cover
Contact Name
Made Gautama Jayadiningrat
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
jurnalipaindonesia@gmail.com
Editorial Address
Jl. Udayana Kampus Tengah Singaraja, Bali
Location
Kota denpasar,
Bali
INDONESIA
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia
ISSN : 2615742X     EISSN : 26157438     DOI : -
Core Subject : Education,
As an international, multi-disciplinary, peer-refereed journal, the scope of this journal is in learning and instruction area which provides a platform for the publication of the most advanced scientific researches in the areas of learning, development, instruction and teaching at Science Education. The journal welcomes original empirical investigation. The papers may represent a variety of theoretical perspectives and different methodological approaches. They may refer to any age level, from infants to adults and to a diversity of learning and instructional settings, from laboratory experiments to field studies. The major criteria in review and the selection process concerns the significance of the contribution to the area of learning and instruction. Instruction, learning and teaching, curriculum development, learning environment, teacher education, educational, technology, and educational development at Science Education.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 3 (2018)" : 5 Documents clear
PENGARUH MODEL INSIDE OUTSIDE CIRCLE TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V Km Trisnha Diantari; I Md Citra Wibawa; Pt Aditya Antara
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia Vol 8, No 3 (2018)
Publisher : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (231.117 KB)

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan antara hasil belajar IPA kelompok siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran kooperatif inside outside circle dan kelompok siswa yang dibelajarkan bukan dengan model inside outside circle pada kelas V SD di Gugus III Kecamatan Baturiti Kabupaten Tabanan tahun pelajaran 2017/2018. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu dengan rancangan non-equevalent post test only control group design. Populasi penelitian ini adalah kelas V SD di Gugus III Kecamatan Baturiti tahun pelajaran 2017/2018 yang berjumlah 101 orang. Sampel penelitian ini diambil dengan teknik group random sampling dengan cara mengundi secara acak populasi. Dari hasil undian diperoleh SDN 2 Perean Tengah sebagai kelas eksperimen yang berjumlah 29 orang dan SDN 1 Perean Kangin sebagai kelas kontrol yang berjumlah 26 orang. Data penelitian ini diperoleh dengan menggunakan metode tes dan instrument yang digunakan adalah tes hasil belajar berupa pilihan ganda yang berjumlah 30. Data selanjutnya dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif dan statistik inferensial (uji-t) polled varians. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan hasil belajar IPA antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran inside outside circle dan yang dibelajarkan bukan dengan model pembelajaran inside outside circle. Nilai rata-rata untuk kelas eksperimen sebesar 23,31 sedangkan untuk kelas kontrol sebesar 16,88. Selain itu, analisis data menggunakan uji-t diperoleh thitung = 5,97 lebih besar dibandingkan dengan ttabel = 2,021 pada taraf signifikansi 5%. Dengan demikian, model pembelajaran kooperatif Inside Outside Circle berpengaruh positif terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD di Gugus III Kecamatan Baturiti Kabupaten Tabanan tahun pelajaran 2017/2018.Kata kunci: hasil belajar IPA, model inside outside circle.Abstract This study aims to determine the difference between the results of science learning group of students who dibelajarkan with cooperative learning model inside outside circle and group of students who were taught not with the model inside outside circle in class V SD in Gugus III District Baturiti Tabanan regency year 2017/2018. This research type is quasi experiment research with non-equevalent post test only control group design. The population of this research is class V SD in Gugus III Kecamatan Baturiti year lesson 2017/2018 which amounted to 101 people. The sample of this research is taken by group random sampling technique by randomly drawing population. from the draw was obtained SDN 2 Perean Tengah as experiment class which amounted to 29 people and SDN 1 Perean Kangin as control class which amounted to 26 people. The data of this research is obtained by using test method and the instrument used is test result of learning in the form of multiple choice which amount to 30. The next data is analyzed by using descriptive statistical analysis and inferential statistic (t-test) polled variance. The result of the research shows that there are differences of science learning outcomes between groups of students who are studied with the learning model inside outside circle and that is not learned with the learning model inside outside circle. The average value for the experimental class is 23.31 while for the control class it is 16.88. In addition, data analysis using t-test obtained tcount = 5.97 is greater than ttable = 2.021 at 5% significance level. Thus, the cooperative learning model of Inside Outside Circle affects the learning outcomes of science students of grade V SD in Gugus III Kecamatan Baturiti Tabanan regency for the academic year 2017/2018.Keywords: inside outside circle model, learn outcomes
