Jurnal Counseling Care
Vol 5, No 2 (2021): Jurnal Counseling Care, [Terakreditasi Sinta 4] No: 225/E/KPT/2022

Rancangan Program Pengembagan Mengelola Emosi (Self Regulation) Berbasis Teknologi Informasi sebagai Salah Satu Upaya Penerapan Revolusi Industri 4.0

Atisyatul Aini (STKIP PGRI SUMATERA BARAT)
Helma Helma (STKIP PGRI Sumatera Barat)
Mori Dianto (STKIP PGRI Sumatera Barat)



Article Info

Publish Date
15 Oct 2021

Abstract

ABSTRACT This research is motivated by the phenomenon of students who have not been able to understand the ability to manage emotions, are less concerned when the teaching and learning process takes place, are easy to develop emotions with friends, and there is no special service program design for the emotional development of students based on information technology. The purpose of the study was to reveal the ability of students to manage emotions and to design Guidance and Counseling service programs based on Information Technology according to the problems of students at the State Vocational High School 1 Sintuk Toboh Gadang related to the ability to manage emotions. This type of research used quantitative descriptive method. The population of this study was students in class XI TBSMi State Vocational High School 1 Sintuk Toboh Gadang. Sampling in this study used a total sampling technique, where researchers took the entire population of 64 respondents. The instrument used in this research is a questionnaire. To analyze the data, the percentage and mean formulas were used. The application that the researcher designed has been validated by 3 theoretical experts, 1 practitioner expert and 1 media expert, namely by obtaining a total expert score of 3.36 with the "very acceptable" category. The results obtained from the description of the ability of students in managing their emotions were obtained scores with a moderate category. Furthermore, with the results of the acquisition of these score categories, a development program design in managing the emotions of students in class XI TBSM at the State Vocational High School 1 Sintuk Toboh Gadang can be made. Keywords: Program design, self regulation, Guidance and Counseling. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi adanya fenomena peserta didik yang belum mampu memahami kemampuan mengelola emosi, kurang peduli saat proses belajar mengajar berlangsung, mudah mengeluarkan amarah kepada temannya, saling mengejek dalam lingkup pertemanan, dan belum adanya rancangan program layanan khusus untuk pengembangan mengelola emosi peserta didik berbasis teknologi informasi. Tujuan penelitian untuk mengungkap kemampuan peserta didik dalam mengelola emosi dan merancang program layanan Bimbingan dan Konseling  berbasis Teknologi Informasi  sesuai permasalahan peserta didik di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sintuk Toboh Gadang yang berhubungan dengan kemampuan mengelola emosi. Jenis penelitian yang digunakan metode deskriptif kuantitatif. Populasi penelitian ini peserta didik di kelas XI TBSMi Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sintuk Toboh Gadang. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik total sampling, dimana peneliti mengambil keseluruhan populasi yaitu sebanyak 64 orang responden. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket. Untuk menganalisis data digunakan rumus presentase dan mean. Aplikasi yang peneliti rancang telah di validasi oleh 3 orang pakar teoritis, 1 orang pakar praktisi dan 1 orang pakar media yaitu dengan perolehan skor keseluruhan pakar yaitu 3, 36 dengan kategori “sangat diterima”. Hasil penelitian diperoleh dari gambaran kamampuan peserta didik dalam mengelola emosinya yaitu diperoleh skor dengan kategori sedang. Selanjutnya dengan hasil perolehan kategori skor tersebut dapat dibuat rancangan program pengembangan dalam mengelola emosi peserta didik di kelas XI TBSM di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sintuk Toboh Gadang. Kata Kunci : Rancangan program, Mengelola emosi, Bimbingan dan Konseling.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

counseling

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Counseling Care (2597-6923) (2581-0650) is the official, peer-reviewed, open-access, electronic journal of the Study Program of Guidance and Counselling, STKIP PGRI Sumatera Barat,is published biannual (April and October) dedicated to research and commentary on empirical, theoretical and ...