Jurnal Geografi
Vol 12, No 1 (2020): JURNAL GEOGRAFI

Pengembangan Bahan Ajar Geografi Lingkungan Berbasis Konstruktivis Dengan Model Pembelajaran Cooperatif Learning

Agus Herianto (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Ibrahim Ali (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 Feb 2020

Abstract

AbstractAdapun produk yang dihasilkan dalam penelitian pengembangan ini adalah buku ajar geografi lingkungan berbasis konstruktivis dengan model pembelajaran cooperatif learning. Berdasarkan penelitian yang dilakukan, produk penelitin yang dihasilkan berupa buku ajar geografi lingkungan berbasis konstruktivis dengan model pembelajaran cooperatif learning layak digunakan oleh mahasiswa dan dosen geografi lingkungan untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar, hal ini didasari oleh: 1) penilaian yang telah dilakukan oleh para ahli baik ahli isi, ahli bahasa, maupun ahli desain dengan nilai baik; 2) tanggapan atau penilaian yang dilakukan oleh mahasiswa Program Studi Pendidikan Geografi dan dosen geografi lingkungan dengan kategori baik; dan 3) hasil uji coba, baik uji coba terbatas maupun uji coba lebih luas, menunjukkan peningkatan motivasi dan hasil belajar yang cukup signifikan hal ini bisa dilihat dari nilai pretes dan postes. Selanjutnya, hasil validasi model menunjukkan bahwa kelas eksperimen yang diajarkan dengan produk hasil pengembangan memiliki motivasi dan hasil belajar yang lebih baik bila dibandingkan dengan kelas kontrol yang diajarkan mengunakan metode pembelajaran ceramah, diskusi dan tanya jawab. Hasil penelitian ini diharapkan dapat digunakan sebagai referensi utama dalam perbaikan mutu pembelajaran geografi lingkungan.Kata Kunci : bahan ajar, geografi lingkungan, konstruktivis, cooperatif learning, motivasi dan hasil belajarThe products produced in this development research are constructivicist-based environment teaching books with a cooperative learning model. Based on research done, the product that produced the results of a constructivist-based environmental geographic teaching book with a cooperative learning model is appropriate for students and environmental geography lecturers to Improve motivation and learning outcomes, this is based on: 1) assessments that have been performed by experts in both content experts, linguists, and good value design experts; 2) Responses or assessments conducted by students of Geography education study Program and lecturer of environmental geography with good category; and 3) test results, both limited trials and wider trials, demonstrate increased motivation and significant learning outcomes this can be seen from the value of pretes and postes. Further, model validation results show that experimental classes taught with product development have better motivation and learning outcomes when compared to the control class taught using learning methods Talks, discussions and FAQs. The results of this research are expected to be used as a major reference in improving the quality of environmental geography learning.Key words: teaching materials, environmental geography, constructivicist, cooperative learning, motivation and learning outcomes

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

geo

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education Environmental Science Social Sciences Other

Description

Jurnal Geografi is published as a scientific communication media in the field of Geography Education in particular and Geography in general, as well as other related fields, for faculty members, alumni of Geography Education both from the Faculty of Social Sciences of State University of Medan and ...