cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. kudus,
Jawa tengah
INDONESIA
EDUKASIA
ISSN : 19077254     EISSN : 25023039     DOI : -
Core Subject : Education,
Articles to be received and published in the Journal of EDUKASIA are included in the scope of Islamic Education.
Arjuna Subject : -
Articles 30 Documents
Search results for , issue "Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA" : 30 Documents clear
EVALUASI HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) Ismanto, Ismanto
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui  evaluasi hasil belajar Pendidikan Agama Islam (PAI). Melalui  library research, evaluasi diketahui dengan  menggunakan pengukuran informasi dan informasi hasil penilaian. Hasilnya diukur dengan memberikan skor (angka). Kemudian, skor tersebut dinilai dan ditafsirkan oleh aturan tertentu untuk menentukan tingkat kemampuan pribadi. Selain itu, hasil dari proses penilaian ini selanjutnya dievaluasi untuk menentukan tingkat pencapaian pribadi atau terprogram. Secara umum, ada dua teknik penilaian pendidikan,  yaitu tes dan  non-tes.  Berdasarkan hasil  penelitian   kualitatif  dengan memanfaatkan sumber berupa data atau dokumen, penelitian ini menggambarkan  bagaimana persiapan instrumen berdasarkan kognitif, afektif, dan psikomotor  evaluasi domain. Suatu set tes dan non-tes yang baik sebagai pengukur prestasi harus memiliki kriteria;  validitas, kepraktisan, kehandalan,  dan   ekonomi. Selanjutnya, analisis tes yang sesuai pada evaluasi pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) terdiri dari tingkat kesukaran soal atau indeks kesulitan, daya pembeda, analisis pengecoh, analisis homogenitas item soal, dan efektivitas fungsi opsi.Kata kunci: Pendidikan  Agama Islam (PAI), belajar,evaluasiEVALUATION OF LEARNING RESULT ON ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION:  IDEALS AND  REALITY:  This study was conducted to know the studying result evaluation of Islamic Religious  Education.  The  evaluation  used  by using  information measurement  and asessment  result  information.   Through  library research, the result was measured by giving scores (number) then the score was assessed and interpreted by the rules to determine personal ability  level.  Moreover, the result of the  assessment  process is next evaluated to determine the personal or programmed achievement level. Generally, there are two educational  assessment techniques, namely test and non-test. This qualitative study used some data or document. Afterward, this study described how the preparation of the instrument, based on cognitive, affective, and psychomotor evaluation domains. A set  of good  tests  and non-tes  as achievement  measurer  should have these criteria; validity,  practicability, reliability, and economy. Furthermore, the analysis of test items which is appropriate for Islamic Religious Education  learning evaluation  consists of difficulty index, discriminating power, spieler analysis, item homogeneous analysis, and optional functioning effectiveness.Keywords: Islamic Religious Education, learning outcome evaluation
PENILAIAN RANAH PSIKOMOTORIK SISWA DALAM PELAJARAN BAHASA Nurwati, Andi
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penilaian tidak dapat dipisahkan dari kegiatan belajar mengajar. Untuk memperoleh keterampilan  berbahasa yang baik,  maka penilaian psikomotorik  siswa dalam proses belajar mengajar perlu dilakukan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penilaian psikomotorik  siswa dengan menggunakan  metode library research. Hasilnya menunjukkan bahwa penilaian hasil belajar psikomotor atau keterampilan harus mencakup persiapan, proses, dan produk. Ketiganya harus seimbang. Penilaian dapat dilakukan pada saat proses berlangsung yaitu pada waktu peserta didik melakukan praktik, atau sesudah proses berlangsung dengan cara mengetes peserta didik. Sebagai alternatif, tes pragmatik adalah tes untuk kompetensi psikomotorik yang ditawarkan. Tes tersebut adalah dikte,  berbicara, pemahaman parafrase, jawaban pertanyaan dan teknik cloze.Kata kunci: keterampilan berbahasa, penilaian psikomotorik, proses belajar mengajarAssessment cannot be separated from teaching and learning process. For having  good language  skills, psychomotoric  