Basica
Vol 2 No 1 (2022): Approaches and Learning Media For Primary Education

Penggunaan Media Aktual dalam Pembelajaran Akidah Akhlak untuk Kelas Bawah MI/SD

Nova Krisnawati (MI Mukhtarul Ulum)
Asfahani Asfahani (IAI Sunan Giri Ponorogo)



Article Info

Publish Date
25 Jun 2022

Abstract

Abstrak: Akidah Akhlak merupakan ilustrasi yang signifikan dalam menyampaikan cara berperilaku hormat dari usia anak muda sekarang. Karena sifatnya yang teoritis, dalam mempelajari Akidah Akhlak, masih diperlukan objek-objek yang menjadi mediator atau pelatihan yang membantu kapasitas tersebut untuk berinteraksi sehingga realitas mudah dipahami orang banyak. Pemilihan media yang tepat dapat menjadi penopang tantangan siswa Madrasah Ibtidaiyah dalam menangkap materi. Tujuan kajian tulisan ini untuk mengetahui penggunaan media aktual (lingkungan) dalam pembelajaran akidah akhlak untuk kelas bawah MI/SD. Metode penelitian ini menggunakan studi pustaka. Hasil penelitian yaitu peran lingkungan sebagai mediator dalam pembelajaran Akhlak-Akidah di MI/SD sangat penting dan mendukung pembelajaran siswa. Pembelajaran dengan menggunakan lingkungan dapat mengembangkan sisi pedagogisnya. Adapun simpulan dari penelitian ini bahwa kegiatan pembelajaran yang memanfaatkan lingkungan dan menekankan proses dirancang untuk memberikan siswa pengalaman langsung dan memungkinkan pembelajaran Akidah Akhlak yang bermakna dan berkualitas. Kata kunci; Media, investigasi, belajar Akidah Akhlak Abstract: Akidah Akhlak is a significant illustration in conveying how to behave respectfully from the young age of today. Due to its theoretical nature, in studying Akidah Akhlak, objects are still needed to become mediators or training that helps the capacity to interact so that reality is easily understood by many people. The selection of the right media can support the challenges of Madrasah Ibtidaiyah students in capturing the material. The purpose of this study is to find out the actual use of media (environment) in learning morals for the lower class of MI/SD. This research method uses literature study. The result of the research is that the role of the environment as a mediator in learning morality in MI/SD is very important and supports student learning. Learning by using the environment can develop its pedagogical side. The conclusion of this research is that learning activities that utilize the environment and emphasize the process are designed to give students direct experience and enable meaningful and quality learning of Akidah Akhlak.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

basica

Publisher

Subject

Arts Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Education Mathematics Physics

Description

a journal that publishes original writings from the results of literature studies research for sciences results biology physics science education elementary school arts education and childrens learning creativity. Islamic Primary Education Journal published biannually in June and December including ...