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TIPE TREFFINGER BERBASIS PENILAIN KINERJA TERHADAP KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA KELAS V SD GUGUS DEWI SARTIKA TAHUN PELAJARAN 2017/2018 I Gusti Ayu Made Yunitasari; Ni Wayan Suniasih; DB. Kt. Ngr. Semara Putra
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia Vol 8, No 3 (2018)
Publisher : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (448.98 KB)

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran tipe treffinger berbasis penilaian kinerja terhadap kompetensi pengetahuan IPA siswa kelas V SD Gugus Dewi Sartika tahun pelajaran 2017/2018. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan rancangan nonequivalent control group design. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 327 siswa kelas V SD Gugus Dewi Sartika. Sedangkan sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 64 siswa yang terdiri dari siswa kelas V SDN 7 Kesiman sebagai kelompok eksperimen dan siswa kelas VA SDN 3 Kesiman sebagai kelompok kontrol. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode tes yakni tes objektif bentuk pilihan ganda biasa. Data yang diperoleh kemudian dianalisis menggunakan analisis uji-t. Berdasarkan hasil analisis dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran tipe treffinger berbasis penilain kinerja terhadap kompetensi pengetahuan IPA siswa kelas V SD Gugus Dewi Sartika tahun pelajaran 2017/2018. Hal ini dibuktikan dengan hasil perhitungan uji-t, diperolehthitung = 5,559 sedangkan pada taraf signifikansi 5% dan dk = 32+32-2 =62 diperoleh nilai ttabel = 2,000. Jadi thitung = 5,559 > t tabel = 2,000, serta rerata kompetensi pengetahuan IPA kelompok eksperimen = 85,48 >= 68,14 kelompok kontrol. Berdasarkan hasil penelitian disarankan bawha hasil penelitian ini dapat dijadikan sebagai kajian yang relevan khususnya sebagai penunjang peneliti dengan kajian yang lebih luas lagi dan memperdalam teori mengenai model pembelajaran tipe treffinger berbasis penilain kinerja.Kata-katakunci :treffinger, penilainkinerja, IPAAbstract            This research amed to find out the effect of treffinger based performance assessment toward competence of natural science in v grade class SD Gugus Dewi Sartika school year 2017/2018. This research was quasi-experimental research with nonequivalent control group design. Population used in this research were 327 students in v class SD Gugus Dewi Sartika. Whereas samples used in this research were 64 students consist of students from V Grade class SDN 7 Kesiman as experiment class and students of VA grade class SDN 3 Kesiman as control group. Collecting data was conducted by using model test of multiple choice in which obtained data was analyzed using t-test analysis. so that it can be interpreted that there were treffinger type learning model based performance assessment toward competence of natural science of V grade students SD Gugus Dewi Sartika school year 2017/2018. This is evidenced by the results of calculations using t-test, Based on the analysis, it was obtained  tcount = 5,559 with significance level of 5%for dk = n1+n2-2 = 62 ttable = 2,000. As well as the average competence of natural science= 85,48 >= 68,14 control group. based on the result of the research, it is suggested the the result of this research should be able to be the relevant study, especially as researcher’s suport for larger study and deepen the theory about treffinger type learning model based performance assessment.Key Words:  treffinger , Performance Assessment, natural science
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TWO STAY TWO STRAY TERHADAP HASIL BELAJAR IPA Ni Wayan Erna Purna Dewi; I Gede Margunayasa; Ni Nyoman Kusmariyatni
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia Vol 8, No 3 (2018)
Publisher : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (687.397 KB)

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan hasil belajar IPA antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran kooperatif Two Stay Two Stray dan kelompok siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional pada siswa kelas IV SD di Gugus VIII Kecamatan Sukasada Tahun Pelajaran 2017/2018. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuasi eksperimen dengan menggunakan rancangan non-equivalent post test only control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SD di Gugus VIII Kecamatan Sukasada Tahun Pelajaran 2017/2018 yang menggunakan kurikulum KTSP. Sampel pada penelitian ini yaitu kelas IV SD Negeri 4 Kayuputih Melaka yang berjumlah 18 orang sebagai kelas eksperimen dan kelas IV SD Negeri 2 Kayuputih Melaka yang berjumlah 18 orang sebagai kelas kontrol, yang ditentukan dengan teknik random sampling. Data hasil belajar IPA dikumpulkan dengan metode tes. Data yang diperoleh dianalisis dalam dua tahap, yaitu dengan analisis statistik desktriptif dan analisis statistik inferensial melalui uji-t. Rata-rata hasil belajar IPA siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran Two Stay Two Stray adalah 23,61 sedangkan rata-rata hasil belajar IPA yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran konvensional adalah 15,61. Pengujian Hipotesis menggunakan uji-t