cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. ponorogo,
Jawa timur
INDONESIA
ETTISAL Journal of Communication
ISSN : 25031880     EISSN : 25993240     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
ETTISAL Journal of Communication is published by University of Darussalam Gontor in coorporated with ASPIKOM, APJIKI and ISKI. It is published twice in a year every June and December. At March 2016 ETTISAL Journal of Communication registered with P-ISSN serial number 2503-1880, and at December 2017 also registered with E-ISSN serial number 2503-1880.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication" : 6 Documents clear
Ahok Effect dan Etika Bermedia Fathul Qorib
ETTISAL : Journal of Communication Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication
Publisher : Universitas Darussalam Gontor collaboration with ISKI (Ikatan Sarjana Ilmu Komunikasi Indo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21111/ettisal.v2i2.1415

Abstract

AbstrakMenggunakan media merupakan salah satu keperluan primer bagi masyarakat sekarang, sehingga setiap saat dan setiap waktu bergelut dengan yang namanya media. Pembahasan utama dalam paper ini adalah “Ahok effect dan Etika bermedia”. Kasus yang digeluti mantan Gubernur Jakarta tersebut membuat kehebohan di Media terutama online. Banyak pengguna media yang merespon dan mengakibatkan masyarakat bermusuhan akibat efek kasus Ahok terlebih soal SARA. Pada kasus Ahok VS FPI salah satu contohnya, bagaimana para pendukung Ahok dan FPI bisa saling buli dan merasa superior pada golongannya masing-masing. Menggunakan metode analisis media, artikel ini bertujuan supaya bagaimana masyarakat mengerti apa yang terjadi akibat Ahok effect  dalam media dan juga masyarakat bisa mengetahui bagaimana beretika dalam penggunaan media terutama media sosial.AbstractUsing the media is one thing that spelled out the basic necessity for the community, so that every moment and every time wrestle with the name of the media. The main discussion in this paper is "Ahok effect and Ethics bermedia". The case of the former Governor of Jakarta is making a furore in the Media, especially Online. Many media users are making hostilities due to the effects of the Ahok case. In the case of Ahok vs. FPI one example, how the supporters of Ahok and FPI can bully and feel superior to their respective groups. fanaticism becomes a factor that causes the supporters of each party to feel superior and ignore the ethics in using the media.
Literasi Media Mahasiswa Guru Pondok Modern Darussalam Gontor Rila Setyaningsih
ETTISAL : Journal of Communication Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication
Publisher : Universitas Darussalam Gontor collaboration with ISKI (Ikatan Sarjana Ilmu Komunikasi Indo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21111/ettisal.v2i2.1455

Abstract

Abstrak Terjadi sebuah hubungan yang problematik antara remaja dengan media massa. Media memiliki empat fungsi to educate, to infom, to persuade, dan to entertain. Namun di sisi lain media seringkali menularkan pengaruh buruk yang mendegradasi sisi-sisi kemanusiaan dan kemampuan berpikir remaja. Efek buruk media massa tersebut kemudian melahirkan gagasan yang disebut literasi media atau melek media (cerdas bermedia). Tujuan penelitian ini adalah untuk menggambarkan dan menganalisis tahapan literasi media di kalangan mahasiswa guru Pondok Modern Darussalam Gontor. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini berupa kualitatif deskriptif. Data primer diperoleh melalui wawancara semistruktur dan observasi sedangkan data sekunder diperoleh melalui dokumentasi dan literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan literasi media mahasiswa guru sebagai subjek dalam penelitian ini berada pada tahap evaluasi. Pada tahap ini audiens memiliki kemampuan berupa menghubungkan antar pesan media yang diterima dengan pengalaman, audiens memiliki hak prerogratif dalam memaknai pesan media untuk dirinya sendiri. Adapun 3 (tiga) diantaranya sudah mampu melakukan content creation. Abstract There is a problematic relationship between adolescents with mass media. Media has four function to educate, to infom, to persuade, and to entertain. But on the other hand the media often transmit bad influences that degrade the sides of humanity and adolescent thinking ability. The bad effects of the mass media then spawned an idea called media literacy. The purpose of this study is to describe and analyze the stages of media literacy among “mahasiswa guru” of Pondok Modern Darussalam Gontor. The method used in this research is qualitative descriptive. Primary data is obtained through unstructured interview and observation, while secondary data obtained through documentation and literature. The result of the research shows that the media literacy ability of “mahasiswa guru” as the subject in this research is at the evaluation stage. At this stage the audience has the ability to connect between media messages received with experience, the audience has a prerogrative right in interpreting media messages for himself. The 3 (three) of them are able to do content creation.  
Komunikasi Nonverbal Guru Dan Murid Dalam Pemahaman Pesan Pada Anak Autids Di TKLB Aisyiyah Krian Hartopo Eko Putro
ETTISAL : Journal of Communication Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication
Publisher : Universitas Darussalam Gontor collaboration with ISKI (Ikatan Sarjana Ilmu Komunikasi Indo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21111/ettisal.v2i2.1454

