Jurnal Sosioteknologi
Vol. 18 No. 1 (2019)

KOLABORASI DOSEN MAHASISWA DALAM PENGEMBANGAN VIDEO KONTEN PEMBELAJARAN MKDK KURIKULUM & PEMBELAJARAN UNTUK MENDUKUNG SMART CLASSROOM

Laksmi Dewi (Universitas Pendidikan Indonesia)
Gema Rullyana (Universitas Pendidikan Indonesia)
Ardiansah Ardiansah (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
17 May 2019

Abstract

Permasalahan pokok yang dikaji pada penelitian ini adalah bagaimana mengembangkan video konten pembelajaran MKDK Kurikulum Pembelajaran (Kurpem) dengan melibatkan mahasiswa untuk terlaksananya pembelajaran smart classrooM. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan mendeskripsikan proses kolaborasi dosen dan mahasiswa dalam merencanakan pembelajaran MKDK Kurpem agar menghasilkan video konten pembelajaran yang berkualitas. Metode yang digunakan dalam penelitian ini metode kuasi eksperimen dengan desain penelitian time series design. Responden penelitian ini adalah mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Pendidikan Indonesia. Dosen dan mahasiswa berkolaborasi merancang pembelajaran yang aktif, kreatif, dan efektif. Penilaian proses pembelajaran MKDK kurpem meliputi tiga tahapan kegiatan yang dinilai, tahapan kegiatan pertama adalah kegiatan pendahuluan, tahapan kegiatan kedua adalah kegiatan inti, dan tahapan kegiatan ketiga adalah kegiatan penutupan. kegiatan pendahuluan berada pada skor sangat baik. Proses pembelajaran MKDK Kurikulum dan Pembelajaran, pada tahapan kegiatan kedua, atau kegiatan inti berada pada skor baik. pada tahapan kegiatan terhakhir, atau kegiatan penutup berada pada skor sangat baik.  Collaboration of Student Lecturers in Developing Video Learning Content MKDK Curriculum & Learning To Support Smart Classroom. The main issues studied in this research are: "how to implement the video content learning MKDK Kurpem by involving students for the implementation of smart classroom learning?". This research was conducted with the aim of describing the process of collaboration of lecturers and students in planning the learning of MKDK Kurpem to produce quality learning content video. The method used in this research is quasi-experimental research method with time series design research design. Respondents of this research are students of English Education Study Program. The course of MKDK curriculum and learning (Kurpem) will develop a video learning content to meet the material needs of the smart classroom learning. In order to develop this content video more effectively in its implementation will involve students. Lecturers and students will collaborate together to design an active, creative, and effective learning process in conducting the learning process of MKDK Kurpem which will be published in the form of learning video, so it is expected to be used as a prototype in implementing learning related to MKDK Kurpem material. 

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

sostek

Publisher

Subject

Engineering Social Sciences

Description

Jurnal Sosioteknologi is a journal that focuses on articles that discuss results of an intersection of research fields of science, technology, arts, and humanities as well as the implications of science, technology, and arts on society. It is published three times a year in April, August, and ...