assessment  should be used. The purpose of this study was knowing the psychomotoric assessment  in language teaching. This  study  used  library  research method. The result showed that assessment of psychomotoric learning result or the  skills should  cover preparation,  process, and product. These three points dhould  be balanced. The assessment can be done when they have teaching and learning process. The appropriate  time is when students practice or after the students having learning process by testing them. As the alternatives, pragmatic test is offered. It is for measuring  the students’ psychomotoric competence. Those tests are dictation,  understanding   parafrase,  answering  question  and cloze technique. Keywords:  language skill, psychomotoric assessment, teaching and learning process
MANAJEMEN EVALUASIPENDIDIKAN ISLAM DI STAIN KUDUS Kisbiyanto, Kisbiyanto
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pencapaian tujuan  pendidikan Itu  diukur  melalui   evaluasi pendidikan. Evaluasi merupakan salah satu faktor penting dalam pembelajaran. Dalam penelitian  ini, tujuan yang ingin dicapai adalah mengetahui manajemen evaluasi pendidikan agama islam yang ada di STAIN Kudus. Penelitian  kualitatif ini mengolah data atau dokumen yang ada di STAIN Kudus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa STAIN Kudus memiliki banyak prosedur untuk mengevaluasi kompetensi  mahasiswa, baik test, non-test, presentasi makalah dan penelitian lapangan. Ada banyak jenis mata kuliah, baik mata kuliah yang bersifat teoritis dan praktis. Mahasiswa akan lulus memperoleh  nilai 2.00 akan lulus, kecuali Praktik Profesi Lapangan (PPL) yang menjadi mata kuliah utama. Mahasiswa akan lulus mata kuliah PPL jika memperoleh nilai minimal 3.49.kata kunci: manajemen, evaluasi, stain kudusEVALUATION MANAGEMENT OF ISLAMIC EDUCATION STUDY IN STAIN KUDUS. The attainment  of education purpose is measured by education evaluation. The evaluation is one of important factors in teaching and learning process. In this research, the purpose is knowing the evaluation management  of islamic education in State Islamic College of Kudus (STAIN Kudus). This qualitative research showed that STAIN Kudus has many procedures to evaluate students’ competence, whether it is test, non test, paper presentation and field research. There  are various  subjects, both theoritical and practical subject.  many procedures standard  to evaluate  the  competence of students, namely test and non-test, and also presentasion of papers and field research. There are many subject matters, both of theoritical and practical subject. Students who get 2.00 will pass, except practice of teaching as a main prophetic  subject, they  will pass with more condition, such as 3.49.Keywords: management, evaluation, STAIN Kudus
MODEL EVALUASI PEMBELAJARAN MATA KULIAH STRATEGI PEMBELAJARAN PAI Miftahurrohmah, Miftahurrohmah
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Model  evaluasi pembelajaran  harus  senantiasa ditingkatkan kualitasnya, tidak hanya pada proses belajar mengajar di kelas saja. Model  evaluasi pembelajaran  akan meningkatkan kualitas belajar mengajar. Penelitian ini bertujuan untuk menguji model pembelajaran yang dipakai dalam proses belajar mengajar mata kuliah Model  Belajar  Mengajar Pendidikan Islam dan untuk mengetahui peran antar  variabel yaitu   proses  pembelajaran mata kuliah strategi pembelajaran  pendidikan Agama Islam (PAI) terhadap output pembelajaran mata mata kuliah Strategi Pembelajaran  pendidikan Agama Islam (PAI). Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa  Tarbiyah Jurusan Pendidikan Islam, STAIN  Kudus  yang  berjumlah 152  orang.  Subjek penelitian diambil dengan menggunakan teknik random sampling. Pengumpulan data  dilakukan   dengan  menyebarkan angket dan analisis menggunakan   Structural  Equation  Model (SEM). Hasil  penelitian   ini  menunjukkan bahwa pengaruh  proses pembelajaran  mata kuliah Strategi Pembelajaran  PAI terhadap output  pembelajaran  mata kuliah strategi pembelajaran  PAI dapat diterima. Dan proses pembelajaran mata  kuliah strategi pembelajaran  pendidikan  Agama Islam (PAI) memiliki pengaruh besar terhadap output pembelajaran mata mata kuliah Strategi Pembelajaran pendidikan Agama Islam (PAI).Kata kunci: model, evaluasi, pembelajaran, pendidikan,  PAI.EVALUATION MODEL ON  “STRATEGI  PEMBELAJARAN PAI” TEACHING. Teaching evaluation model should be improved, not only its teaching and learning process. Teaching evaluation model improve the teaching and learning quality. This research aims to test the process of learning and teaching subject lesson of process of learning and teaching Islamic Education model and to know the analysis result of variables. They are teaching and learning process of subject ‘Strategi Pembelajaran PAI’ (Learning Strategy of Islamic Education).  