Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 11, No 1 (2022)

Waktu-waktu efektif belajar menurut para ulama dan santri

Rachmat Rachmat (Prodi Studi Doktor Pendidikan Islam, Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia)
Endin Mujahidin (Prodi Studi Doktor Pendidikan Islam, Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia)
Abas Mansur Tamam (Prodi Studi Doktor Pendidikan Islam, Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia)
Akhmad Alim (Prodi Studi Doktor Pendidikan Islam, Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2022

Abstract

The purpose of this study was to determine the effective times in the learning process. Through this study, researchers have come to a conclusion that in general there are certain times that are very suitable and primarily used in learning time. Saw., Then refined with field research by examining the use of study time in Islamic boarding schools. From the results of this study showing that in general, the most effective time to study is in the morning, because in general it is a fresh time, so morning is the most productive time to do anything, including learning process. This conclusion is in line with the opinion of the scholars. Furthermore, in detail each time has the most suitable activity from each learning process; Sahur time and evening time are more suitable for memorizing; while the night time is more suitable for repeating and analyzing; and the time of day is more suitable for writing and copying knowledge. AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui waktu-waktu efektif dalam proses belajar. Melalui kajian ini peneliti telah sampai pada sebuah kesimpulan bahwa secara umum ada waktu-waktu tertentu yang sangat cocok dan utama digunakan dalam waktu belajar. Saw.. Kemudian dilengkapi dengan penelitian lapangan dengan meneliti penggunaan waktu belajar di Pondok Pesantren. Dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara umum, waktu yang paling efektif untuk belajar adalah waktu pagi, karena memang secara umum ia merupakan waktu segar, maka pagi merupakan waktu paling produktif untuk mengerjakan apa saja, termasuk proses belajar. Kesimpulan ini sejalan dengan pendapat para ulama. Selanjutnya, secara rinci setiap waktu mempunyai aktivitas yang paling cocok dari masing-masing proses belajar; waktu Sahur dan waktu sore lebih cocok untuk menghafal; sedangkan waktu malam lebih cocok untuk mengulang dan menganalisis; dan waktu siang lebih cocok untuk menulis dan menyalin ilmu.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...