Edukasi: Jurnal Pendidikan
Vol 20, No 1 (2022): Edukasi: Jurnal Pendidikan

Perancangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Teknologi Augmented Reality

Leonardo Yang (Teknik Informatika, Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia, Pekanbaru, Riau)
Wilda Susanti (Teknik Informatika, Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia, Pekanbaru, Riau)
Alyauma Hajjah (Teknik Informatika, Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia, Pekanbaru, Riau)
Yulvia Nora Marlim (Teknik Informatika, Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia, Pekanbaru, Riau)
Gusrio Tendra (Sistem Informasi, Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia, Pekanbaru, Riau)



Article Info

Publish Date
24 Jun 2022

Abstract

AbstrakPenelitian bertujuan  menghasilkan  rancangan media pembelajaran matematika siswa kelas 2 sekolah dasar untuk pengenalan bangun ruang dan bangun datar menggunakan teknologi Augmented Reality (AR).  Metode penelitian mengikuti tahap Multimedia Development Life Cycle (MDLC) yang terdiri dari enam tahap, yaitu concept, design, material collecting, assembly, testing, dan distribution. Subjek penelitian adalah siswa kelas 2 Sekolah Dasar Pelita. Teknik pengumpulan data berdasarkan studi pustaka atau literatur. Software yang digunakan adalah Unity untuk membuat objek 2D atau 3D dengan memasukkan gambar marker ke database Vuforia. Pengujian aplikasi di perangkat Android dilakukan dengan blackbox testing untuk menilai kebutuhan dan spesifikasi software. Hasil rancangan berupa media pembelajaran interaktif yang dilengkapi dengan materi dan kuis. Hasil temuan menunjukkan teknologi AR pada media pembelajaran matematika kelas 2 sekolah dasar dapat dirancang dengan visual yang interaktif. AbstractThe research aimed to produce a design for mathematics learning media for second-grade elementary school students for the introduction of geometric shapes and flat shapes using Augmented Reality (AR) technology. The research method followed the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) stage consisting of six stages, namely concept, design, collecting material, assembly, testing, and distribution. The research subjects were second-grade students of Pelita Elementary School. Data collection techniques were based on literature or literature studies. The software device used Unity to create 2D or 3D objects by entering marker images into the Vuforia database. Application testing on Android devices was carried out by black-box testing to assess software requirements and specifications. The results of the design produced interactive learning media equipped with materials and quizzes. The findings showed that AR technology in the second-grade elementary school mathematics learning media can be designed with interactive visuals.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

edukasi

Publisher

Subject

Education

Description

EDUKASI: Jurnal Pendidikan is a Research Scientific Journal published two times a year by LPPM IKIP PGRI Pontianak with p-ISSN 1829-8702 (print) and e-ISSN 2407-1803 (online). The article contains the results of research and other scientific literature related to education, learning, science, ...