menunjukkan thitung > ttabel (thitung = 5,65 > ttabel = 2,03). Ini berarti bahwa terdapat perbedaan yang signifikan hasil belajar IPA antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran kooperatif Two Stay Two Stray dan kelompok siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran kooperatif Two Stay Two Stray berpengaruh terhadap hasil belajar IPA.Kata-kata kunci: hasil belajar, IPA, two stay two stray.Abstract This study aimed to find out the significant difference in science learning between groups of students  who were studied with a cooperative learning model Two Stay Two Stray and the students who were learning with a conventional learning at IV grade of elemetary school at Gugus VIII Sukasada district on 2017/2018. This research was quasi experiment research using the non equivalen post test only control group design. The population in this research students class IV SD in Gugus VIII Sukasada district on 2017/2018 who uses curriculum KTSP. The samples were 18 students of SD Negeri 4 Kayuputih Melaka and 18 students of SD Negeri 2 Kayuputih Melaka which taken by random sampling technique. The data of learning result of science were by test method. The data was analyzed by a descriptive statistic and an inferential statistics through t-test. The mean scores of students who learning with the cooperative learning model of Two Stay Two Stray was 23,61 while the mean score of students who science learning by conventional learning was 15,61. The hypothesis testing using t-test shows t > ttabel (t hitung= 5,65 > t table= 2,03). This means that there was a significant difference in science learning among the students who learning with the cooperative learning model Two Stay Two Stray and studens who learning woth a conventional learning. Based on the results of the experiments it can be concluted that the cooperative learning model Two Stay Two Stray gave effect to the science learning outcomes.Keywords: the learning outcomes, science, two stay two stray.
HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI EKSTRINSIK DENGAN KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA Ni Luh Putu Pradnya Pratiwi; I Ketut Ardana; MG. Rini Kristiantari
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia Vol 8, No 3 (2018)
Publisher : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (379.414 KB)

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan yang signifikan antara motivasi ekstrinsik dengan kompetensi pengetahuan IPA siswa kelas V SD Negeri 23 Dangin Puri Denpasar Utara Tahun Ajaran 2017/2018. Jenis penelitian adalah ex-post facto bersifat korelasional. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas V SD Negeri 23 Dangin Puri Denpasar Utara Tahun Ajaran 2017/2018 terdiri dari 67 siswa. Populasi dalam penelitian ini sebesar 67 siswa dijadikan sampel maka penelitian menggunakan studi populasi. Data yang dianalisis dalam penelitian ini adalah data motivasi ekstrinsik siswa dengan angket dan  data kompetensi pengetahuan IPA siswa, yang dikumpulkan dengan metode pencatatan dokumen hasil  UTS IPA semester II siswa kelas V. Metode analisis data mengunakan uji  korelasi Product Moment. Hasil penelitian menunjukan ada hubungan yang signifikan dengan nilai korelasi  = 0,591 termasuk dalam kategori cukup kuat, nilai KP = 34,93 %.  Dan  nilai  sebesar  5,907. Nilai   dengan db 65 pada taraf signifikan 5% adalah 2,000.  Dari hasil analisis   menunjukan  nilai   lebih besar dari  (= 5,907 >  = 2,000). Sehingga  Ho ditolak dan Ha diterima. Berdasarkan hasil analisis tersebut dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi ekstrinsik dengan kompetensi pengetahuan IPA siswa kelas V SD Negeri 23 Dangin Puri Denpasar Utara Tahun Ajaran 2017/2018.Kata kunci: Motivasi ekstrinsik, kompetensi pengetahuan IPAAbstractThe purpose of this research is acknowledged the significant relation between the extrinsic motivation with the science subject competency in the class V SD Negeri 23 Dangin Puri Denpasar Utara in the year of academic 2017/2018. The research type is ex post facto, correlational. The research population is the whole of V class SD Negeri 23 Dangin Puri Denpasar Utara in the year of academic 2017/2018 which consist of 67 students. The research was using the population study because of the sum population that consisted of 67 students to be sampling. The data which was analyzed in this research consisted of student’s extrinsic motivation data with questionaires and student’s science subject competency which collected through the result of science subject middle semester test document achive method. The data analysis method was using the product moment correlation test. The result of the research has shown that there is a significant relation between rxy = 0,591 , which include in the strong category the KP = 34,93%. And the is aroud 5.907. while  with the db 65 in the significant level 5% is 2,000. from the analysis result has shown that  is more than  ( = 5,907 >  = 2,000). The resulted  analyze that Ho was declined and Ha was accepted. It latered on can be summarizes that the there was a significant relation between extrinsic motivation with students science subject competency of class V SD Negeri 23 Dangin Puri Denpasar Utara in the year of academic 2017/2018.Keywords: Extrinsic motivation,science subject competency.