The subjects in this research were Tarbiyah Department students on Islamic Education  Major of Kudus State Islamic College. The subjects in this study taken by using random  sampling  technique. They were 152 students. The data collection conducted by disseminating questionare. The analisis used Structural Equation Model (SEM). Then, the result of research showed that the influence of teaching and learning process to the output  was received and the process of learning and teaching had good influence to the learning and teaching output.Keywords: model, evaluation, learning , education islam
MENGOPTIMALKAN HASIL BELAJAR MELALUI PEMBELAJARAN REMEDIAL Hasibuan, Nasruddin
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Istilah remedial di lembaga pendidikan formal adalah kegiatan yang terprogram. Kegiatan ini dilaksanakan oleh guru mata pelajaran dan tetap dalam pengamatan kepala sekolah.  Hadiah remidi ini sebagai tanggung jawab untuk belajar melaksanakan  tugas studi. Remidi di lembaga pendidikan formal, sekolah Islam dan juga sekolah umum adalah masalah yang sangat penting, karena remidi yang baik akan dapat mengantarkan  siswa ke dalam proses pembelajaran yang efektif dan efisien. Penelitian studi kepustakaan ini meneliti tentang cara mengoptimalkan  hasil belajar dengan menggunakan remidial. Kesempatan remidi ditentukan oleh proses presentasi pelajaran sesuai dengan kurikulum yang digunakan. Banyak sekolah yang kurang memperhatikan  kesempatan remidi dapat  membahayakan siswa dalam pencapaian skor belajar. Remidi dalam perjalanan pembelajaran dijalankan sesuai dengan tingkat pencapaian  hasil belajar siswa. Adapun prinsip remedial adalah adaptif, interaktif, intensif, fleksibel, adanya umpan balik, kesinambungan dan ketersediaan Kata kunci: pembelajaran, remedial, hasil belajarOPTIMIZING LEARNING OUTCOMES THROUGH REMIDIAL LEARNING. The Remedial term in formal education institute is a programmed activity. This activity is executed by subject teacher and stays in the  headmaster  observation.  Remedial  gift is as responsibility for learning to its duty in executing the study duty. Remedial gift in formal education institute, goodness of Islamic school and also  public  school are  very  crucial  matter,  because the  good remedial gift will be able to squire the students into efficient and effective learning process. This library research examined about the way how to improve students’ learning result. The remedial gift is determined by the process of lesson presentation  according to curriculum  that is used. A lot of schools which are less paying attention  to the gift remedial can harm the student in the learning scoring achievement. Remedial gift in the course of learning is executed by pursuant to the level achievement of result of students’ learning. The principles are adaptive, interactive, intensive, flexible, feedback, continuity and availability. Keywords: remedial learning , students’ learning achievement
EVALUASI PROSES PEMBELAJARAN READING PADA MATA KULIAH BAHASA INGGRIS II DI JURUSAN TARBIYAH STAIN KUDUS Mujab, Syaiful
