cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
Komuniti : Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi
ISSN : 2087085X     EISSN : 25495623     DOI : -
Core Subject : Social,
Komuniti : Jurnal Komuniti is a scientific journal that publishes scientific research papers/articles or reviews in the field of Communication and Media. The scope of this journal includes communication as social science, mass communication, technology communication, communication and networking, media and communication.
Arjuna Subject : -
Articles 12 Documents
Search results for , issue "Volume 8, No 2, September 2016" : 12 Documents clear
Strategi Humas dalam Menjalin Good Relationship dengan External Stakeholders UAD Soyusiawaty, Dewi
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2846

Abstract

Hubungan baik antara organisasi dengan stakeholders sangat diperlukan untuk mendukung kesuksesan organisasi.. UAD sebagai salah satu organisasi pendidikan, telah menempatkan fungsi humas dalam berbagai peranan, termasuk dalam menjalankan fungsi pencitraan dan menjalin hubungan baik tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi yang bisa dilakukan humas untuk menjalin hubungan baik dengan stakeholders external, terkait dengan sinergitas diantara keduanya. Dalam melakukan penelitian ini, peneliti akan menggunakan metode studi kasus. Pemilihan metode studi kasus, dilakukan untuk mengetahui bagaimana peranan maupun strategi-strategi humas yang bisa dijalankan untuk membangun kedekatan dengan stakeholders external. Adapun teknik pengumpulan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan wawancara, serta focus group discussion dengan para stakeholders external UAD. Hasil yang diharapkan dalam penelitian ini adalah publikasi ilmiah dalam bentuk jurnal dan mendapatkan pengakuan Hak Kekayaan Interlektual (HAKI). Selain itu, penelitian ini juga diharapkan mampu memberikan gambaran mengenai strategi-strategi humas yang bisa dijalankan ke depannya, untuk menjalin hubungan baik dengan stakeholders external.
PENGARUH GAYA KOMUNIKASI GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SUCIA, VIANESA
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2942

Abstract

Many students? failures in perceiving the information from their teacher are caused by the unsuitability of communication style between teacher and students. It means that if a teacher has appropriate style in transferring information to the students, all subjects, including citizenship, will be easily understood. Indirectly, The fun style of teacher can improve the spirit or motivation of students in learning the materials given. Learning motivation of students can be arisen from the objective or encouragement to gain the expected results. This research aimed to study the effects of communication style of the teacher of Citizenship in motivating grade 8 students of Junior High Shool 3 of Wonogiri. The reseracher took 50 students of grade 8 in Junior High School 3 of Wonogiri as the samples of the research. The data analysis applied simple linear regression analysis. Data results showed that the communication style of teacher had significant influence in motivating learning motivation of grade 8 students of Junior High school 3 of Wonogiri so that it can be concluded that the style of communication of teacher took effect significantly in motivating learning motivation of students. However, data showed that there was only 28.2% of the learning motivation coming from the teacher?s style of communication and the rest (71.8%) came from other factors such as internal and external factors (society, family).?
Pemanfaatan Instagram Oleh Komunitas Wisata Grobogan Dalam Mempromosikan Potensi Pariwisata Daerah Kurniawati, Wenday Dwi Novi
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2943

Abstract

The existence of online community in the field of tourism through social media constructs the new form of developing and operating tourism sector. Social media is used for means of spreading information, communication and promotion. Promoting tourism potential can be carried out easily by these online community. one example of online community in the field of tourism is wisata grobogan community. the objective of this research is to describe the use of instagram done by wisata grobogan community in promoting potential of areas tourism.This research applies qualitative descriptive method. The object of the research is the account of @wisatagrobogan whis is used to promote the potential of areas tourism. Data is collected using semi-structured interview technique.Data analysis method used in this research uses triangulation. The results showed that in the promotion of the tourism potential of the area may go well and smoothly through the four stages, namely the presence of communicators, messaging, media and communicant. And the use of social media Instagram provides many benefits and advantages for Grobogan travel community in promoting the tourism potential of the area. Some of these benefits, among others, can easily disseminate travel information, and can attract the attention of other users more widely supported also by the use of features that are owned Instagram.
ADOPSI INOVASI BUDIDAYA KAMBING PERANAKAN ETAWA (PE) DI KABUPATEN KULON PROGO PROVINSI D.I. YOGYAKARTA sasmito, puspo
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2142

