Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika
Vol. 2 No. 1 (2022): Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika

PERBEDAAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA PADA MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING ANTARA YANG DIBELAJARKAN MENGGUNAKAN E-LEARNING MELAJAH.ID BERBANTUAN APLIKASI GEOGEBRA DENGAN E-LEARNING KONVENSIONAL

Ni Kadek Dian Annytaningsih (Universitas Mahasaraswati Denpasar)
I Putu Ade Andre Payadnya (Universitas Mahasaraswati Denpasar)
I Ketut Suwija (Universitas Mahasaraswati Denpasar)



Article Info

Publish Date
01 Mar 2022

Abstract

ABSTRACT This research purpose to determine whether or not there are differences in students' understanding of mathematical concepts in the Blended Learning learning model between those taught using E-Learning Melajah.id assisted by the Geogebra application and conventional E-Learning. This research method is a qualitative method. This type of research is experimental. The research design used is the Posttest-Only Control Group Design. The data was collected by means of tests, interviews, observation and documentation. The subjects of this study were students of class XI MIPA SMA Negeri 1 Abiansemal with a total of 285 students. The research sample was selected using the Cluster Random Sampling method so that the number of samples for this study was 72 students. The material used is Geometric Transformation material. The data analysis technique uses Prerequisite Test, namely normality test, homogeneity test and hypothesis testing. The average student learning outcomes of the control group was 81.61, while the average student learning outcomes of the experimental group was 86.11. The posttest results show that is 2.16>1.67. So, it can be concluded that is rejected and is accepted. In other words, there are differences in students' understanding of mathematical concepts in the Blended Learning learning model between those taught using E-Learning Melajah.id assisted by the Geogebra application and conventional E-Learning.. Keywords: Differences, Understanding Students' Mathematical Concepts, Blended Learning Models, E-Learning Melajah.id, Geogebra Applications ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui terdapat atau tidaknya perbedaan pemahaman konsep matematis siswa pada model pembelajaran Blended Learning antara yang dibelajarkan menggunakan E-Learning Melajah.id berbantuan aplikasi Geogebra dengan E-Learning konvensional. Metode penelitian ini metode kualitatif. Jenis penelitian ini adalah eksperimen. Desain penelitian yang digunakan adalah desain Posttest-Only Control Group Design. Pengumpulan datanya dilakukan dengan tes, wawancara, observasi dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Abiansemal dengan jumlah 285 orang siswa. Sampel penelitian dipilih dengan menggunakan metode Cluster Random Sampling sehingga jumlah sampel penelitian ini sebanyak 72 siswa. Materi yang digunakan adalah materi Transformasi Geometri. Teknik analisis datanya menggunakan Uji Prasyarat yaitu uji normalitas, uji homogenitas dan uji hipotesis. Rata-rata hasil belajar siswa kelompok control ialah 81.61, sedangkan rata-rata hasil belajar siswa kelompok eksperimen ialah 86.11. Hasil posttest menunjukkan bahwa yaitu . Sehingga, dapat disimpulkan bahwa ditolak dan diterima. Dengan kata lain, terdapat perbedaan pemahaman konsep matematis siswa pada model pembelajaran Blended Learning antara yang dibelajarkan menggunakan E-Learning Melajah.id berbantuan aplikasi Geogebra dengan E-Learning konvensional. Kata Kunci : Perbedaan, Pemahaman Konsep Matematis Siswa, Model Pembelajaran Blended Learning, E-Learning Melajah.id, Aplikasi Geogebra

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

pemantik

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Matematika is managed by the Mathematics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Mahasaraswati Denpasar and was published for the first time in March 2021 which is a medium for publishing the results of research or studies ...