Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 4, No 3 (2015): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

PEMBELAJARAN SIMAYANG TIPE II DALAM MENINGKATKAN MODEL MENTAL DAN EFIKASI DIRI SISWA

Yulia Rizky Widari (FKIP Universitas Lampung, Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1)
Sunyono Sunyono (FKIP Universitas Lampung, Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1)
Emmawaty Sofya (FKIP Universitas Lampung, Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1)



Article Info

Publish Date
16 Feb 2017

Abstract

Research with the purpose to describe the effectiveness and practicality of SiMaYang type II learning model in improving of stundents mental models and self efficacy had been finished in SMA N 10 Bandar Lampung for 2015/2016 academic year. This research used one group pretest-posttest design with the 10th grade-4 and the 10th grade-7 as sample classes. The results of test mental models with SiMaYang type II for learning was changed for the better. The average self efficacy for two replication classes was changed from high criteria to become very high criteria. Based on it, it can be said that SiMaYang type II effective in improving students mental models and self efficacy.Tujuan pembelajaran ini adalah mendeskripsikan kepraktisan dan keefektivan model pembelajaran SiMaYang Tipe II dalam meningkatkan model mental dan efikasi diri siswa yang dilakukan di SMA N 10 Bandar Lampung tahun ajaran 2015/2016. Desain penelitian ini menggunakan one group pretest-posttest design dengan kelas X4 dan X7 sebagai kelas sampel. Hasil tes model mental dengan menggunakan pembelajaran SiMaYang tipe II mengalami perubahan menjadi lebih baik. Rerata efikasi diri kedua kelas replikasi dari berkategori tinggi menjadi sangat tinggi. Berdasarkan hal tersebut, dapat dikatakan model pembelajaran SiMaYang tipe II efektif dalam meningkatkan model mental dan efikasi diri siswa. Kata Kunci: efikasi diri, model mental, model pembelajaran SiMaYang tipe II

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...