Abstrak: Tulisan ini membahas tentang klasifikasi pendidik, sebagi upaya peningkatan kualitas mutu pendidikan di Indonesia ini dapat dilakukan dengan berbagai macam pendekatan, sisi perbaikan materi, metode, kelembagaan maupun pemberdayaan dari sumber daya pendidikan. Hanya dengan sentuhan Guru yang profesional, bermartabat, dan ditauladani, maka anak-anak bangsa akan menerima proses pembelajaran yang mendidik dan bermutu. Maksud dan tujuan Klasifikasi pendidik ini agar menjadi bahan evaluasi dan barometer bagi kita sebagai pendidik, untuk senantiasa berbenah diri meningkatkan kualitas pengetahuan dan metode pembelajaran, serta iātikad baik untuk senantiasa meningkatkan profesionalime personal, pedagogik, profesional, dan sosial. Muhaimin membagi tingkatan guru menjadi empat, antara lain: pertama, guru yang pintar ilmu dan pintar mengajar. Kedua, guru yang pintar ilmu tetapi tidak pintar mengajar. Ketiga, guru yang tidak pintar ilmu, tetapi pintar mengajar. Keempat, guru yang tidak pintar ilmu dan tidak pintar mengajar. Kata kunci: Pendidik, Pemikiran Muhaimin. Abstract: This paper discusses the classification of educators. This effort to improve the quality of education quality in Indonesia can be done with a variety of approaches, material improvement, methods, institutions and empowerment of educational resources. Only with the touch of a professional, dignified and obedient teacher, will the nation's children receive an educational and quality learning process. The purpose and objective of this educator classification is to be an evaluation material and barometer for us as educators, to always improve ourselves to improve the quality of learning knowledge and methods, and good intentions to always improve professional, pedagogical, professional, and social professionalism. Muhaimin divided the level of teachers into four, among others: first, teachers who were smart in science and were good at teaching. Second, teachers who are good at science but not good at teaching. Third, teachers who are not knowledgeable, but are good at teaching. Fourth, teachers who are not knowledgeable and are not good at teaching. Keywords: Teacher, Thought of Muhaimin.
Copyrights © 2021