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Perkembangan kegiatan belajar mengajar harus dievaluasi untuk mengetahui sukses tidaknya sebuah  pembelajaran.  Evaluasi ini harus dilakukan karena pengajaran  sekarang tentunya akan mempengaruhi proses belajar selanjutnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui  bagaimana hasil evaluasi pembelajaran  mata kuliah Bahasa Inggris II (reading) di STAIN Kudus dan bagaimana tawaran silabi  dan SAP mata kuliah bahasa Inggris II untuk program studi PGMI dan PGRA. Metode penelitian ini adalah evaluatif yang difokuskan pada evaluasi konteks, evaluasi proses, dan evaluasi produk. Subyek dalam penelitian ini dilakukan dengan teknik purposive sampling. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa evaluasi pembelajaran  mata kuliah Bahasa Inggris II di STAIN Kudus sudah berjalan dengan baik. Hal ini dibuktikan adanya beberapa indikator. Hasil kedua adalah tawaran silabi dan SAP Bahasa Inggris II untuk PGMI da PGRA seharusnya dilakukan perbaikan dan penyesuaian dengan kompetensi yang diharapkan dari para lulusan nantinya.Kata kunci: evaluasi pembelajaran, English II (reading)TEACHING SYSTEM EVALUATION OF “BAHASA INGGRIS II” (ANALYSIS STUDY ON READING LEARNING PROCESS IN EDUCATION DEPARTMENT, STAIN KUDUS. The improvement of teaching and learning process should  be evaluated  to determine the success or failure of the learning process. It should be carried out because it will affect the learning process further. This research had purposes to know how the teaching and learning evaluation of Reading in STAIN Kudus and how is the syllabi dan lesson plan of Reading for Education of Islamic Elementary School and Kindergarten Teacher. The method of this research was evaluative because it was focused on Context  Evaluation,  Process Evaluation and Product Evaluation. The result showed that the teaching and learning evaluation of Reading in STAIN Kudus run well. It was prooved by some indicators. The second result showed that syllabi dan lesson plan of Reading for Education of Islamic Elementary School and Kindergarten Teacher needs to be improved and adapted with the students competence.Keywords: learning evaluation, English II (reading)
ANALISIS VALIDITAS DAN RELIABILITAS TES MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TINGKAT SMA Khafidin, Zaenal
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Ujian Sekolah/madrasah sering mendapat perhatian lebih dari praktisi sebagai pentingnya pendidikan, terutama dalam 5 tahun terakhir,  yaitu sejak berdirinya ujian nasional.  Penelitian  ini bertujuan: (1) untuk mengetahui prosedur penyusunan tes ujian akhir mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA; (2) untuk mengetahui tingkat validitas; dan (3) untuk mengetahui tingkat reliabilitas tes ujian akhir mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA. Penelitian ini menggunakan metode penelitian campuran (mixed method kualitatif-kuantitatif  model Sequential Explanatory Design.  Hasil   penelitian   ini  adalah: (1)  Pelaksanaan  Ujian Sekolah Berstandar Nasional Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (USBN-PAI) pertama kali dilaksanakan tahun pelajaran 2010/2011 berdasarkan Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam nomor: DJ.1/754/2010 tentang Pelaksanaan Ujian Sekolah Berstandar Nasional (USBN) Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam pada SD, SMP, SMA/SMK tahun pelajaran 2010/2011; (2) soal ujian Pendidikan  Agama Islam memiliki validitas isi sebesar 99,98 %; dan (3) nilai reliabilitas tes sebesar 0,89. Berdasarkan nilai tersebut, berarti memiliki reliabilitas sangat tinggi. Kata kunci: validitas, reliabilitas, ujian, PAI, sekolah.ANALYSIS STUDY OF  VALIDITY AND RELIABILITY ON ISLAMIC EDUCATION’ TEST IN NATIONAL EXAMINATION OF  SENIOR HIGH SCHOOL.  School  examination   gets  more attention from scientists because of the education importance, especially this last 5 years. It is since the National examination held. This research had three purposes: (1) knowing the procedure of arranging national examination test of Islamic Education subject for Senior High School; (2)  knowing the validity; and (3)  knowing  the  reliability of the Islamic Education test. This research used mixed method (qualitative and quantitative), Sequential Explanatory Design. The results showed that: (1) national-standard  school examination  for Islamic Educion has been started  on 2010/2011 based  on the wisdom of Islamic Education  General  Director  number:  DJ.1/754/2010  about the implementation of national-standard  school examination  for Islamic Education subject for Elementary, Junior and Senior High School; (2) the Islamic Education test had validity 99,98 %; and (3) the Islamic Education test had reliability 0,89. It means that the test had high reliability.Keywords: validity, reliability, examination, Islam, school.
