Vocatech : Vocational Education and Technology Journal
Vol 4, No 2 (2023): April

PENGARUH PEMBERIAN TUGAS TERSTRUKTUR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI PADA MATA PELAJARAN ESTIMASI BIAYA KONSTRUKSI DI SMK PU NEGERI BANDUNG

Salwa Saraswati (Prodi Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Pendidikan Indonesia)
Nandan Supriyatna (Universitas Pendidikan Indonesia)
Sri Rahayu (Universitas Pendidikan Indonesia)
Hery Wiharja (Akademi Komunitas Negeri Aceh Barat)



Article Info

Publish Date
27 Apr 2023

Abstract

Abstract - Assignment is one way teachers in the learning process that can encourage students to improve understanding of the subject matter that has been given by the teacher. From the activities of the learning process, educators can see the extent to which the student's ability to understand a subject matter. This study aims : (1) to determine the general description of structured Assignment, (2) to determine the general description of student learning outcomes, and (3) to determine the effect of structured assignment on the learning outcomes of Class XI students in SMK PU Negeri Bandung on the subject of construction cost estimation. The research method used in this study is a quantitative research method, in which to answer the formulation of the problem the researchers used a tendency test, a simple linear regression analysis of Theil method and correlational analysis. Data collection techniques using questionnaires with Likert scale and documentation in the form of structured task value of construction cost estimation subjects. The results of this descriptive analysis showed a picture of structured assignment is quite good and the picture of student learning outcomes with an average of 71.7 included in the category of good. The test results with Theil regression analysis and Spearman Rank Correlation obtained Zhitung value (3.083) Ztabel (1.96) means H0 is rejected, then Ha is accepted. Thus the provision of structured tasks significantly affect the learning outcomes of students in Class XI at SMK Pu Negeri Bandung on the subject of construction cost estimation.Keywords: Structured Assignment, Learning OutcomesAbstrak - Pemberian tugas merupakan salah satu cara guru dalam proses pembelajaran yang dapat mendorong siswa untuk memperbaiki pemahaman materi pelajaran yang sudah diberikan oleh gurunya. Dari kegiatan proses pembelajaran itu, pendidik dapat melihat sejauh mana kemampuan siswa tersebut dalam memahami suatu materi pelajaran. Penelitian ini bertujuan : (1) untuk mengetahui gambaran umum pemberian tugas terstruktur, (2) untuk mengetahui gambaran umum hasil belajar siswa, dan (3) untuk mengetahui adanya pengaruh pemberian tugas terstruktur terhadap hasil belajar siswa kelas XI di SMK PU Negeri Bandung pada mata pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif, di mana untuk menjawab rumusan masalahnya peneliti menggunakan uji kecenderungan, analisis regresi linier sederhana metode Theil dan analisis korelasional. Teknik pengumpulan data menggunakan kuisioner dengan skala Likert dan dokumentasi berupa nilai tugas terstruktur mata pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi. Hasil analisis deskriptif ini menunjukkan gambaran pemberian tugas terstruktur sudah cukup baik dan gambaran hasil belajar siswa dengan rata – rata sebesar 71,7 termasuk dalam kategori baik. Hasil pengujian dengan analisis regresi Theil dan korelasi Spearman Rank diperoleh nilai Zhitung (3,083) Ztabel (1,96) artinya H0 ditolak, maka Ha diterima. Dengan demikian pemberian tugas terstruktur berpengaruh signifikan terhadap hasil belajar siswa kelas XI di SMK PU Negeri Bandung pada mata pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi.Kata Kunci: Hasil Belajar, Tugas Terstruktur

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

vocatech

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Computer Science & IT Education Electrical & Electronics Engineering Mechanical Engineering

Description

1. Vocational Studies 2. Civil Engineering 3. Electrical Engineering 4. Mechanical Engineering 5. Classroom Instruction in Vocational Context 6. English for Vocational Purposes 7. Innovation in Vocational ...