Abstract

AbstrakTujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui komunikasi guru dan murid dalam pemahaman pesan pada anak autis di TKLB Aisyiyah Krian. Penelitian ini menggunakan deskripsi kualitatif yang mana hanya memaparkan situasi dan peristiwa. Data yang nantinya dihadirkan berupa ucapan atau tulisan dan perilaku orang yang diamati dan dipaparkannya. Informan pada penelitian ini ada 7 (tujuh) orang yang terdiri dari 1(satu) orang guru TKLB, 3 (tiga) orang tua anak autis dan 3 (tiga) murid autis di TKLB Aisyiyah Krian. Dalam penelitian ini dapat dilihat guru sering memberikan pemahaman pesan dengan murid autis dengan komunikasi verbal dan non-verbal. Namun komunikasi yang sering diperlihatkan oleh murid autis adalah komunikasi non-verbalnya. Disini pemahaman pesan yang disampaikan oleh guru terhadap murid autis yang lainnya berbeda-beda. Dalam penelitian ini komunikasi non-verbal sering digunakan oleh guru dalam memberikan penyampaian pesan terhadap anak autis. Dari hasil penelitian dapat dilihat bahwa gerakan dan sentuhan siswa autis lebih dominan digunakan sebagai cara berkomunikasi sehari-hari mereka. AbstractThis study uses qualitative descriptions, which only describe the situations and events. Data that will be presented is in the form of speech or writing and behavior of people observed and exposed. The informants in this study are 7 (seven) people consisting of 1 (one) teacher TKLB, 3 (three) parents of children with autism and 3 (three ) students autism in TKLB Aisyiyah Krian. In this study it can be seen teachers frequenlty provide an understanding of the message with autistic students with verbal and non-verbal communication. But the communication often shown by autistic students is non-verbal communication. Hence, the understanding of messages provided by teachers to other autistic are students varies. In this study, interpersonal communication is very helpful in giving teachers delivering messages to children with autism. From the results of this study it can be seen that the movement and touch of autistic students are more dominantly used as a way of their daily communication. 
Strategi Branding Pariwisata Indonesia Untuk Pemasaran Mancanegara Ghifari Yuristiadhi Masyhari Makhasi; Shintya Dewi Lupita Sari
ETTISAL : Journal of Communication Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication
Publisher : Universitas Darussalam Gontor collaboration with ISKI (Ikatan Sarjana Ilmu Komunikasi Indo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21111/ettisal.v2i2.1265