DIMENSI KEBERHASILAN PENDIDIKAN ISLAM PROGRAM TAHFIDZ AL-QUR’AN Fatah, Ahmad
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pendidikan islam semakin berkembang. Hal ini ditandai dengan eksistensi Sekolah   Islam,  khususnya Madrasah Ibtidaiyyah yang membuka program tahfidz. Dalam penelitian  ini, peneliti menganalisis (1)  Bagaimana pelaksanaan  pendidikan Islam di MI Tahfidz Al-Qur’an  Krandon Kudus?; dan (2)  Bagaimana keberhasilan pendidikan Islam di MI Tahfidz Al-Qur’an Krandon Kudus, yang di dasarkan pada tahfidz (penghafalan) Al-Qur’an?. Penelitian  kualitatif ini menggunakan beberapa metode dalam memperoleh datanya. Yaitu dengan cara observasi, wawancara, dan dokumentasi.  Hasil  penelitian  menunjukkan bahwa: (1) pelaksanaan pendidikan Islam di MI Tahfidz Al-Qur’an Krandon Kudus menggunakan beberapa metode, yaitu ceramah, diskusi, tanya jawab, demonstrasi atau eksperimen, resitasi dan drill; (2) keberhasilan pendidikan Islam di MI Tahfidz Al-Qur’an Krandon Kudus, yang di dasarkan pada tahfidz (penghafalan ) Al-Qur’an dibuktikan dengan  prestasi siswa dan terwujudnya lingkungan masyarakat  yang mendukung pembelajaran  di pesantren dan madrasah.Kata kunci: Keberhasilan, Tahfidz, al-Qur’an, pendidikan, islamANALYSIS OF THE SUCCESS DIMENSIONS OF ISLAMIC EDUCATION IN MI TAHFIDZ AL-QUR’AN KRANDON KUDUS. Islamic education always develops. It can be seen from the existence  of islamic  school, especially Islamic  Elementary   Schools (MI) which have tahfidz (learning Qur’an by heart)  program. In this research, the researcher analysed (1) how is the implementation of islamic education in MI Tahfidz Al-Qur’an Krandon Kudus?; and (2) how is the success of islamic education  in MI Tahfidz Al-Qur’an Krandon  Kudus?. This qualitative  research used some methods  to get data.  Those are observation, interview, and documentation. The result showed that (1) the implementation of islamic education in MI Tahfidz Al-Qur’an  Krandon  Kudus used  some  methods,  like observation,  discussion,  asking  and answering ,  demonstration   or experiment, recitation and drill; (2) the success of islamic education in MI Tahfidz Al-Qur’an Krandon Kudus is proved by the students’ achievement and the environment which supports the teaching and learning process in pesantren and islamic schools.Keywords: Success, Tahfidz, Al-Qur’an, education, islam
EVALUASI SISTEM PEMBELAJARAN: TELAAH LANDASAN FILOSOFIS EVALUASI PEMBELAJARAN DI STAIN KUDUS Widiyastuti, Wahyuning
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Proses perkembangan sistem pembelajaran yang diterapkan di STAIN Kudus sepenuhnya diarahkan ke dalam transformasi menuju kepada pola-pola dasar yang yang telah dikonstitusikan. Dalam konstitusi keilmuan yang ingin dikembangkan, perspektif tentang Islam Transformatif menjadi landasarn utama pengembangan keilmuan yang dirumuskan.  