ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling)
Vol 3, No 2 (2014): ALIBKIN

PELAKSANAAN BIMBINGAN BELAJAR DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Rohmah, Arlia (Unknown)
Yusmansyah, Yusmansyah (Unknown)
Mayasari, Shinta (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 May 2014

Abstract

The purpose of this research is to find the description of the implementation in guidance learning for overcoming students’ learning difficulties of grade IV and V students at SDIT Harapan Bangsa. The method is descriptive method. The data collection technic used is questionnaire of the implementation in guidance learning for overcoming students’ learning difficulties of grade IV and V.  The population of this research is 90 students and the sampling is 30 students. The result of this research described the implementation of guidance learning for overcome study difficulties in includes good category, but there are needed some remedial aspects. The suggestions in this research are given to 1) Guidance and conselling teachers are prospected in doing study guidance can consider the school condition and situation,  house environment and play spot and should participate the members of school. 2) For school is hoped can do good cooperation with guidance and counselling teacher  in helping guidance and counselling services. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran pelaksanaan bimbingan belajar dalam mengatasi kesulitan belajar pada siswa kelas IV dan V di SDIT Harapan Bangsa. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan menggunakan angket pelaksanaan bimbingan belajar dalam mengatasi kesulitan belajar pada siswa kelas IV dan V. Populasi dalam penelitian ini 90 siswa dengan sampel 30 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pelaksanaan bimbingan belajar dalam mengatasi kesulitan belajar cukup baik meskipun perlu perbaikan pada beberapa aspek. Saran dalam penelitian ini ditujukan; (1) kepada Guru bimbingan dan konseling agar memperhatikan kondisi dan situasi sekolah, lingkungan rumah, dan tempat bermain serta mengikutsertakan personil sekolah. (2) Kepada Pihak sekolah, diharapkan dapat menjalin kerja sama yang baik dengan guru bimbingan dan konseling dalam membantu melaksanakan layanan bimbingan dan konseling.Kata kunci: bimbingan belajar, bimbingan konseling, kesulitan belajar

Copyrights © 2014