Visual Communication Design
Vol 1, No 1 (2012)

PERANCANGAN KAMPANYE SOSIAL PENINGKATAN KEWASPADAAN MASYARAKAT TERHADAP TSUNAMI

Kusnadi, Lydia Maria ( Institut Teknologi Bandung)
Safira, Ifa ( Institut Teknologi Bandung)



Article Info

Publish Date
06 Aug 2012

Abstract

Abstrak Indonesia adalah negara rawan tsunami yang membutuhkan strategi mitigasi tsunami yang berkelanjutan untuk menekan efek negatif dari bencana ini. Dibutuhkan strategi komunikasi tertentu untuk meningkatkan kesadaran dan pengetahuan masyarakat untuk membangun kesadaran yang bertahan lama dan berkelanjutan terhadap tsunami. Strategi komunikasi massa dipilih untuk menyampaikan pesan ini, diaplikasikan pada konsep visual, bahasa, dan media dengan menggunakan nilai-nilai lokal. Kampanye ini mengamil judul “Gesit” untuk membangun budaya gesit pada masyarakat terutama ketika tsunami datang. Informasi yang disampaikan berisi pengetahuan dasar mengenai tsunami, perangkat darurat dalam menghadapi tsunami, guna mengurangi efek dari tsunami.  Kata Kunci : tsunami, jurnal, mitigasi, kampanye sosial Abstract Indonesia is tsunami prone country which needs sustainable preparedness to minimize the disaster impact. There’s certain communication strategy needed to raise people’s awareness and knowledge in order to build sustainable local community preparedness toward tsunami.Communication strategy chosen to deliver tsunami preparedness message is mass communication theory, applied in social campaign which the visual, language, and media, imply local culture values. The campaign concept itself called “Gesit” means being agile, aim to build agile culture in coastal society, especially when the tsunami strikes. Information given are general knowledge about tsunami , response needed during tsunami, emergency kit and first aid instruction, preparedness guide to reduce tsunami impact.

Copyrights © 2012






Journal Info

Abbrev

VISCOM

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

The Visual Communication Design section of ITB Undergraduate Journal of Visual Art and Design welcomes orginal articles exploring creative works and/or research in the area of visual communication and multimedia. It focuses, but not limited to, any creative ideas and pratical knowledge as results ...