Jurnal Pendidikan Anak
Vol 1, No 4 (2015): Jurnal Pendidikan Anak

PENGARUH AKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN POHON ANGKA TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL KONSEP BILANGAN

Latifah, Rizki Putri (Unknown)
Surahman, Maman (Unknown)
Rini, Riswanti (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Oct 2015

Abstract

The problem in this study was children low ability to recognize the concept of numbers in Al-Azhar play group 16 Bandar Lampung. The study was to examine the improvement of children's ability to recognize the concept of numbers. The sampling technique used saturated sampling. The data were collected by observation and documentation. The research instrument used observation sheet or observation guidelines. The data were analyzed by using cross table analysis and simple linear regression analysis. The results showed the effect playing activity with tree figures games media toward children ability in recognize the number. This can be prooved by the increase of ability in recognized, mentioned, showed, and composed number 1-10.Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya kemampuan mengenal konsep bilangan pada anak di kelompok A TK Al-Azhar 16 Bandar lampung.Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui adanya peningkatan kemampuan anak dalam mengenal konsep bilangan. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah sampling jenuh. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi dan dokumentasi.Instrument penelitian menggunakan lembar observasi atau pedoman observasi. Teknik analisis data menggunakan analisis tabel silang dan analisis uji regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh antara aktivitas bermain menggunakan media permainan pohon angka terhadap peningkatan kemampuan mengenal konsep bilangan, dibuktikan dengan adanya peningkatan kemampuan mengenal konsep bilangan 1-10 dengan anak mampu menyebutkan, menunjukan, dan menyusun lambang bilangan 1-10.Kata Kunci: aktivitas bermain, media pohon angka, konsep bilangan.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...