cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial
ISSN : 08545251     EISSN : 25407694     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
JPIS (Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial (English: Journal of Social Sciences Education)) publishes high-quality manuscripts on research in the fields of social science education and social sciences. As for those included in the social science family is Geography, History, Sociology, Economics and Religion, Tourism, and Communication. JPIS publish twice a year in June and December. JPIS is published by Faculty of Social Science Education, Universitas Pendidikan Indonesia.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 29, No 2 (2020)" : 10 Documents clear
AN ANALYSIS OF TOUR GUIDES’ MULTILINGUALISM IN THE CITY OF BANDUNG, INDONESIA Abdullah, Cep Ubad; Wulung, Shandra Rama Panji; Ruhimat, Mamat; Arrasyid, Riko
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.30739

Abstract

Language skills and diversity are important for the tourism industry in marketing their products and make it easier for foreign tourists to communicate while in tourism destinations. To measure and overcome this challenge is a reason to consider this research through a multilingualism program in the tourism industry in Greater Bandung. The purpose of this study is to analyze the policies and conditions of tourism multilingualism in Greater Bandung. This study also aims to discover the perceptions of the tourism industry related to multilingualism in Greater Bandung. The research approach uses qualitative and primary data collection methods obtained through observation and interviews. While secondary data obtained through policy documents and previous research. The method of analysis uses descriptive qualitative analysis and content analysis. The findings are expected to be able to know the existing conditions of local government policies related to multilingualism and tourism. Also, this research is expected to be able to identify perceptions of the tourism industry on the needs of multilingualism in Greater Bandung.
FAKTOR YANG MEMENGARUHI KUALITAS HIDUP PENDUDUK PERMUKIMAN KUMUH PERKOTAAN DI KELURAHAN KAMPUNG Kharisma, Yunia Intan
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.29498

Abstract

Kabupaten Banyuwangi dalam menerapkan program Kota Tanpa Kumuh menetapkan kawasan kumuh di Kabupaten Banyuwangi terletak di Kelurahan Kampung Mandar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang memengaruhi kualitas hidup penduduk di permukiman kumuh perkotaan di Kelurahan Kampung Mandar Kabupaten Banyuwangi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survei. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara terstruktur dengan panduan kuesioner yang telah diuji validitasnya kepada 100 kepala rumah tangga yang dipilih dengan metode simple random sampling. Metode pengolahan dan analisis data dilakukan dengan metode statistik inferensial dengan bantuan software SPSS. Uji validitas data dilakukan sesuai dengan prosedur-prosedur statistik dalam SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor yang memengaruhi kualitas hidup penduduk Kelurahan Kampung Mandar adalah jenis kelamin, umur, pendidikan, status perkawinan, jenis pekerjaan, dan pendapatan. Temuan penelitian yang lain berdasarkan analisis faktor maka keenam variabel tersebut secara bersama sama juga memengaruhi kualitas hidup penduduk. Rekomendasi untuk peneliti selanjutnya yaitu dapat meneliti tentang tema yang sama pada waktu yang berbeda untuk melihat perkembangan kualitas hidup penduduk Kelurahan Kampung Mandar dari waktu ke waktu.
PETISI DARING SEBAGAI BENTUK PARTISIPASI WARGA NEGARA DI ERA DIGITAL Addiputra, Ahmad Faadhila; Rahman, Faiz Aulia; Madelin, Monique; Mumpuni, Putri Ramadini; Saepudin, Epin
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.29801

Abstract

Saat ini, segala aspek kehidupan manusia tidak lepas dari teknologi. Teknologi telah ikut serta dalam mewujudkan hak-hak manusia sebagai warga negara untuk menyampaikan aspirasinya. Penelitian ini menganalisis bagaimana partisipasi digital masyarakat Indonesia melalui petisi dalam jaringan. Subjek yang dituju pada penelitian ini adalah mahasiswa sarjana Institut Teknologi Bandung (ITB). Penelitian ini menggunakan metode studi literatur, studi kasus, dan penyebaran kuesioner. Studi kasus dilakukan dengan menganalisis berbagai petisi online, salah satunya adalah petisi online mengenai Omnibus Law. Survei disebar melalui Google form yang disebarkan di kalangan mahasiswa ITB. Berdasarkan hasil penelitian, mahasiswa ITB rata-rata memahami petisi daring dan rata-rata pernah mengisinya sebanyak 5 hingga 7 kali. Petisi daring bersifat cukup efektif namun harus dibarengi dengan advokasi lanjutan. Kami menyarankan pembaca untuk lebih mencari tahu lagi bagaimana advokasi lanjutan dari petisi daring, dan pemerintah seharusnya membuat peraturan perundang-undangan mengenai petisi daring.
PENDIDIKAN INKLUSIF BERBASIS KEARIFAL LOKAL DALAM MENGHADAPI ERA SOCIETY 5.0: KAJIAN LITERATUR DAN SITEMATIKA REVIEW DI INDONESIA Malida, Shinta
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.29501