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE (LC) BERBASIS KEARIFAN LOKAL TERHADAP KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA Made Paramita Dewi; I. B. Surya Manuaba; Gst. Agung Oka Negara
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia Vol 8, No 3 (2018)
Publisher : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (511.512 KB)

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan kompetensi pengetahuan IPA antara kelompok siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran learning cycle berbasis kearifan lokal dengan siswa yang dibelajarkan melalui pembelajaran konvensional pada siswa kelas IV SD Gugus VIII Sukawati tahun ajaran 2017/2018. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu dengan rancangan non-equivalen control group desain. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Gugus VIII Sukawati yang terdiri dari 92 siswa. Sampel pada penelitian ini adalah sebanyak 42 siswa, yang terdiri dari SDN 5 Singapadu Kaler sebanyak 21 siswa sebagai kelas eksperimen dan SDN 1 Singapadu Kaler sebanyak 21 siswa sebagai kelas kontrol. Penentuan kelompok eksperimen dan kelompok kontrol menggunakan teknik random sampling. Pengumpulan data kompetensi pengetahuan IPA dilakukan dengan metode tes dan instrument yang digunakan adalah tes objektif pilihan ganda biasa. Data dianalisis menggunakan uji-t. Rata-rata hasil kompetensi pengetahuan IPA siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran learning cycle berbasis kearifan lokal lebih tinggi dengan rata-rata 80,00 dibandingkan siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran konvensional dengan rata-rata 72,14. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan penguasaan kompetensi pengetahuan IPA antara kelompok siswa yang dibelajarkan menggunakan model pembelajaran learning cycle berbasis kearifan lokal dengan siswa yang dibelajarkan menggunakan pembelajaran konvensional dengan thitung = 2,147; dengan taraf signifikansi 5% dan memiliki dk =n1+n2-2 = 40 diperoleh ttabel = 2,021. Hal ini berarti h0 ditolak dan ha diterima. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran learning cycle berbasis kearifan lokal berpengaruh terhadap kompetensi pengetahuan IPA pada siswa kelas IV SD di Gugus VIII Sukawati tahun ajaran 2017/2018.Kata-kata kunci : learning cycle, kearifan lokal, kompetensi pengetahuan IPAAbstractThe purpose of this research was to know the significant difference of science knowledge competence between groups of students who were taught with learning models of the learning cycle based on local wisdom with students who were taught through conventional learning in fourth grade students of SD Gugus VIII Sukawati in academic year 2017/2018. This research used a quasi-experimental research with non-equivalent design group design. The population of this study was all students of class IV SD Gugus VIII Sukawati consisting of 92 students. The sample of this research were 42 students which were divided into two groups. The first group were 21 students as experiment class from SDN 5 Singapadu Kaler and the second group were 21 students as control class from SDN 1 Singapadu Kaler. The arrangement of experimental group and control group was done byusing random sampling technique. The data were obtained by test method and the instrument used for collecting the data was a regular multiple choices test. The data were analyzed by using t-test. The Result was that the student who were taught by using learning cycle based on local wisdom got 80.00 which was higher than the students who were taught through conventional learning with score only around 72.14.The results showed that there was a significant difference in the understanding of science knowledge competence between groups of students who were taught throughlearning model based on local wisdom and students who were taught through conventional learning with thitung = 2.147; with a significance level of 5% and had dk = n1 + n2-2 = 40 and obtained ttable = 2,021. This means h0 was rejected and hawas accepted. Thus it can be concluded that the learning model of learning cycle based on local wisdom has a effect on science knowledge competence in fourth graders of SD Gugus VIII Sukawati in academic year 2017/2018.Keywords: learning cycle, local wisdom, knowledge competence of science.

Page 1 of 1 | Total Record : 5