TARBAWI: Journal on Islamic Education
Vol 5, No 2: Oktober 2021

PENGARUH GAYA KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH TERHADAP TINGKAT KEDISIPLINAN GURU MI DARUL FIKRI BRINGIN KAUMAN PONOROGO

Marini Marini (Universitas Muhammadiyah Ponorogo)
Nurul Iman (Universitas Muhammadiyah Ponorogo)
Aldo Redho Syam (Universitas Muhammadiyah Ponorogo)



Article Info

Publish Date
14 Sep 2022

Abstract

Abstract:This study aims to determine whether or not there is a significant influence between the leadershipstyle of the madrasah principal and the level of discipline of the MI Darul Fikri teacher. The subjectsof this study were all teachers of MI Darul Fikri as many as 27 teachers, sampling using a totalsample of 27 respondents. In measuring the research variables, the researcher first tested theinstrument, namely the validity test and the reliability test. Meanwhile, in measuring the effect of thetwo variables using the correlation formula and simple linear regression using SPSS 17 to find out theresults of the data that has been done. Based on data processing which states that there is asignificant influence between the leadership style of the madrasa principal and the level of disciplineof MI Darul Fikri teachers, namely 61.3% and 38.7% the level of teacher discipline is influenced byother aspects. Abstrak:Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada atau tidak adanya pengaruh yang signifikan antaragaya kepemimpinan kepala madrasah dengan tingkat kedisiplinan guru MI Darul Fikri. Subjekpenelitian ini adalah seluruh guru MI Darul Fikri sebanyak 27 guru, pengambilan sampelmenggunakan sampel total yaitu 27 responden. Dalam mengukur variabel penelitian, penelitimelakukan uji instrumen terlebih dahulu, yaitu uji validitas dan uji reliabilitas. Sedangkan, dalammengukur pengaruh kedua variabel menggunakan rumus korelasi dan regresi linier sederhanamenggunakan SPSS 17 untuk mengetahui hasil data yang telah dilakukan. Berdasarkan olah datayang menyatakan adanya pengaruh yang signifikan antara gaya kepemimpinan kepala madrasahdengan tingkat kedisiplinan guru MI Darul Fikri yaitu sebesar 61,3% dan 38,7% tingkat kedisiplinanguru dipengaruhi oleh aspek lainnya.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

tarbawi

Publisher

Subject

Religion Education

Description

Focus and Scope of Tarbawi Journal: Journal of Islamic Education covers 1 PAI Learning (Method, Strategy, Model, Assessment) 2. Islamic Education 3. Management of Islamic Education 4. Management of Pending Institutions. Islam 5. and related ...