Abstract

Tujuh puluh lima desa di Kabupaten Kulon Progo Provinsi D.I Yogyakarta termasuk kategori perdesaan, dimana 22 desa diantaranya berada pada lereng/punggung bukit. Ketiadaan lahan sawah pada wilayah desa yang terletak pada lereng bukit ini, membuat masyarakat hanya mengandalkan sektor perkebunan sebagai tumpuan pendapatan. Kakao dan cengkeh merupakan 2 (dua) komoditi utama yang banyak dibudidayakan masyarakat meskipun kedua komoditi ini memerlukan waktu yang relatif lama untuk bisa diperoleh hasilnya sehingga dapat belum mampu memenuhi kebutuhan mereka sehari-hari, sehingga memaksa mereka baik itu sendiri maupun berkelompok berusaha mencari peluang usaha-usaha lain yang diharapkan dapat memenuhi kebutuhan hidup mereka. Kelompok tani Mantep Makaryo di Kecamatan? Kokap dan Mendasari di Kecamatan Samigaluh adalah sedikit contoh dari upaya masyarakat untuk melakukan usaha mendapatkan perbaikan pendapatan melalui budidaya kambing peranakan etawa (PE). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses difusi inovasi yang terjadi pada masing-masing kelompok ternak, dimana kedua kelompok ini mempunyai perbedaan karakteristik yang mendasar, tetapi secara bergantian mampu meraih penghargaan tingkat nasional pada tahun 2014 dan 2015. Kelompok ternak Mendasari secara swadaya mengadopsi budidaya kambing PE dan menjadi penopang perekonomian anggota kelompoknya sementara kelompok ternak Mantep Makaryo merupakan kelompok binaan Fakultas Kedokteran Hewan UGM Yogyakarta berusaha mengembangkan usaha agribisnis dari pembibitan, produksi pupuk hingga pengolahan susu. Proses adopsi inovasi: knowledge, persuasion, decision, implementation dan confirmation sangat ditentukan oleh inisiatif dan keinovatifan, sehingga dukungan dari luar kelompok bukan menjadi faktor utama sebuah inovasi mampu secara cepat diadopsi dan menghasilkan perbaikan kehidupan serta peningkatan status sosial ekonomi masyarakat.?
PERAN IMC DALAM PEMILIHAN MOMMILK MANAHAN SOLO SEBAGAI PILIHAN KUNJUNGAN KONSUMEN Purwaningsih, Endang Sri; Purworini, Dian; Purworini, Dian
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.3620

Abstract

This study is to explore the IMC activity conducted by Mommilk Manahan Solo in attracting consumen interest. The research was conducted in Mommilk restaurant, Surakarta city. The quantitative descriptive methodology arranged to support the study while the measurement scale used Likert scale. The sample of this study was Mommilk costumers. The questioners were distributed to gauge the IMC activity, which can be devided into three specific factors; promotion and direct sell, public relation, and advertisement. In the outline of factors are the variables that influence the customers in selecting Mommilk as a preference. The result shows that the IMC activity is positively influence costumers to choose Mommilk as a preference. This study finds that several actions taken by the restaurant management successfully influenced the customers to choose Mommilk instead of others restaurants. Those actions become refence for the management to develop the service in order to attract the costumers.?
Penguatan Pelayanan Pemerintah Kabupaten; Studi Efektivitas Program SMS Center pada 3 Tahun Terkhir di Kabupaten Ponorogo ., Abdullah
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2839

Abstract

Ponorogo merupakan salah satu kabupaten yang mmenjadikan rata-rata masyaraktnya agrarian, dimana mesyarakat tersebut bergelut dengan ladang garapan sepanjang hari. Sehingga keaktifan mereka dalam media cetak dan elektronik sangat kurang dan menjadikan mereka kurang mengetahui informasi-informasi yang telah dicanangkan oleh pemerintah kabupaten. Menjawab keadaan semacam ini, maka pemerintah Kabupaten Ponorogo membuat Sistem Informasi Menejemen (SIM) untuk menginformasikan kepada masyarakat akan paket kebijakan pemerintah kabupaten dan juga untuk menampung kepentingan publik yang diajukan masyarakat pada pemerintah.Penelitian ini dititik beratkan untuk mengukur seberapa efektif keikutsertaan masyarakat dalam menyampaikan aspirasi mereka akan kebijakan publik melalui SMS center selama 3 tahun terakhir. Dan hasilnya, mereka menyambut baik program ini untuk membangun Kabupaten Ponorogo bersama Pemerintah. Metode yang digunakan yakni metode kualitatif dengan tekhnik pengumpulan data observasi, wawancara dan dokumentasi.
PENGARUH GAYA KOMUNIKASI GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA VIANESA SUCIA
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2942

Abstract

Many students’ failures in perceiving the information from their teacher are caused by the unsuitability of communication style between teacher and students. It means that if a teacher has appropriate style in transferring information to the students, all subjects, including citizenship, will be easily understood. Indirectly, The fun style of teacher can improve the spirit or motivation of students in learning the materials given. Learning motivation of students can be arisen from the objective or encouragement to gain the expected results. This research aimed to study the effects of communication style of the teacher of Citizenship in motivating grade 8 students of Junior High Shool 3 of Wonogiri. The reseracher took 50 students of grade 8 in Junior High School 3 of Wonogiri as the samples of the research. The data analysis applied simple linear regression analysis. Data results showed that the communication style of teacher had significant influence in motivating learning motivation of grade 8 students of Junior High school 3 of Wonogiri so that it can be concluded that the style of communication of teacher took effect significantly in motivating learning motivation of students. However, data showed that there was only 28.2% of the learning motivation coming from the teacher’s style of communication and the rest (71.8%) came from other factors such as internal and external factors (society, family). 
Pemanfaatan Instagram Oleh Komunitas Wisata Grobogan Dalam Mempromosikan Potensi Pariwisata Daerah Wenday Dwi Novi Kurniawati
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2943