Abstract

Abstrak Branding merupakan salah satu  hal terpenting dalam pemasaran produk, termasuk di dalamnya destinasi wisata. Penelitian ini ingin melihat lebih jauh tiga hal: (1) Bagaimanakah proses evolusi branding Visit Indonesia  menjadi Wonderful  Indonesia  (2) Media publikasi apa saja yang dipilih oleh Kementerian Pariwisata untuk implementasi branding tersebut, dan (3) Seberapa efektif branding untuk meningkatkan jumlah wisatawan mancanegara ke Indonesia. Data yang digunakan dalam  penelitian ini merupakan data primer, yang diperoleh dari Kementerian Pariwisata yang berupa arsip-arsip paparan, sementara data sekunder diperoleh dari berbagai referensi buku  maupun artikel. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penyusunan penelitian ini yakni melalui wawancara dan observasi partisipatif. Hasil penelitian ini adalah (1) Branding yang digunakan sejak 2015 hingga saat ini adalah  Wonderful Indonesia untuk pasar mancanegara dan Pesona Indonesia untuk pasar domestik. Sebelumnya, sejak 2008-2015 Pemerintah Republik Indonesia menggunakan Visit Indonesia (2) Kementrian Pariwisata menggunakan empat media yang digunakan sebagai sarana publikasi dan promosi yaitu media online, media elektronik, media cetak, dan media ruang (3) Branding Wonderful Indonesia cukup signifikan menarik wisatawan Tiongkok yang melonjak hingga 42,22%  pada 2017, namun belum cukup berhasil di negara-negara lain. Melalui branding yang dilakukan, Kementrian Pariwisata belum berhasil merealisasikan 15 juta angka kunjungan wisatawan mancanegara hingga akhir 2017.  Abstract Branding is one of the most important things in product marketing, including tourism destinations. This research would like to see further three things: (1) how is the branding evolution process from Visit Indonesia to Wonderful Indonesia (2) What kind of publication media are chosen by the Ministry of Tourism for the implementation of the branding, and (3) how effective the branding to increase the number of foreign tourists to Indonesia. The data used in this study is the primary data, obtained from the Ministry of Tourism in the form of exposure archives, while secondary data obtained from various reference books and articles. Data collection methods used in the preparation of this research is through interviews and participatory observation. The results of this study are (1) Branding used since 2015 until now is Wonderful Indonesia for foreign markets and Pesona Indonesia for the domestic market. Previously, since 2008-2015 the Government of the Republic of Indonesia using Visit Indonesia, (2) Ministry of Tourism uses four media that used as a means of publication and promotion of online media, electronic media, print media, and media space (3) Branding Wonderful Indonesia is quite significant to attract tourists from China's increasing to 42.22% by 2017, but not quite successful in other countries. Through the branding, the Ministry of Tourism failed to realize 15 million number of foreign tourist arrivals until the end of 2017.
Manajemen Penyiaran Radio DCS FM Dalam Mempertahankan Program Classic Oldies di Kalangan Pecinta Musik di Madiun Fadil Wisda Rahman; Sanhari Prawiradiredja
ETTISAL : Journal of Communication Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication
Publisher : Universitas Darussalam Gontor collaboration with ISKI (Ikatan Sarjana Ilmu Komunikasi Indo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21111/ettisal.v2i2.1483

