketing Communications (IMC) yang dilihat dari aspek segmentation, targeting dan positioning. Metode penelitian adalah studi kasus dengan menggunakan wawancara mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan IMC di PT Halo Rumah Bernyanyi dibuat dalam satu strategi dan tidak memerhatikan kompleksitas dari aspek segmentation, targeting dan positioning sebagai pedoman dasar. Langkah tersebut dinilai tidak efektif karena dapat mengakibatkan “kanibalisasi” antar brand, terlebih jika perhatian terhadap target konsumen diabaikan sebelum menyusun perencanaan IMC.Kata Kunci: Bisnis, Integrated Marketing Communications, Pemasaran

Page 1 of 1 | Total Record : 8


Filter by Year

2016 2016


Filter By Issues
All Issue Vol. 20 No. 1 (2023) Vol. 19 No. 2 (2022) Vol. 19 No. 1 (2022) Vol. 18 No. 2 (2021) Vol. 18 No. 1 (2021) Vol 18, No 1 (2021) Vol 17, No 2 (2020) Vol. 17 No. 2 (2020) Vol 17, No 1 (2020) Vol. 17 No. 1 (2020) Vol 16, No 2 (2019) Vol. 16 No. 2 (2019) Vol. 16 No. 1 (2019) Vol 16, No 1 (2019) Vol. 15 No. 2 (2018) Vol 15, No 2 (2018) Vol 15, No 1 (2018) Vol. 15 No. 1 (2018) Vol 14, No 2 (2017) Vol. 14 No. 2 (2017) Vol. 14 No. 1 (2017) Vol 14, No 1 (2017) Vol 13, No 2 (2016) Vol. 13 No. 2 (2016) Vol 13, No 2 (2016) Vol 13, No 1 (2016) Vol. 13 No. 1 (2016) Vol 12, No 2 (2015) Vol. 12 No. 2 (2015) Vol 12, No 2 (2015) Vol 12, No 1 (2015) Vol 12, No 1 (2015) Vol. 12 No. 1 (2015) Vol. 11 No. 2 (2014) Vol 11, No 2 (2014) Vol 11, No 2 (2014) Vol 11, No 1 (2014) Vol. 11 No. 1 (2014) Vol 11, No 1 (2014) Vol 10, No 2 (2013) Vol. 10 No. 2 (2013) Vol 10, No 1 (2013) Vol 10, No 1 (2013) Vol. 10 No. 1 (2013) Vol 9, No 2 (2012) Vol. 9 No. 2 (2012) Vol 9, No 2 (2012) Vol 9, No 1 (2012) Vol 9, No 1 (2012) Vol. 9 No. 1 (2012) Vol. 8 No. 2 (2011) Vol 8, No 2 (2011) Vol 8, No 2 (2011) Vol 8, No 1 (2011) Vol 8, No 1 (2011) Vol. 8 No. 1 (2011) Vol 7, No 2 (2010) Vol. 7 No. 2 (2010) Vol 7, No 2 (2010) Vol 7, No 1 (2010) Vol 7, No 1 (2010) Vol. 7 No. 1 (2010) Vol 6, No 2 (2009) Vol. 6 No. 2 (2009) Vol 6, No 2 (2009) Vol. 6 No. 1 (2009) Vol 6, No 1 (2009) Vol 6, No 1 (2009) Vol 5, No 2 (2008) Vol. 5 No. 2 (2008) Vol 5, No 2 (2008) Vol 5, No 1 (2008) Vol. 5 No. 1 (2008) Vol 5, No 1 (2008) Vol. 4 No. 2 (2007) Vol 4, No 2 (2007) Vol 4, No 2 (2007) Vol 4, No 1 (2007) Vol 4, No 1 (2007) Vol. 4 No. 1 (2007) Vol 3, No 2 (2006) Vol. 3 No. 2 (2006) Vol 3, No 2 (2006) Vol 3, No 1 (2006) Vol 3, No 1 (2006) Vol. 3 No. 1 (2006) Vol. 2 No. 2 (2005) Vol 2, No 2 (2005) Vol 2, No 2 (2005) Vol. 2 No. 1 (2005) Vol 2, No 1 (2005) Vol 2, No 1 (2005) Vol 1, No 2 (2004) Vol. 1 No. 2 (2004) Vol 1, No 2 (2004) Vol 1, No 1 (2004) Vol. 1 No. 1 (2004) Vol 1, No 1 (2004) More Issue