Abstract

The existence of online community in the field of tourism through social media constructs the new form of developing and operating tourism sector. Social media is used for means of spreading information, communication and promotion. Promoting tourism potential can be carried out easily by these online community. one example of online community in the field of tourism is wisata grobogan community. the objective of this research is to describe the use of instagram done by wisata grobogan community in promoting potential of areas tourism.This research applies qualitative descriptive method. The object of the research is the account of @wisatagrobogan whis is used to promote the potential of areas tourism. Data is collected using semi-structured interview technique.Data analysis method used in this research uses triangulation. The results showed that in the promotion of the tourism potential of the area may go well and smoothly through the four stages, namely the presence of communicators, messaging, media and communicant. And the use of social media Instagram provides many benefits and advantages for Grobogan travel community in promoting the tourism potential of the area. Some of these benefits, among others, can easily disseminate travel information, and can attract the attention of other users more widely supported also by the use of features that are owned Instagram.
ADOPSI INOVASI BUDIDAYA KAMBING PERANAKAN ETAWA (PE) DI KABUPATEN KULON PROGO PROVINSI D.I. YOGYAKARTA puspo sasmito
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.2142

Abstract

Tujuh puluh lima desa di Kabupaten Kulon Progo Provinsi D.I Yogyakarta termasuk kategori perdesaan, dimana 22 desa diantaranya berada pada lereng/punggung bukit. Ketiadaan lahan sawah pada wilayah desa yang terletak pada lereng bukit ini, membuat masyarakat hanya mengandalkan sektor perkebunan sebagai tumpuan pendapatan. Kakao dan cengkeh merupakan 2 (dua) komoditi utama yang banyak dibudidayakan masyarakat meskipun kedua komoditi ini memerlukan waktu yang relatif lama untuk bisa diperoleh hasilnya sehingga dapat belum mampu memenuhi kebutuhan mereka sehari-hari, sehingga memaksa mereka baik itu sendiri maupun berkelompok berusaha mencari peluang usaha-usaha lain yang diharapkan dapat memenuhi kebutuhan hidup mereka. Kelompok tani Mantep Makaryo di Kecamatan  Kokap dan Mendasari di Kecamatan Samigaluh adalah sedikit contoh dari upaya masyarakat untuk melakukan usaha mendapatkan perbaikan pendapatan melalui budidaya kambing peranakan etawa (PE). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses difusi inovasi yang terjadi pada masing-masing kelompok ternak, dimana kedua kelompok ini mempunyai perbedaan karakteristik yang mendasar, tetapi secara bergantian mampu meraih penghargaan tingkat nasional pada tahun 2014 dan 2015. Kelompok ternak Mendasari secara swadaya mengadopsi budidaya kambing PE dan menjadi penopang perekonomian anggota kelompoknya sementara kelompok ternak Mantep Makaryo merupakan kelompok binaan Fakultas Kedokteran Hewan UGM Yogyakarta berusaha mengembangkan usaha agribisnis dari pembibitan, produksi pupuk hingga pengolahan susu. Proses adopsi inovasi: knowledge, persuasion, decision, implementation dan confirmation sangat ditentukan oleh inisiatif dan keinovatifan, sehingga dukungan dari luar kelompok bukan menjadi faktor utama sebuah inovasi mampu secara cepat diadopsi dan menghasilkan perbaikan kehidupan serta peningkatan status sosial ekonomi masyarakat. 
PERAN IMC DALAM PEMILIHAN MOMMILK MANAHAN SOLO SEBAGAI PILIHAN KUNJUNGAN KONSUMEN Endang Sri Purwaningsih; Dian Purworini
Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi Volume 8, No 2, September 2016
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23917/komuniti.v8i5.3620

Abstract

This study is to explore the IMC activity conducted by Mommilk Manahan Solo in attracting consumen interest. The research was conducted in Mommilk restaurant, Surakarta city. The quantitative descriptive methodology arranged to support the study while the measurement scale used Likert scale. The sample of this study was Mommilk costumers. The questioners were distributed to gauge the IMC activity, which can be devided into three specific factors; promotion and direct sell, public relation, and advertisement. In the outline of factors are the variables that influence the customers in selecting Mommilk as a preference. The result shows that the IMC activity is positively influence costumers to choose Mommilk as a preference. This study finds that several actions taken by the restaurant management successfully influenced the customers to choose Mommilk instead of others restaurants. Those actions become refence for the management to develop the service in order to attract the costumers. 

Page 1 of 2 | Total Record : 12