Berpijak kepada beberapa kebijakan yang telah  dirumuskan oleh pemerintah, penelitian ini menelaah  landasan filosofis evaluasi pembelajaran dalam perspektif pengembangan keilmuan STAIN. Dari rumusan penelitian  ini, diperoleh hasil bahwa landasan  filosofis evaluasi yang dikembangkan di  STAIN Kudus dirancang seutuhnya bersandar kepada Pola Ilmiah Pokok yang telah ditetapkan. Usaha transformasi dari teks ke konteks, individu ke sosial, dari teoritis ke wilayah praksis menjadi lokomotif dasar dalam pengembangan kurikulum STAIN Kudus.Kata Kunci: Evaluasi, Pembelajaran, Kurikulum, FilosofisEVALUATION OF LEARNING SYSTEM (Reviewing Philosophic Evaluation of Teaching and Learning in STAIN Kudus). In the process of teaching and learning development,  a learning system that is applied in STAIN Kudus  fully geared towards the transformation  into the basic patterns that have been constituted. In the science constitution, a perspective on Transformative Islam becomes a major foundation in formulated  scientific development. Based on some policies that have been formulated  by the government, this research reviewed philosophy fondation of learning evaluation in the science development perspective of STAIN. This research revealed that the philosophical foundation of evaluation  developed  in STAIN Kudus is  designed  completely rely on the pattern of Principal Scientific predetermined. Enterprises transformation from text to context, the individual to the social, from the theoretical to the practical region became the basis for curriculum development in STAIN Kudus.Keywords: Evaluation, Learning , Curriculum, Philosophical
ASPEK-ASPEK PENILAIAN KUALITAS GURU PAI Efferi, Adri
EDUKASIA Vol 9, No 2 (2014): EDUKASIA
Publisher : EDUKASIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Guru  sebagai pendidik adalah seseorang yang memberikan kontribusi kepada masyarakat dan bangsa.  Budaya tinggi dan rendah, kemajuan atau kemunduran suatu masyarakat dan tingkat budaya negara sangat tergantung pada pendidikan dan pengajaran yang diberikan oleh guru. Penelitian  ini mengkaji bagaimana cara memperbaiki kualitas mengajar guru Pendidikan Agama Islam (PAI)  dengan menggunakan metode library  reasearch. Berdasarkan analisis data, diperoleh hasil bahwa cara yang efektif dari pemerintah untuk memperbaiki kualitas mengajar guru Pendidikan Agama Islam (PAI)  adalah dengan memberikan mereka apresiasi atau  penghargaan berupa  sertifikasi  guru. Sertifikasi ini merupakan bukti formal pengakuan formalitas guru yang diberikan kepada guru sebagai tenaga profesional. Untuk itu, gurupun diharapkan mampu meningkatkan kompetensi dan profesionalitasnya.kata kunci: kualitas, guru, PAITeacher as educator is someone who gives contribution  to the society in a country. The culture level and the progress of society lie on the education quality. It can not be separated from teachers’ role. The aim of this study was discussing and finding the way how to improve the Islamic Education  teachers’ quality. The method  used in this study was library research. Based on the data analysis, the result showed that the effective way from government to improve the Islamic Education teachers’ quality  is giving the appreciation.  That appreciation  is in the form of teachers’ certification. It can be the formal proof that the government acknowledge them as professional personnel. Hopefully, the teachers are able to improve their competence and professionality.Keywords: quality, teacher, Education, Islam, Studi

Page 1 of 3 | Total Record : 30