Abstract

AbstrakThe research entitled "Radio Broadcast Management DCS FM in Maintaining Classic Oldies Program among Music Lovers in Madiun". The purpose of this research Is to know how the management of DCS FM radio in managing Classic Oldies program so that still can exist until now. Data processing techniques that researchers use is by field observation, interviews, and literature study. In the management of its radio show program, DCS FM Madiun radio keeps up with the times and technological developments to merge with its market. The market in question here is the DCS FM Madiun radio listeners who are mostly young people. DCS FM Radio really follow the willingness of the audience, because Classic Oldies program is also as a medium of communication for its loyal listeners. Communication media is meant to share experiences, knowledge of music or musicians ranging from fashion, lifestyle, and the latest info from their idol musicians. AbstractThe researchentitled "Radio BroadcastManagement DCS FM in MaintainingClassicOldies Program among Music Lovers in Madiun". The purposeofthisresearchistoknowhowthemanagementof DCS FM radio in managingClassicOldies program sothatstillcanexist until now. Data processingtechniquesthatresearchersuseisbyfieldobservation, interviews, andliterature study. In themanagementofits radio show program, DCS FM Madiun radio keepsupwiththetimesandtechnologicaldevelopmentstomergewithitsmarket. The market in questionhereisthe DCS FM Madiun radio listenerswho are mostlyyoungpeople. DCS FM Radio reallyfollowthewillingnessoftheaudience, becauseClassicOldies program isalso as a medium ofcommunicationforits loyal listeners. Communication media ismeanttoshareexperiences, knowledgeof music ormusiciansrangingfromfashion, lifestyle, andthelatest info fromtheiridolmusicians.  
Pengaruh Negatif E-Worm Terhadap Kepercayaan Merek Telkomsel Flash Hanindyta Khansa Kumaralalita; Rah Utami Nugrahani
ETTISAL : Journal of Communication Vol 2, No 2 (2017): ETTISAL Journal of Communication
Publisher : Universitas Darussalam Gontor collaboration with ISKI (Ikatan Sarjana Ilmu Komunikasi Indo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21111/ettisal.v2i2.1505

Abstract

Negatif e-Wom secara signifikan mempengaruhi kepercayaan emosional. Secara khusus, jika konsumen potensial terkena forum onlinedengan semua ulasan konsumen negatif, kepercayaan emosional mereka terhadap perusahaan tersebut dan keinginan mereka untuk membeli produk itu  akan  jauh  lebih  rendah.  Sehingga  penelitian  ini  ingin  mengetahui  pengaruh  negatif e-wom pada  media  sosial  terhadap  kepercayaan  merek  (pada  studi  kasus  ruang  diskusi onlinekaskus indonesia).  Penelitian  ini  menggunakan  pendekatan  kuantitatif.  Sampel  diambil  sebanyak  200 responden dengan teknik non-probability sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa negatif e-Wom memberikan  pengaruh  negatif  terhadap  kepercayaan  merek  (semakin  tinggi  atau  kuat negatif e-Wom, maka semakin menurun kepercayaan merek). Dimana negatif e-Wommemberikan pengaruh sebesar 41,1% terhadap kepercayaan merek bagi pelanggan Telkomsel Flashdi ruang diskusi onlinekaskus, sedangkan sisanya sebesar 58,9% oleh variabel lainnya yang tidak diteliti. Implikasi  manajerial,  disarankan  pihak  Telkomsel Flash harus  terus  memperhatikan  perihal yang dapat mendorong negatif e-Wom. Mengingat hasil dari penelitian ini menyebutkan bahwa negatif e-Womdapat mempengaruhi suatu kepercayaan pelanggan. Konsumen dapat berkurang kepercayaannya jika mereka mendapatkan negatif e-Womtentang produk mereka. Maka dari itu Telkomsel Flashharus lebih memperhatikan lagi adanya negatif e-Womterkait produk Telkomsel Flash.AbstractNegatif e-Wom significantly affect emotional belief. In particular, if a potential slide exposed online forums with a negative slide reviews, trust their emotional on these companies and their desire to buy products that would be much lower. So this research would like to know how the negative e-Wom on  social media on the trust brand (case study discussion online kaskus Indonesia). This research uses a quantitative approach. Samples taken as many as 200 respondents with non-probability sampling techniques. The results showed that the negative e-Wom give negative influences on trust brand (the higher the strong negative e-Wom, then declining trust brand). The only negative is the e-Wom influence of 41.1% on trust brand for customers Telkomsel Flash in the online discussion spaces kaskus, while the rest of 58.9% by other variables which are not examined. Managerial implications, advised Parties Telkomsel Flash should continue to pay attention to a matter that can push the negative e-Wom. Given the results of this research mentioned that negative e-Wom can affect a customer's trust. Skating can diminish his confidence if they get negative e-Wom about their products. Thus, Telkomsel Flash should pay more attention to the existence of more e-Wom Telkomsel Flash related products. 

Page 1 of 1 | Total Record : 6