Abstract

Di Era Society 5.0 konteks utama pembangunan adalah manusia, dimana teknologi merupakan hasil kebudayaan manusia, dan merupakan jawaban dari tantangan era revolusi industry 4.0 dimana teknologi berkembang secara dramatis. Secara Global maupun Nasional hal ini menjadi pusat perhatian, sehingga tercetuslah Sustainable Development Goals (SDGs) dengan tujuan diantaranya menciptakan Pendidikan dan Masyarakat yang Inklusif. Tujuan dari Sistematika review ini adalah untuk mensintesiskan teorisasi kearifan lokal, aspek kearifan lokal yang diangkat, dan faktor yang mempengaruhi terhadap Pendidikan Inklusif. Pengambilan data berbasis elektonik; Mendeley, Google Schoolar, dan berbagai Prosiding digunakan untuk mencari artikel yang terbit hingga Juni 2020. Tiga studi empiris menginformasikan mengenai pelaksanaan Pendidikan Inklusif berbasis kearifan lokal dalam berbagai Kebudayaan dan Agama, dua kajian Pustaka lainnya mengenai gambaran Pendidikan berbasis Kearifan Lokal di Indonesia. Pendidikan Inklusif bukan hanya adopsi sistem atau hanya mengenai disabilitas, melainkan erat kaitannya dengan kondisi pluralitas bangsa Indonesia (keberagaman ras, suku, agama, variasi fisik, status ekonomi) dan Filsafat Pancasila sebagai ideologi yang melandasi segala aspek kehidupan termasuk Pendidikan.
THE EFFECT OF INSTAGRAM INFLUENCERS CONTENT EXPOSURE ON THE MOTIVATION FOR ONLINE SELF- DISCLOSING Zahara, Fitria Nissa; Effendi, Ridwan; Sukmayadi, Vidi
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.28462

Abstract

Social media has been growing rapidly, and it revolves around self-disclosure. Social media provide the opportunity to showcase oneself, begin and extend one’s social circle, exchange content and even personal information in order to deepen online connections to others. Instagram as the most influential social media nowadays, triggers its users to perform OSD. The use of social media is indeed one of the predictors that have an impact. But apart from that, there is an exposure created by the presence of a media. The effect of media exposure also often affects a person in self-disclosure on social networks. The independent variable in this study is Instagram influencer content exposure. As users who have massive followers, influencers can mobilize and influence their followers  with very high feedback through the content they uploaded, therefore followers are often triggered to do OSD on their social media. The purpose of this study was to determine how significant the effect of the independent variable on the dependent variable, the motivation for online self-disclosing. The paradigm used is quantitative with correlational studies. The method of distributing the questionnaire was carried out by using a simple random sampling technique to 100 respondents who were followers of the @catwomanizer Instagram account. The results showed that the two variables simultaneously had a 0.620 degree of relationship with a strong correlation level.
PENERAPAN METODE COPY THE MASTER DENGAN STRATEGI 3M UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA DESAIN MEBEL (STUDI KASUS: MATA KULIAH MEBEL KITCHEN SET PADA PRODI DESAIN INTERIOR UNIVERSITAS TELKOM) Sarihati, Titihan; Hadiansyah, Mahendra Nur; Zagita, Chavia Dhea
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.27123

Abstract

Penggunaan media untuk ditiru dan dijelaskan kepada mahasiswa akan mempermudah proses mengajar dosen sehingga dibutuhkan sebuah penelitian tindakan kelas dengan penerapan pengembangan metode pengajaran yang berbeda guna mencapai tujuan pembelajaran yang lebih optimal. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan metode Copy the Master terhadap mahasiswa, menganalisis peningkatan hasil belajar dalam mewujudkan desain kitchen set dengan target lulus 100% minimal indeks BC, dan mengetahui sejauh mana peningkatan hasil belajar sebelum dan sesudah penerapan metode. Pada penelitian ini, diterapkan metode Copy the Master menggunakan strategi 3M dengan subjek penelitian mahasiswa Desain Mebel IV. Sebanyak 41 mahasiswa menjadi sampel observasi dengan tim dosen pengajar sebagai observator dan penilai rubrikasi. Penelitian didesain mengikuti siklus perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi dengan pengumpulan data melalui pengamatan langsung yang keabsahannya dilakukan dengan metode sinkronisasi data. Teknis analisis data diterapkan melalui tinjauan perbandingan skor pada tahap tes dan rubrikasi hasil observasi yang dideskripsikan secara kualitatif berdasarkan tinjauan catatan selama observasi dari tindakan. Hasil dari penelitian ini membuktikan bahwa metode Copy the Master efektif meningkatkan kemampuan mahasiswa mata kuliah Desain Mebel IV dalam mewujudkan desain kitchen set. Penelitian ini diharapkan menghasilkan kontribusi bagi proses belajar mengajar khususnya pada program studi desain interior.
UPDATING SMALL WORKING AREA STATISTICS MAPPING USING HIGH- RESOLUTION IMAGE DATA: A CASE STUDY TO FACILITATE POPULATION CALCULATION IN BATAM MUNICIPALITY, INDONESIA Anurogo, Wenang; Annisa, Fitri; Wulandari, Dwi Anjen Setia; Bacut, Geubrina Tari; Aji, Satriya Bayu; Darmanto, Adi
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.28170

