Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 2, No 3 (2014): Jurnal Pedagogi

MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TERPADU

Retno Andel Ningrum (PGSD)
Supriyadi Supriyadi (PGSD)
Siswantoro Siswantoro (PGSD)



Article Info

Publish Date
08 Sep 2014

Abstract

The aims of this research were to increase motivation and learning result of students at grade IV SD Negeri 4 Bumi Jawa by implementing integrated learning model. This research used classroom action research that consist of planning, acting, observing and reflecting. The technique of data collection used non test and test. Instrument of data collection used observation sheet and question test. Technique of data analysis used qualitative analysis and quantitative analysis. The research showed that implementation of integrated learning model can increased motivation and learning result.Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa kelas IV SD Negeri 4 Bumi Jawa dengan menggunakan model pembelajaran terpadu. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas yang terdiri dari empat tahapan yakni perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Teknik pengumpul data dilakukan dengan non tes dan tes. Alat pengumpul data berupa lembar observasi dan soal-soal tes. Teknik analisis data menggunakan analisis data kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa menggunakan model pembelajaran terpadu dapat meningkatkan motivasi dan hasil belajar.Kata kunci :   hasil belajar, model pembelajaran terpadu, motivasi.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...