Abstract

The identification of the administrative area maps is done using the data from boundary mapping conducted by field workers. This mapping was carried out with a process of field survey and renewal of the position of the boundaries of the area. These regional boundaries will be processed by supporting applications (QGIS). Maps are simply presented as a description of the area of information placed in the form of territorial boundaries. This research aims to update the statistical data map used to calculate the population in the research area. The regional apparatuses (District, Sub District,) serve as a starting point for mapping processing and as information on the smoothness of the 2020 population census. The processing produces administrative boundary data that has been updated from the previous map in the form of gender and infrastructure (facilities and infrastructure), the number of residents per District, the area per District and the location of astronomical lines in the region. Based on the mapping identification results, there are several boundaries of the area whose position has been shifted due to two factors, namely changes by natural factors and changes by human activities as well as a discrepancy between Digital Maps and Analog Maps. Then it is necessary to map administrative areas that are in accordance with the application of satellite imagery (SW Maps) which are represented in vector format.
SUPLEMEN MATERI AJAR MATA PELAJARAN SEJARAH INDONESIA KELAS X SMA BERDASARKAN SUMBER SEJARAH LOKAL BANTEN Jumardi, Jumardi; Naredi, Hari; Qodariah, Lelly; Absor, Nur Fajar
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.28974

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menunjukkan bahwa sumber sejarah lokal Banten dapat dijadikan suplemen materi ajar pada mata pelajaran Sejarah Indonesia kelas X di SMA. Banten sebagai salah satu provinsi di Indonesia memiliki catatan sejarah panjang sebagai bagian dari perjalanan sejarah perjuangan bangsa Indonesia. Namun, buku teks sejarah kelas X yang ada dan dipergunakan oleh para peserta didik sangat sedikit yang membahas bagian dari sejarah lokal di setiap daerah yang ada di Indonesia, maka diperlukan suplemen sejarah lokal untuk memberikan pengembangan pada materi sejarah Indonesia, sehingga diharapkan pembelajaran sejarah lebih bermakna. Metode penelitian menggunakan metode penelitian historis yang terdiri dari empat langkah, yakni: (1) heuristik; (2) kritik; (3) interpretasi; (4) dan historiografi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat fakta-fakta historis sejarah lokal Banten masa Hindu-Buddha, masa Islam dan peran tokoh-tokoh lokal Banten yang dapat dijadikan suplemen materi ajar Sejarah Indonesia untuk peserta didik SMA kelas X. Sehingga, keberadaan suplemen sejarah lokal tersebut akan memperkaya sumber belajar sejarah Indonesia bagi peserta didik. Diharapkan penelitian ini menjadi rujukan untuk mengaitkan sumber sejarah lokal di masing-masing daerah di Indonesia dengan materi ajar mata pelajaran Sejarah Indonesia di masing-masing kelas, hal ini dikarenakan penelitian ini baru sebatas di Banten dan kelas X di SMA.
IDENTIFICATION OF LOCAL WISDOM VALUES THAT GROW AND DEVELOP IN COMMUNITIES IN CREATIVE TOURISM AREAS AROUND SAMOSIR, INDONESIA D. Sitohang, Ance Marintan
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.29382

Abstract

The purpose of this study is to identify the types and values contained in the types of local wisdom that grow and develop in communities in the Creative Tourism Area, Simanindo District, Samosir Regency, North Sumatra. The sample in this study amounted to 30 people who were selected non-probability using the snowball technique. The data were obtained using a survey method using a questionnaire which was analyzed using qualitative methods. The results showed that in Simanindo Subdistrict, there can still be found a number of cultural values of local wisdom (both in physical and non-physical form) in the lives of the people who live in this area. Even so, not a few have experienced value shifts and extinction. In general, local wisdom can be classified into five values, namely cultural, social, religious, molar, and economic.
MADAGASCAR: TRADITIONAL EDUCATIONAL PRACTICES AS INDIVIDUAL AND SOCIAL CONSTRUCTION IN PRIMARY SCHOOLS Iavo, Ramananarivo
JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL Vol 29, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/jpis.v29i2.24935

Abstract

This article talks about the science of social education with the primary education system that has been the subject of social construction in Madagascar. Madagascar, starting from education based on traditional education, also opting for the evolution of modern education as in the whole world. the article analyzes the evolution of the life of the society which adopts this traditional education to those of the new education. the students are heirs of the culture but the stakes related to the socio-political vagaries, the new methods, and the traditional method remains predominant in teaching practices and favors this traditional educational practice.

Page 1 of 1 | Total Record : 10